Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Industristik

2 Indlæg
3 Users
0 Likes
771 Antal kig
0
Topic starter

Er der nogen, der kan forklarer, hvorfor man ikke kan få en mellemstik mellem et 3-faset, 5-polet, 16A stik og det normale type 2 stik - et mellemstik til 100-200 kr?

Hvis man vil lade fra et industristik med egen sikringsgruppe, skal man tilsyneladende købe et kabel med ladeboks på til 5-10.000 kr.- ligesom mormorladerne.

Jeg kan også spørge på en anden måde: Hvad laver ladeboksen på kablet. Hvad er det der gør, at man SKAL have en sådan.

2 Answers
0

Hej Jens,

Det hele handler om sikkerhed. En nødlader, Mode-2 lader eller mormorlader (kært barn mange navne) har til opgave at sikre, at vores Type-2 ladestik er strømløst, både når det sættes i og tages ud, samt at bilen ikke trækker mere strøm, end ladeboksen tillader. Inde i ladeboksen sidder lidt elektronik og et relæ, og der er såmænd ikke den store forskel, om det er 1-, 2- eller 3-faset.

I gamle dage kunne man bare sætte en forlængerledning mellem (industri)stik og elbil. Det hed Mode-1 ladning og er ikke tilladt til elbiler længere. I dag må man slet ikke bruge forlængerledninger eller konverter-kabler til opladning.

Se evt ældre post her på forum: https://fdel.dk/community/generelle-spoergsmaal-om-opladning/lade-mode-1-2-3-4-forklaring-modtaget-fra-kia/

Eller Sikkerhedsstyrelsen: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler

Mvh 

Mads Aarup
civilingeniør
FDEL Bestyrelsen

0

Som en ekstra kommentar til dit spørgsmål om hvad der rent teknisk er forskellen på et CEE5 stik og et Type 2 stik kan du herunder se at Type 2 stikket har 2 ekstra pinde - PP og CP, som CEE5 stikket ikke har. 

Lidt forenklet anvender AC ladekontrolboksen via Type 2 stikket disse 2 signal pinde til at kontrollere (åbne/lukke/bestemme max strømstyrke/jordingskontrol) forbindelsen mellem bilen og elinstallationen - og da et CEE stik ikke har denne funktionalitet vil bilen ikke begynde en opladning, hvis der blot er forbindelse med de "normale" CEE strømpinde (PE, N, L1, L2, L3), men ingen kommunikationspinde. 

Type 2 pinde (IEC 62196-2) : 

PP Proximity pilot pre-insertion signalling
CP Control pilot post-insertion signalling
PE Protective earth full-current protective earthing system
N Neutral single-/three-phase AC
L1 Line 1 single-/three-phase AC
L2 Line 2 three-phase AC
L3 Line 3 three-phase AC

 

mvh

Hans Peter Andersen

FDEL Bestyrelsen

Dette indlæg blev modereret 2 år siden 8 times af Hans Peter Andersen
Del: