Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Bør man have et 22 ...
 
Notifications
Clear all

Bør man have et 22 kW (32a) ladekabel til køreturen ?

1 Indlæg
2 Users
0 Likes
1,460 Antal kig
0
Topic starter

Hej Forum.

Jeg har et ladekabel som jeg bruger til min hjemmelader i carporten 11 kW (16a). Det er temmelig tungt 4,5 kg. og alt for langt (6 meter).

På nettet har jeg set på et 3 meter kabel som vejer 2,5 kg. som har følgende data: 22 kW (32a).

Vil dette kabel 22 kW (32a) lade hurtigere på en Clever og E-On 22 kW stander rundt i landet end mit nuværende 11 kW (16a). Altså flytte mere strøm på kortere tid ?

Min bil er en Renault Zoe (nyeste model 52 kWh) som kan klare 22 kW. Vil jeg få nytte af et "hurtigere" kabel.

På forhånd tak for svaret.

hilsen Peter, 5856 Ryslinge

1 Answer
0

Hej Peter,
jeg har selv haft en Renault ZOE (men den helt "gamle" fra 2013). Den kunne godt lade med 22kW på de fleste ladestandere i byen med netop et 32A 3-faset kabel. Om 3m er lang nok til at nå fra ladestanderen hen til bilen kan du sikkert selv best vurdere, mit kabel dengang var i hvert fald længere.
Ved nogle AC-ladestandere, f.eks. EON, skal to udtag deles om de 22kW / 32A. Dvs. når der er en bil sat til på hvert udtag, har man kun 11kW - 16A til rådighed. Langt de fleste biler i dag kan kun lade med 11kW ac defor er der ikke manger der opdager dette. ZOE er mig bekendt en af de få undtagelser, så ja for dig giver det helt sikkert mening med et 32A 3-faset 22kW kabel.

Mvh Andreas

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

Del: