Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Bør man i nogle tilfælde helt droppe en ladeboks  

   RSS

0

Baggrund:

Vi har lige bestilt en Kia E-Niro, 64 kWh, og er helt nye elbilsbrugere.

Vi har et forventet km. behov på ca. 15-20.000 km. pr år.

Vi kører aldrig længere end 250 km. i døgnet og ofte under 75 km. pr. døgn.

95 % af ladningen skal foregå hjemme ved vores parcelhus eller i vores ødegård i Sverige (200 km.), hvor strøm er langt billigere.

 

Ladeløsning 1:

Et Clever abonnement eller lign.

Ladeløsning 2:

FDM sælger også ladebokse, det koster ca. kr. 10 – 15.000,- inkl. kort standard el-installation.

 

Ladeløsning 3:

Etablering af en almindelig 3-faset rød CEE industristikkontakt, 3 x 16 A, 11 kW uden på vores hus forsynet med ubrudt kabel fra egen sikringsgruppe og RCD type A (tidl. kaldt HPFI).
Sikkerhedsstyrelsen beskriver løsningen her: https://www.sik.dk/privat/goer-det-sikkert/el/brug-elprodukter-sikkert/pas-paa-naar-du-oplader-din-elbil-almindelig-stikkontakt-0

(”…en stikkontakt, som er egnet til længerevarende høje belastninger. Dette vil typisk være en såkaldt industristikkontakt…”)

 

Mobillader 3 x 16 A, 11 kW (OBS: Kan forsynes fra 1 eller 3 faser og er indstillelig 6 - 16A)

Der er et rødt 3-faset rød CEE industristik i forsyningsenden, en minimal ladedims midt på kablet og et type 2 stik i bilens ende. Se eksempel her: https://evbiler.dk/shop/ladere-til-anvendelse-hjemme-til-elbiler/mobil-lader-11kw/

Pris kr. ca. 4.200,-

 

Spørgsmål:

Så vidt jeg kan se, er ladeløsning 3 langt den mest fleksible ved 2 boliger og langt den billigste.

Er der noget, jeg har overset?

 

På forhånd tak for hjælpen.

@christian-hansen

Vi har også valgt din 3. løsning til opladning af vores Kona. Vi har solceller så vi kan ikke få glæde af elrefusion. Det kan du måske, men det skal så være i et af de billige tilbud. Der er kun sikkerhed for refusionen fungerer næste år med.

Der er fejlstrømssikring i den boks du linker til.

Vh lnln

2 Answers
0

Løsning nr 3 er udemærket, bortset fra en ting: HPFI-A ikke godt nok. I skal have HPFI-B som også kan slå ud ved jævnstrømsfejl (hvis bilen ved en fejl sender jævnstrøm tilbage i huset). Det er et lovkrav og HPFI-B afbrydere koster over 3000 kr, men er ofte indbygget i ladebokse. Det taler for at installere en ladeboks. Desuden kan I jo også få refusion hvis I installerer en ladeboks fra fx. FDM, Sperto, Zapp Mobility eller Spirii/Aura. Det tror jeg vil kunne betale sig med jeres kørselsbehov. Regler og forhold kan være anderledes i Sverige i øvrigt.

 Personligt ville jeg nok blive træt af den løse mobillader, huske at tage den med osv. Ihvertfald der hvor jeg lader til dagligt. Men det er nok et temperamentsspørgsmål.

@selsoe
Tak for dit svar.
Leverandøren har skriftligt bekræftet, at der er indbygget den nødvendige jævnstrømsdetektering i den mobile lader, så vi kan nøjes med et HPFI, type A.

0

Korrekt. Se endvidere Elbilforeningens anbefalinger til opladning på https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/ hvor man også kan se hvad elektrikeren skal have at vide for at lave en god ladeinstallation

Del: