Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Halveret ladeeffekt...
 
Notifications
Clear all

Halveret ladeeffekt i koldt vejr?

2 Indlæg
2 Users
0 Likes
2,494 Antal kig
0
Topic starter

ladede bilen forleden, en kold morgen, blot nogle få plus-grader, oplevede at ladeeffekten kun var det halve af den normale, et par dage efter, med lidt højere temperatur, fortsat lavere effekt, men dog lidt bedre

at rækkevidden er nedsat, vidste jeg, men ikke at ladeeffekten faldt, bilen var kold i begge tilfælde, havde ikke været ude og køre

(godt at man kan spørge herinde, jeg er ikke på Facebook)

2 Answers
0

Ja det er korrekt. Og populært sagt - på samme måde som en lav batteritemperatur modarbejder at et batteri effektivt kan aflade strøm effektivt (til brug for motoren) vil en lav batteritemperatur modarbejde en effektiv og hurtig opladning den anden vej. Dette gælder for alle elbiler og generelt arbejder et batteri optimalt med temperaturer omkring 25 - 40 grader (i batteriet vel at mærke, ikke nødvendigvis lufttemperaturen). Derfor er de fleste nye elbiler i et eller andet omfang udstyret med både batterivarmer og batterikøler.

Især hurtig ladning skal helst foretages med et driftsvarmt batteri - altså ikke for koldt eller for varmt. Umiddelbart sker der ikke noget med batteriet ved at forsøge at lade på et nedfrosset eller meget varmt batteri da batteriladesystemet vil drosle ladeeffekten ned for at beskytte batteriet.  Iøvrigt er det desværre ikke i alle elbiler muligt at få vist den aktuelle batteritemperatur.    

Dette emne kan hurtigt blive omfattende at beskrive i detaljer men spørg igen hvis der er noget du vil vide.

0
Topic starter

tak for et hurtigt og grundigt svar

Del: