Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Bilen som husbatter...
 
Notifications
Clear all

Bilen som husbatteri

2 Indlæg
2 Users
0 Likes
3,978 Antal kig
0
Topic starter

Findes der allerede nu en løsning der muliggør at elbilen fungerer som batteri for el fra f.eks. en husstandsvindmølle?  Så det er muligt automatisk at trække el fra bilens batteri til  husets forbrug ved manglende vind?  

2 Answers
0

Hej Niels! (Er det dig fra Harreby?!:)

Det korte svar er - i hvert fald til menneskepenge - desværre nej.

CHAdeMO hurtiglade-stikket, som er uddøende særligt her i Europa, hvor CCS er valgt som standarden, var ellers ret godt til såkaldt V2G (Vehicle-to-Grid), men krævede en bidirektionel DC-lader med noget styring til at få elektriciteten frem og tilbage mellem elbilens DC batteri (jævnstrøm) og elnettets AC (vekselstrøm). Den er ikke almindeligt tilgængelig og koster nok omtrent det samme som en udmærket brugt elbil. Og styringen kommer oveni.

Engelske OVO har nok dem, der kommer tættest på med deres +/- 6kW DC V2G lader til Nissan Leaf (30 kWh +), som har været under test og evaluering i nogle år uden dog at være klar endnu:

https://ing.dk/artikel/her-hurtigladeren-kan-saelge-elbilens-stroem-tilbage-nettet-211867

https://www.ovoenergy.com/electric-cars/vehicle-to-grid-charger

CCS kan også, men standarden virker ikke så moden på det område, og jeg har endnu ikke set en CCS V2G lader. Når/hvis den kommer, er den også dyr.

Flere og flere biler kan snakke ISO 15118 gennem det almindelige Type2 stik og det åbner op for at bilens onboard-charger (som ved normalt opladning laver AC fra laderen om til DC til batteriet) kunne virke begge veje. Det lukker op for at den dyre komponent sidder i bilen, så V2G kommer til at foregå med AC i bilen på en langt billigere lader til elnettet, så det blev tilgængeligt for alle. Men det er heller ikke på markedet endnu, og der er mig bekendt ingen kendt tidshorisont på.

Der arbejdes på batteri-invertere, som kan kobles på et udtjent elbilbatteri, som virker fint, men er skiftet til fordel for et nyere med mere rækkevidde. Det brugte elbilbatteri kan derved få et "second life" i et stationært energilager. Jeg er ikke bekendt med dansk godkendte invertere.

Bedste bud er faktisk at bruge elbilen til en-vejs opladning, som den er beregnet til. Dvs lad elbilen op med el, som ellers ville være eksporteret til elnettet. Det kan flere ladere finde ud af, og de er ligeglade med, om der er solceller, vindmøller eller begge dele i egenproduktionen. Og alle elbiler kan bruges. Vi har en tidligere tråd om disse ladere her: 

https://fdel.dk/community/elbiler-varmepumper-og-solceller/hvilken-type-elstander-kan-vi-faa-monteret-saa-vi-ikke-er-afhaengige-af-clever-eller-andre/?orderby=oldest

Mvh Mads

0
Topic starter

Hej Mads.

 Ja det er mig fra Harreby:)  

Tak for et udførligt svar. Det er nu heller ikke så dårligt med den lader du nævner som regulerer ladestyrken efter den aktuelle produktion.  Bilens batteri skal jo også først og fremmest bruges til bilens drift. 

 Venlig hilsen Niels

Del: