Elbiler på langtur. Mange af Elbilforeningens medlemmer tager deres elbil på lange ture, viser tal fra medlemsundersøgelsen 2019. Komfort og menneskets naturlige biologiske behov for pauser vejer nemt op for de nødvendige ladepauser. Bjørn Nyland, bedre kendt som Tesla-bjørn, har gennem en serie af videoer på sin Youtube-kanal taget forskellige bilmærker på en 1000 km lang tur mellem Oslo og Löddeköpinge i det sydlige Sverige. Elbilforeningen har kigget med.

Martin Messer, presseansvarlig i FDEL, hvorfor vælger Bjørn at distancen skal være 1000 km?

Det er en typisk dagsdistance, når man skal på ferie. Det vil sige, at mange mennesker kan forholde sig til den afstand, fordi de selv har kørt den. Der er for eksempel 1000 km mellem København og München.

Hvilke biler har han indtil videre udsat for udfordringen?

Tesla Model X, Model S og Model 3, Mercedes EQC, Audi e-tron, Nissan LEAF 62 kWh, Hyundai Ioniq 28 kWh. Syv ud af de 14 rene elbiler, som du kan få i Danmark. Ifølge Bjørn fortsætter han undersøgelsen løbende med flere elbilmærker, efterhånden som  han får fat i dem. Følg kanalen her: TB Bjørn Nyland 

 

Tabel 1: Samlet rejsetid inklusiv ladetider for Bjørn Nylands 1000 km-challenge.  

Testvinder er Tesla Model 3 med højeste gennemsnitsfart på korteste tid.

Hvad viser opgørelsen?

Den viser, at de fleste elbiler kun bruger 10-12 timer inklusiv opladning på at køre den distance. Samtidig kan man bruge testen til at danne sig et overblik over, hvordan de enkelte elbiler klarer sig, når man kører langt. Som du kan se af tabellen, så kan en del af bilerne holde en gennemsnitshastighed på over 90 km/t. Igen inklusiv ladepauser, hvor der typisk afvikles middagslur/hvil, toiletbesøg og måltider.

Til sammenligning viser en søgning i Google Maps på den samme 1000 km-distance langs den sydsvenske vestkyst  i en konventionel bil, at turen tager ca. 9 timer og 35 minutter. Vel at mærke uden pauser og tankning.

Hvad er det, der gør, at bilerne klarer sig så forskelligt i denne test?

Det er især bilproducenternes design af ladehastighederne på DC (det vil sige. lyn- og hurtigladning) og batteri-kølingen.

De biler, der er noget længere om at tilbagelægge distancen, som for eksempel Hyundai Ioniq, har et lille batteri (28 kWh) og skal ind for at lade oftere. Ioniqens ladehastighed er samtidig ikke så høj (max 67 kW). Nissan LEAF er den, der er længst tid om turen. Batteriet i denne bil er mindre i sammenligning med nogle af de andre i testen (62 kWh), så den skal også lades ofte. Den største del af forsinkelsen må dog forklares med, at den ikke har aktiv køling på batteriet; for at beskytte batteriet mod overophedning nedsætter softwaren ladehastigheden. Dermed forlænges ladetiden og den samlede rejsetid.

Den testbil, der overrasker mest, er Mercedes EQC: Den lader kun med en effekt på 110 kW og har et lidt mindre batteri (80 kWh) end konkurrenterne. Alligevel bruger den ikke meget længere tid på turen end for eksempel Audi e-tron og Tesla’erne med større batterier og højere ladeeffekter. Audi e-tron overrasker også: Den har et højt forbrug under fremdriften, men klarer sig rigtig godt alligevel, da den lader med høj effekt helt op til 100%-batteristand.

Se også foreningens oversigt over rejsetider mellem forskellige byer i Danmark

Kan man overføre erfaringerne fra Bjørns teststrækning i Sydsverige til andre 1000 km-strækninger i Europa?

Ja, hvis der på distancen er et tilsvarende lynladenetværk, som for eksempel Tesla og Ionity. På Teslas standere kan man nu lade med effekter helt op til 150 kW i Europa. Det vil med den snarlige opdatering af Super Charger-netværket (version 3) stige til 250 kW (1 mW fordelt på fire standere). På Ionitys netværk kan du i dag lade med 200 kW.

Kan du forklare, hvorfor det ikke er så interessant at kigge isoleret på en elbils rækkevidde/aktionsradius, når man vil vælge elbil?

Man kan ikke skære alle elbiler over én kam, når det gælder præstation. Det fremgår tydeligt af videoerne og tabellen, at nogle elbiler lader hurtigere end andre. Derfor er det vigtigt at forstå forskellen mellem de enkelte elbiler, hvis man vil hurtigt frem på en langtur. 

Et godt råd til nye elbilister er derfor: Sæt dig grundigt ind i sammenhængen mellem batteristørrelse, batteriafkøling og ladehastighed, inden du beslutter dig for, hvilken elbil, du vælger. 

 

Tabel 2: Batteristørrelse og ladeeffekt

BilmodelBatteristørrelse i kWhBilens ladeeffekt på DC (lynladning) i kW
Audi e-tron95150
Hyundai Ioniq2867
Mercedes EQC 40080110
Nissan LEAF62100
Tesla Model 3, long range75250*
Tesla Model S,85150
Tesla Model X, Raven100150
* I øjeblikket max. 200 kW i Europa.