Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Ladning Sommerhus U...
 
Notifications
Clear all

Ladning Sommerhus Udlejning - CEE Stik

4 Indlæg
5 Users
0 Likes
1,210 Antal kig
0
Topic starter

Hej.

 

Jeg påtænker at lave en løsning, så lejere kan lade uden at det går ud over husets almindelige installation.

Jeg kender jo ikke typen af mormorlader som lejer medbringer og derfor er jeg i tvivl om installatørens løsning.

 

El installatør vil lave:

Kombirelæ 16A til rødt 16A CEE.

Ifølge FDEL vejledning.

https://fdel.dk/vejledninger-til-etablering-af-ladeinfrastruktur/

bør man have RCD Type B og automatsikring C20 til denne løsning.

 

Nogen der kan afgøre spørgsmålet?

 

Har set at nogle anbefaler ladestander, da RCD type B relæer er dyre. Kan I anbefale en billig type 2 ladestander (med indbygget type B) til 11kw og hvordan bør tavlen i så fald se ud?

 

Jeg har ikke selv elbil eller PHEV, så tænker billigste løsning for at sikre husets installation. Dog ladeboks, hvis prisforskellen ikke er meget stor.

På forhånd tak!

 

Mvh Peter

 

 

 

Topic Tags
4 Answers
0

Gode spørgsmål (og fin service som udlejer!). Jeg er ikke elektriker, men vil alligevel kaste mig ud i et svar:

1. Man bør have RCD Type B som jeg ser det, da stikket er lavet til opladning af elbiler.

2. Jeg vil også sige at en decideret ladeboks vil være den bedste løsning. Jeg har selv engang lejet et sommerhus som reklamerede med oplader til elbil, for derefter at finde et rødt CEE-stik jeg ikke havde adapter til. Det var lidt en nedtur. Med en decideret ladeboks, kan du ikke skuffe nogen. Den billigste ladeboks med indbygget RCD Type B relæ indbygget er Teslas nyeste wallcharger:

https://shop.tesla.com/da_dk/product/v_goph_ngt-lader

Største ulempe er, at man pt skal være Teslaejer for, at kunne købe den (eller alliere sig med en der er). Ladeboksen virker til alle elbiler. Det stiller ikke store krav til tavlen så vidt jeg ved - det må din elektriker have en holdning til. Umiddelbart vil det være nok med en separat gruppe med HPFI type A vil jeg sige.

Dette indlæg blev modereret 3 år siden af selsoe
0

Enig med Selsoe ovenfor:

  1. Hvis du vælger at sætte et CEE stik op til elbilopladning, skal du have RCD Type B i tavlen
  2. Det er lettest for alle og mere "kontrollerbart" for dig selv at sætte en ladeboks op. Afh af ladeboksen kan du måske nøjes med Type A i tavlen

I begge tilfælde er Automatsikring B20, evt C20 at foretrække. Hvis installatøren insisterer på 16 Ampere sikring, så lad gå. Det virker oftest. Og hvis ikke har du jo advaret ham 😉

Sandelig om ikke Teslas seneste ladeboks (Gen 3) har fået DC fejlstrømsdetektion! Det er rigtigt fint. Manualen siger "indbygget RCD Type A + 6mA DC", derfor kan du nøjes med Type A i tavlen, som så også kan bruges til at afbryde laderen indefra, hvis du ikke vil have ubudne ladegæster.

Du kan også kigge på andre smart chargers såsom Easee eller lignende. Den har vist både indbygget kortlæser og elmåler, så man kan lave forskellige former for brugerbetaling. Uden hverken at kende eller anbefale Monta eller Easee, så kunne du checke monta.app og se hvilke intelligente ladebokse de kan arbejde med. Her er Teslas Wall box nok ikke med, for jeg mener ikke, at den har indbygget elmåler.

0

Hvis sommerhuslejerne betaler strøm via aflæsning af måler i hovedtavlen, så husk lige at de ikke betaler dobbelt for strøm fra ladeboksen når den også har indbygget måler eller andre smarte afregningsfeatures. Strømmen løber jo igennem hovedtavlen og er dermed allerede registreret/betalt.

Jeg har set det flere gange ved varmepumper med mellemmåler i sommerhuse, så skulle man pludseligt betale for den aflæsning også, syntes udlejeren ...

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

0

Selvom vi selv bruger et rødt 3-faset CEE-stik (11 kW) i vores svenske sommerhus, må jeg erklære mig enig med de forrige indlæg.

Som udlejer aner du ikke, hvilket udstyr dine lejere tilslutter til dit CEE-stik, ergo skal du installere det rævedyre RCD-relæ type B foran dit CEE-stik. Derfor er en ladeboks bedre til et udlejningssommerhus.

 

Et tillægsspørgsmål:

Har du strøm nok i dit sommerhus til, at en lejer lader bilen med 11 kW (3 x 16 A), bruger komfur og ovn samtidig med alle de andre forbrugere, eller er du nødt til at begrænse opladningen (enten i max-effekten,  til natopladning eller lignende)?

Del: