Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Hurtigladning - er ...
 
Notifications
Clear all

Hurtigladning - er det overhovedet godt for dit batteri?

2 Indlæg
3 Users
0 Likes
2,199 Antal kig
0
Topic starter

Ladehastigheder og spænding på batterier er hot for tiden.

Det ser ud til, at alle ladeudbydere langs hovedtransportårer overgår hinanden med effekter på lynladere, 250 kW, 350 kW.

I virkeligheden er gennemsnitsladningen tit under kW.

MEN er det overhovedet godt for dit batteri at blive "tvangsfodret" med et højt tryk (spænding) og et højt energiflow (strøm).

Hvorfor kører jeg så og sjatlader med 11 kW, så jeg ligger i området 20-80% SOC?

2 Answers
0

Det er tilsyneladende ikke noget problem:

https://www.energy-supply.dk/article/view/85498/elbiler_tager_ikke_skade_af_hurtigopladning

ellers var de vel heller ikke blevet opfundet og flittigt brugt 😉

"Hvorfor kører jeg så og sjatlader med 11 kW, så jeg ligger i området 20-80% SOC?" -

Tja, fordi du formentlig - som alle os andre - har svært ved at finde / komme til hurtig- / lynladere 🙂

"I virkeligheden er gennemsnitsladningen tit under kW" -

du lader jo kun med de kW, som din bil formår - der er også andre faktorer såsom temperatur, om skal du dele effekten med andre, samt batteriteknologi,

-tilstand og -størrelse -

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-12-saa-hurtigt-eller-langsomt-lader-elbiler

0

Hvorfor stå og vente på at elbilen lynlader, hvis du kan efterlade den ved en langsom/destinationslader, mens du alligevel ikke bruger bilen.

Efter den parole lader de fleste ca 90% af energien fra helt almindelige, langsomme ladere og kun ca 10% på hurtig- og lynladere, når de er på langtur.

Det er bedst for både elnettet og elbilens batteri at lade langsomt - gerne om natten, hvor belastningen og VE-andelen er størst.

Det er aldrig lynladeren, men altid elbilen, der bestemmer den maksimale ladestyrke, så batteriet ikke tager skade. På den måde står producenten altid inde for garantien på batteriet, selvom man ofte lynlader. 

Porsche Taycan har en indstilling, hvor man kan få bilen til at "nøjes" med 200kW istedet for op til 270kW. Det udvikler mindre varme, skåner batteriet, så man kan lade ved 200kW i længere tid end ved 270kW, så opladningen varer ikke ret meget længere af den grund.

Del: