Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Hvordan finder man ...
 
Notifications
Clear all

Hvordan finder man ud af "hvor langt på literen" en elbil kører?

5 Indlæg
3 Users
0 Likes
1,321 Antal kig
0
Topic starter

Jeg er helt ny i det her, så be gentle 😉

 

Jeg har købt en mii electric og vil gerne finde ud af hvor meget strøm den bruger for at kunne regne ud hvad det vil koste i strøm når man betaler pr. forbrug.

 

Nogen der kan hjælpe?

 

2 Answers
0

I nogle biler kan man i bilen se hvor mange kWh den har brugt (typisk som en del af triptælleren), men det er kun de kWh den har trukket ud af batteriet. Typisk går der lidt flere kWh ind i bilen som går til spilde gennem varme, batteristyring etc.

En mere præcis opgørelse får du hvis du sætter en bimåler op, der kun måler det forbrug der sendes til din ladeboks. I nogle ladebokse er der også indbygget forbrugsmåler, men det er ikke altid man kan få adgang til den.

Jens Topic starter 11/09/2020 9:36 am

@selsoe Hvad så hvis jeg ikke har bilen endnu? Det er for at finde ud af hvilken bil jeg skal købe.

 

selsoe 11/09/2020 9:43 am

Du kan se nogle nøgletal her:

https://ev-database.org/car/1191/SEAT-Mii-Electric

Den er opgivet til at køre i gennemsnit 166 Wh/km, hvilket vil sige ca. 6km på en kWh. Det vil dog nok svinge en del og vil være lavere hvis du kører meget på motorvej, men kan også blive bedre hvis du kører meget bykørsel. Til sammenligning kører en Hyundai Ioniq (som er kåret som den mest energieffektive bil) ca. 153 Wh/km (ca. 6,5 km/kWh). Du kan se forbruget på alle biler på markedet på linket ovenfor.

0

Jeg bruger ev-database.org til at finde bilernes energiforbrug (Wh).

Jens Topic starter 15/09/2020 1:13 pm

@camilla-thomsen Mange tak.

Del: