Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Hvad kan bedst beta...
 
Notifications
Clear all

Hvad kan bedst betale sig

6 Indlæg
3 Users
0 Likes
1,888 Antal kig
0
Topic starter

Hej

Jeg har idag solceller på den helt gamle ordning (producere ca 6000KWh om året)

Jeg har nu fået 2 elbiler og tænker at der må kunne spares noget forhold til bare at lade direkte fra hovedmåleren uden andre fordele end hvad solcelle ordningen giver.

Jeg har overvejet at skifte fra Gas til luft-vand pumpe og skifte varmeformen over til ren el og dermed få refusion over 4000kw.
Har fået et tilbud på omkring 110.000 for at få sådan et anlæg, hvilket jo også er en slat.
Kan man overhovedet både være på nettomåler ordning og elrefusion for elvarme?

En anden mulighed kunne være at få en ny hovedmåler og så lade bilerne på den. Regner med at biler bruger omkring 10.000kwh om året.
Men så trækkes der jo 4000kwh fra og dermed får man kun 6000 * 1,20ish om året. Tænker at en ny måler koster nok i omegnen af 30k.

Hvad gør den kloge?

Hilsen Allan

1 Answer
0

Man kan ikke være på nettomålerordning hvis man får elvarmerefusion, men f.eks. Clever (og måske E.on?) tilbyder alligevel refusion selvom du har elvarme.

Jeg har elbil, elvarme og får installeret solceller her i februar måned. Jeg har ikke aftale med nogen ladeudbyder og betaler så det som strømmen koster på ladetidspunktet og får ikke anden refusion end det der overstiger de 4000kWh. 

Husstandens samlede elforbrug havde i 2021 en gennemsnitlig kWh-pris på 1,72 kr. Bilen som hovedsageligt lader om natten har ladet til gennemsnitligt betydeligt lavere priser. Jeg har ingen separat måler til bilen, så jeg ved det ikke præcis hvor lavt. 2021 var et dyrt strømår, så til sammenligning var husstandens gennemsnitspris 1,40 i 2020.

Varmepumpen vil jo tjene sig selv ind uanset om du har elbil eller ej - det er bare et spørgsmål om hvor lang tid det tager.

Afonager Topic starter 04/01/2022 11:48 am

En sælger (af elvarme) siger at han selv er på den gamle solcelle ordning og på reduceret elafgift over 4000kwh.

Hvor kan jeg sikre mig at være 100% sikker på hvad jeg kan?

selsoe 04/01/2022 2:29 pm

Undskyld, jeg forvekslede nettomålerordning med ordningen for refusion af elafgift ved opladning af elbil. Jeg tror ikke der er noget i vejen for at være på nettomålerordning og reduktion af elafgift ved elvarme.

Andreas Aupke Andreas Aupke 04/01/2022 4:03 pm

Jeg har både elvarme og solceller (efter den gode gamle ordning).
Mig bekendt er det kun Clever som giver en tilbagebetaling ( lad os kalde det sær-rabat), som de fleste kalder refusion. Kun hvis du ikke har nogen af delene, kan du reelt få en refusion af nogle dele af tillæggene på el.
Ingen anden udbyder tilbyder denne type rabatordning. Jeg har derfor valgt at købe en ladeboks selv og så betaler jeg det det koster ude i byen. Dermed er jeg også uafhængig af en ladeudbydere og dermed langt mindre følsom for (Clever-/EON-) ladekø, som gerne vises f.eks fra Clever ladestandere i Fredericia.

Del: