Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Elbil lader ikke fu...
 
Notifications
Clear all

Elbil lader ikke fuldt op - eller hvad?

3 Indlæg
4 Users
0 Likes
4,039 Antal kig
0
Topic starter

For ca. tre måneder siden købte vi en Peugeot 208 e og den første måned gik alt godt, men de seneste par måneder er problemerne begyndt at dukke op.

Pludselig blev visningen af aktionsradiussen fuldstændig upålidelig og sprang hid og did efter forgodtbefindende i meget store, pludselige spring. Det blev rette med en opdatering.

Samtidig begyndte bilen at vise en langt mindre estimeret rækkevidde end den gjorde i starten, når bilen var fuldt ladt op. Opladningen stopper, bilen melder 100 % opladet og visningen af batterikapaciteten viser alle otte batterier grønne. Altså fuldt opladet. Vi lader fra privat ladeboks fra Clever. https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-10-peugeot-e-208-elektrisk-folkebil

I starten, den første måneds tid, viste bilen en estimeret rækkevidde på 330 - 334 km. Så begyndte den at falde til 324 km og gjorde det stabilt i en periode. Så faldt den til 310 km, så 308 km og i dag har den estimerede rækkevidde været helt nede på 304 km.

Vi har ikke ændret køreindstillinger. Vi kører i Eco mode og sætter gearvælgeren i Braking mode. Begge dele skulle ifølge Peugeot selv være med til at øge rækkevidden.

Vi har heller ikke ændret kørselsmønster. Vi har hele perioden kørt 3-4 lange turen om ugen og en til flere kortere ture primært med bykørsel. Vi forsøger i det hele taget at køre så økonomisk som muligt. På de lange ture "bruger" vi 220 - 240 km på en tur på 210 km. Viborg - Grenaa tur / retur. Gennem Randers bymidte.

Peugeot skriver på deres hjemmeside: "Det er derfor ikke ualmindeligt at sætte sig ind i en fuldt opladet elbil og se, at den estimerede rækkevidde er langt lavere end den maksimalt opnåelige rækkevidde."

Samtidig skriver de: "Når bilen lades fuldt op, nulstilles den viste rækkevidde til standardindstillingen (WLTP), hvilket eksempelvis er 340 km for e-208." https://www.peugeot.dk/elektriske-biler/raekkevidde/

Som jeg forstår det, er det noget af en selvmodsigelse eller er det bare mig, som ikke forstår det?

Er der nogen, som kan forklare, hvad der menes med dette? 

Noget andet, som jeg simpelt hen ikke forstår, er, som Peugeot også skriver, at "Derfor kan den maksimalt opnåelige rækkevidde sagtens være højere end den estimerede rækkevidde."

Det kan den jo ikke, når bilen konsekvent "forbruger" flere kilometer, end den rent faktisk kører. I dag har vi "brugt" 240 km på de 210 km langtur og 24 km på 20 km primært bykørsel. Så skulle bilen, hvis den maksimalt opnåelige rækkevidde fx er 334 km, som er de 334 km, som bilen burde vise, hvis den viste rækkevidde nulstilles til standartindstillingen, når bilen lades fuldt op - 340 km i følge Peugeot og max 334 km i vores tilfælde, så kunne køre 70 km på de sidste 40 km, som aktionsradiussen viser, og det kan den jo ikke. Det siger sig selv.

Hvordan i al verden skal man kunne vide, hvor langt ens elbil kan køre på en opladning? Er det bare trial and error? Se hvor langt du har kørt, når du er løbet tør for strøm. Eller er det bare frem med regnearket og notere alle kørsler, kilometertal og ladede KW?

Jeg synes i hvert fald ikke, at jeg kan bruge visningen af aktionsradiussen til ret meget. Jeg synes heller ikke, at visningen af batterikapaciteten er særligt meget bevendt. I går havde jeg efter endt køretur 54 km tilbage og et grønt batteri tilbage og i dag havde jeg 64 km tilbage og to grønne batterier. Ved en tidligere lejlighed måtte jeg foretage en sjatladning fra et grønt batteri til to grønne batterier og havde 76 km at gøre godt med og da jeg 32 km senere kørte ind i indkørslen, lyste batteriindikatoren rødt.

Jeg synes virkelig, at det er et stort problem ikke at vide, hvor langt jeg kan køre på en opladning og jeg synes ligeledes det er et stort problem ikke at have de 334 km til rådighed, når bilen skulle være fuldt ladt op.

Vi har selvfølgelig henvendt os til Peugeot her i Viborg, hvor bilen er købt. De har lavet en computerdiagnosticering af bilen, som viser, at bilen ikke fejler noget. Derudover vil de ikke anerkende, at bilen kun lader til 304 km og at det skulle være et problem. Det eneste de kunne diske op med var en sludder for en sladder og nogle komplet idiotiske / forkerte råd om, hvordan vi kunne spare på strømmen.

Jeg håber virkelig, at der her sidder nogle kloge hoveder, der kan give en god forklaring på de to (selvmodsigende) oplysninger fra Peugeot og som kan fortælle mig, om det er normalt, at bilen ikke lader fuldt op (til WLTP eller i vores tilfælde 334 km) men kun viser hele 30 km lavere?

Venlig hilsen

En lidt bekymret elbil-ejer

 

 

 

 

 

3 Answers
0

Den viste rækkevidde er ikke forbundet til WLTP rækkevidden. WLTP er en teoretisk rækkevidde måle ved blandet kørsel og den kan kun opnås i virkligheden ved kørsel ved ca. 70 km/t i varmt vejr.

Den viste rækkevidde i bilen er en beregnet værdi baseret på historikken. I nogle elbiler er denne angivelse ret præcis, men den virker ikke som om den er til at stole på i en e-208. Det lyder rigtigt at den beregnede værdi går ned i øjeblikket, da elbilen bruger mere strøm når det er koldere og specielt regnvejr giver et øget forbrug.

 

Alt i alt virker det ikke som om der er noget galt med din bil, men Peugeot har lavet en dårlig software. 

 

Skriv gerne en opdatering, når du får mere erfaring med bilen. 

0

At vise batteristatus om rækkevidde i km er elastik i metermål. Det er svært reelt at bruge til noget da der er stor forskel på by- og motorvejskørsel og dermed rækkevidden. Hvis det er muligt, ville jeg sætte den til at vise batteri i procent frem for i km, så vil I med tiden få en mavefornemmelse for hvor langt i kan køre. At vise det i km er bare dybt forvirrende.

Nu kender jeg ikke Peugeout 208, men hvis I indtaster en destination i den indbyggede navigation, bør bilen give et bedre estimat på hvor meget det koster på batteriet, om I bør lade på vejen og ca. hvor meget batteri I har tilbage når I når frem. Der er forskel på hvor gode de forskellige biler er til denne disciplin - Tesla er super pålidelige, andre er mindre. Men med denne måde bør I ihvertfald få en bedre idé om den reelle rækkevidde og om I kan nå frem uden at lade på vejen.

0

Jeg har præcis samme problem. Købte en ny Peugeot e-208 GT i december 2021 som på papiret kan køre 330 km på en opladning. Det har min dog aldrig præsteret. Jeg er begyndt at lave skema over hvor meget den egentlig kører og det typiske billede er, at hvis speedometeret viser at bilen har kørt 100 km, så viser batteriet at den har kørt 200 km. Batteriet kan altså i virkeligheden kun køre halvdelen af hvad det reklamerer med. Min bil kan kan med andre ord ikke køre 330 km på en opladning, men derimod kun 165 km. og det er efter min bedste overbevisning ALT for lidt! Havde jeg vist det da jeg købte den, havde jeg aldrig købt den for det er simpelthen for dumt! Jeg har tænkt mig at tage fat i den forhandler jeg har købt bilen hos og se hvad de siger. Jeg vender tilbage når jeg har et svar fra dem.

PS - Jeg kører rigtig pænt. Altid i normal mode, med gearet i B og sørger for at holde mig i eco området når jeg kører.

Del: