Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Vi har brug for en ...
 
Notifications
Clear all

Vi har brug for en lille ekstra bil til at pendle i. Hvad passer til mig?

2 Indlæg
3 Users
0 Likes
3,673 Antal kig
0
Topic starter

Hej el-venner

For at få arbejdslivet til at fungere, har vi brug for en lille ekstra bil til at pendle i. Jeg har 75 km hver vej, og jeg er ikke garanteret en ladeplads på mit arbejde. Den skal altså kunne køre 150km (også om vinteren). Jeg har ikke det store pladsbehov -plads til to personer er fint.

Hvilken lille el-bil skal jeg vælge?

Krav:

Jeg vil kunne lade med en almindelig 11 kW boks.

Jeg synes enormt mange af de små 1. generations el-biler kun lader med 1 fase, og med en ladetid på 10-20 timer er det i praksis umuligt at optimere ladningen ud fra el-prisen eller sammensætningen i nettet. Bilen skal bare altid sutte el, også når nettet er prop fyldt med kul.

Jeg har overvejet BMW i3 og Tesla M3, men er der andre der kan lade 11 kW?

 
 
 
 
2 Answers
0

Har er det vigtigt at vide om kørslen foregår på motorvej og med hvilken hastighed. Hvis man kører det meste på landevej ved 80 eller på motorvej ved 130 km/t er energiforbruget omtrent dobbelt så stort. 

Den mindste elbil der kan lade på 11kW er Renault ZOE, men her er den med 40kWh batteri lidt i underkanten ved ved motorvejskørsel om vinteren. BMW i3 kan det også og kan nok lige klarer det med det store batteri. 

KIA e-NIRO og Hyundai Kona kan også lade på 11kW i de seneste modeller. Du skal være opmærksom på at de lille batteri lader meget langsomt på hurtigladerne. Det betyder ikke noget hvis du kun skal pendle. Det lille batteri er også lige på kanten i dårligt/koldt vejr.

Tesla Model 3 Standard range er ikke så billig som de andre, men den kan klarer opgaven rigtig godt. Måske holder den også brugtvognsprisen bedre end de andre,  når du kører så mange km.

0

Jeg er  ny e-up ejer og bilen har en rækkevidde på 180-260 km. Foreløbig ser det ud til at den kan holde de 180 km med varme på. Hvis du forværrer hjemmefra mens den lader kan du spare lidt her undervejs.

Den lader hjemme på to faser med 7.4 Kw (Clever abb). Det tager fem timer at lade helt op. Det er ok til mit behov. Den kan også lade på hurtigladerne med DC (jævnstrøm). Her lader den fra fx 20% til 80% på en god halv time.

Ib

Del: