Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

"justerbar" lader
 
Notifications
Clear all

"justerbar" lader

4 Indlæg
3 Users
0 Likes
579 Antal kig
0
Topic starter

Hej

Findes der en væglader eller mormorlader der kan justeres og måske endda "on the fly"

Jeg spørger fordi jeg har en lidt speciel situation.

Jeg har et solcelleanlæg med batteripakke, men anlægget kan max levere 3600 watt til nettet.

 

Det jeg gerne ville var en lader som enten selv har en "sum" funktion eller som kan styres via noget automation (Jeg har HomeAssistant, hvor alle nødvendige faktorer er lagt i)

 

Det jeg gerne ville opnå er at kunne styre ladningen så det samlede forbrug (Husets forbrug) trukket fra 3600 watt, er det der leveres.

Altså hvis jeg ikke er hjemme og huset står i "tomgang" med 400 Watt, så smider den 3200 watt efter bilen, men starter konen så vaskemaskinen, så ryger egetforbruget i huset måske op på 2000 watt i 20 minutter og derfor justerer man lige ned til 1600 watt ladning så længe.

Mit alternativ er at købe en "Granny Charger" som kan stilles til 6A fast, men den løsning er også lidt "fesen" fordi jeg jo så ikke får ladet så hurtigt, samtidig med at jeg sælger overskuds strøm til "elværket" det giver nemlig ikke det store at sælge sådan en, så derfor ville jeg hellere putte den i "tanken" på en elbil.

Gerne en wall box eller granny charger som har wifi og kan styres via kommandoer så HA kan styre det. Mit solcelle anlæg er fuldt integreret med Home Assistant så jeg har alle de nødvendige tal, for forbrug og produktion.

4 Answers
0

Jeg har selv en go-eCharger. Den har et åbent API og kan dermed frit reguleres op og ned med noget smartHome. Jeg bruger openHAB for at styre min go-eChaerger, dog ikke i forhold til solceller, idet min solcelle-inverter ikke giver mig de nøgvendige informationer. Men i princippet kunne man godt. go-eCharger kan også styres fra TrueEnergy, Monta, mm

Prøv at se på https://go-e.co/downloads/?lang=en for API-dokumentation mm

Mvh Andreas

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

0

Evt. kan du bruge dette tidligere indlæg.  

Dit spørgsmål er jo temmeligt specifikt mht. til API, men umiddelbart kunne fx en lader fra Zappi være relevant. 

Om det så kan betale sig rent økonomisk er et andet spørgsmål. 

 

https://fdel.dk/community/postid/223/

 

 

0
Topic starter

Tak for svarene, så har jeg lidt at gå efter, det er ikke givet at det SKAL være via det API jeg nævner, blot den kan justeres til ikke at suge mere end de 3600 watt fra væggen, for så kan jeg sagtens lave noget automation som gør at den ikke åbner for strømmen til vægladeren med mindre der er 3600 watt tilgængelig fra mine solceller (Om sommeren vil det næppe være et problem, da jeg har 7200 watt solceller....Men hvor jeg desværre blev lokket til at købe en "for lille" inverter).

Jeg har også set en Wallbox Pulsar plus som koblet med et powerboost dims skulle kunne justere op og ned, men her dog kun ned til 6A pr fase, hvilket jo er lidt mere end 3600 watt tilsammen.

0

jeg mener go-eCharger kan også kun justeres ned til 6A.

For at begrænse lade effekten har nogle ved en go-eCharger koblet to faser fra (dvs kun ladet på en fase) for stadig have en rimelig (høj) ladestrøm

Hvis du taler lidt "sønderjysk" kunne du måske kigge her på goingelectric.de

Mvh Andreas

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

Del: