Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Lade mode 1 - 2 -3 ...
 
Notifications
Clear all

Lade mode 1 - 2 -3 - 4: Forklaring modtaget fra Kia

1 Indlæg
2 Users
0 Likes
1,817 Antal kig
0
Topic starter

Vi har bestilt en Kia E-Niro og var noget i tvivl m stik-typer og "lade modes".

Jeg har modtaget følgende skriftlige forklaring fra Kia (Andersen og Martini), som jeg gerne vil dele med jer:

 

"Forklaring på de forskellige mode er herunder:

Mode 1: Direkte tilslutning til stikkontakt eller industriskontakt med jord. Mode 1 opladning er begrænset til en ladestrøm på max 16 A, 230 V enfaset eller 400 V trefaset. Mode 1 kontakter har ingen kommunikation mellem strømkilden og bilens ladekredsløb. Mode 1 anvendes ikke i moderne elbiler.

Mode 2: Tilslutning til almindelig stikkontakt med jord eller industristik men med en kontrolboks på ladekablet. Mode 2 opladning er begrænset til max 32 A, 230 V enfaset eller max 32 A, 400 V trefaset. Kontrolboksen på kablet kommunikerer med opladeren i bilen og sikrer blandt andet, at jordforbindelsen er korrekt. Desuden bestemmes hvor stor ladestrøm der må trækkes fra strømkilden. ”Mormorlader” er et typisk eksempel på en Mode 2 oplader.

Mode 3: Tilkobling til ladestander eller ladeboks med indbygget kontrolenhed. Mode 3 opladning forudsætter kommunikation mellem opladningspunkt og bil. Opladningen kan ikke starte, førend kommunikationen mellem bil og opladningspunkt er oprettet. For ladestrøm over 32 A kræves et specielt kabel, der understøtter ekstra høj strømstyrke. Mode 3 hurtigladere har normalt et fast monteret ladekabel. Fastmonterede hjemmeladere er typisk Mode 3 opladere. Transportable ladebokse som tilsluttes industristik er normalt også Mode 3 opladere.

Mode 4: Tilkobling til en DC oplader med kommunikation mellem bil og ladestation. CHAdeMO og CCS er typiske eksempler på Mode 4 opladning. Opladningsstrøm på op til 400 A understøttes."

 

Hans Peter Andersen 13/10/2020 11:58 am

@christian-hansen Tak for det.  Du finder samme beskrivelser og ekstra kommentarer i fdel guides til opladning.   Bemærk at Mode 1-4 betegnelserne i daglig brug efterhånden kend3s som : 

 

M2: Nødlader eller mormorlader.  Hvis denne leverees sammen med bilen vil den normalt være begrænset til 1 fase,  6A-8A af sikkerhedshensyn, men kan købes særskilt med op til 3 faser, 32A hvor den så skal bruges med forsigtig og kun på steder hvor installation er kendt.

M3: Type 2 AC (vekselstrøm) 3,6 - 22 kw destinationsladere eller normalladning.  Mode 3 hurtigladning er i praksis langsomt ved at blive udfaset (eg. 43 kw AC ladere).   

M4: Hurtigladning,lyn-ladning  eller Supercharging(Tesla).  DC (jævnstrøm) 20 kw - 350 kw.    

 

Del: