Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Opladning af Hyunda...
 
Notifications
Clear all

Opladning af Hyundai Ioniq Electric

4 Indlæg
5 Users
0 Likes
3,072 Antal kig
0
Topic starter

Vi har netop bestilt en Hyundai Ioniq Electric og er ved at undersøge lademuligheder. Vi skal have solceller og næsten altid oplade hjemme.
Vi vil gerne købe vores egen ladestander, men er lidt forvirrede over info fra Hyundai, hvor der står, at bilen er udstyret med en 1-faset 7,2 KW oplader. Men én fase kan jo max levere 3,6 KW.
Hvordan skal det forstås, og hvilken ladestander vil i den sammenhæng være fornuftig at investere i?
Håber I har nogle bud.

Keldm 16/09/2020 10:43 am

Hej

I skal stille jer disse spørgsmål...

Hvad er det daglige behov for strøm til bilen? Kører i nok til at det kan betale sig med flatrate?
Hvor mange timer kan bilen undværes til opladning?
Hvor mange kW kan solpanelerne Max producere?

Jeg har solfangeranlæg med max 4,5kw i timen med små udsving på op mod 5kw i ideelle situationer.
Jeg har Hyundai Ioniq Electric 2020 model.
Jeg lader daglig 15kWh med 80% sat som max.

Og husk at afregning af overskydende strøm afregnes time for time. Derfor bør i som udgangspunkt ikke tanke mere strøm end i producerer.
I kan stille bilen til af aftage følgende 3,7 kW, 3.0 kW og 2,0 kW i timen. Jeg anvender 3,7 på dage med egenproduktion på mere end 4kw og ellers 2kw hvis jeg ikke lige skal bruge bilen mere den dag.

Fra nu af og indtil en gang i marts bruger jeg automatisk opladning. Dvd. Jeg sætter kabel til og har stillet bilen til afgang 06.30, 2 kW i timen, billig strøm fra kl. 22 og med temperatur sat til 20grader. Det giver en opladet og varm bil hver morgen.

1 Answer
0

Hej,

Hyundai er lidt "trælse" i deres valg af on-board opladere. Det gælder både Ioniq og Kona:

Alm. opladning hjemme eller fra gadestandere er vekselspænding, der så ensrettes i bilens oplader og sendes til batteriet.

Generelt leverer hjemme ladere 3 faser á 3.6 kW = 11 kW til sammen. Gadestandere leverer også 3 faser - men kan være enten 3.6 eller 7.2 kW - dvs. 11 eller 22 kW til sammen.

Den oplader, som Hyundai indbygger, kan kun modtage EN fase - som så til gengæld godt må være på 7.2 kW.

Så I skal derfor se på jeres ladebehov - og jeres solcelle produktion. 7.2 kW ladere er noget dyrere end 3.6 kW, ligeledes i ladekabel mellem lader og bil. Rent praktisk tager laderen 2 faser og "lægger sammen" (det er ikke så simpelt, men det bliver resultatet) så de 3.6 kW bliver til 7.2 kW.

Som eksempel koster en standardboks hos Clever 8000 kr. og 7.2 kW løsningen 7200 kr. ekstra oveni. Formodentlig lignende billede hos de forskellige ladeboks leverandører.

 

Hilsen

Kona EV ejer - med kun 1 fase opladning 🙁

Dette indlæg blev modereret 4 år siden af thomas72
Mogens 04/01/2022 10:20 am

Jeg har en Hyundai Kona 64 KwH, med en énfaset OBC lader, som ifølge Hyundais specifikationer, skulle give 7,2 Kw. Men ved Clevers 22 KW ladestander, får jeg kun 3,6 Kw.

Ved I om der findes et kabel eller en adaptor, med fasefordeler, så jeg kan lade med 7,2 Kw, den skal jo i så fald have et stik som passer til 22 Kw AC ladestander?

Hilsen

Mogens Hald

 

Hans Peter Andersen 04/01/2022 2:43 pm
Dette indlæg blev modereret 2 år siden 2 times af Hans Peter Andersen

Umiddelbart skal du sikre dig at dit Type 2 kabel er  dimensioneret til en strømstyrke på 32A. 

Kablet kan også være dimensioneret til een fase eller tre faser. I dit aktuelle tilfælde vil et 32A trefaset kabel være unødigt tungt nu, men vil så ikke senere kunne anvendes til 11/22 kW ladning til andre biler med tre faset AC lader. . 

Hvis du har et 32A kabel vil du i nogle tilfælde kunne lade AC direkte med 7,2 kW fra AC ladestandere der er mærket med 22 kW eller mere, selvom bilen kun trækker strøm på een fase men som regel må du forvente at kunne lade med ca. 3,6 kW.       

Der findes ikke lovlige/godkendte type 2 baserede  CEE adaptere / AC fasefordelere (autotransformere) eller 11/22 kW DC ladere således at du kan lade din aktuelle bil med 7,2 kw - 22 kw fra en AC ladestander. Forskellige  ikke-godkendte (og meget upraktiske) løsninger kan dog købes og anvendes.  Vægt ca. 20-40 kg i rejsekuffertstørrelse  og pris ca. 10k - 45k kr.  - og i sagens natur må disse frarådes anvendt.          

 

Del: