Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Sverige: EON ladebr...
 
Notifications
Clear all

Sverige: EON ladebrik og app, hvordan får man det til at virke?

2 Indlæg
2 Users
0 Likes
3,606 Antal kig
0
Topic starter

Baggrund:
Vi har nu haft vores elbil i 1½ år og har gud ske tak og lov kun brug for DC-ladere 1-2 gange om året, da WLTP rækkevidden er 455 km.

Nu skal vi imidlertid fra København til Linköping i Sverige og retur dagen efter.
Jeg har derfor læst FDEL's artikel "Værd at vide når du skal nordpå" med stor interesse.

Mange tak for den, den er god 🙂

Artiklen omtaler, at EON er blandt de største ladenetværk.
Vi har i forvejen en dansk EON Drive lite ladebrik og bruger EON som elleverandør i vores svenske ødegård,
så dette burde være nemt, men sikken et helvede.

En opringning til EON Danmark support d.d. fortalte os:
"EON Danmark aner ikke, om din danske EON Drive lite ladebrik virker i Sverige.
EON er opdelt forskellige landeorganisationer, der bruger helt forskellige systemer.
Hvis din danske EON Drive lite ladebrik viser sig at virke i Sverige, kan du ikke gå ud fra, at den virker hver gang.
Vi får mange kundeklager over, at man ikke kan bruge et standard kreditkort som på enhver normal benzintank, med kreditkortlæsning er kun installeret på meget få af vores ladere endnu."

Jeg forsøgte derfor at at lave en ladeaftale med EON Sverige via deres svenske hjemmeside:
https://register.eondrive.eon.se/register,
men det kræver et svensk personnummer for, at registreringen går igennem.
Efter mange og lange forsøg på at få fat i EON Sveriges support, lykkedes det endelig EON Sveriges's support at komme rundt om deres registreringsformular, men kun fordi vores svenske ødegård er registret af det svenske skattevæsen.
Ellers måtte EONs support afvise os.
Desværre er EON Sveriges "laddkort" 3-4 uger om at komme frem med gammeldags brevpost.

Jeg har derfor forsøgt at downloade EON Sveriges ladeapp, men EON Sveriges support kan ikke fortælle mig hvilke app i Google Play, jeg skal downloade til en dansk telefon:
"Der er mycket stor skilnad mellem hvilke apps, der er tilgängelige for svenska og danska telefoner med Android styrsystem"
Hvorfor har EON dog ikke en fælles app for hele Europa?

Vi er meget tæt på at opgive at bruge vores elbil til længere ture i Sverige og vil i stedet køre rundt i Sverige i vores 17 år gl. dieselbrænder.

Spørgsmål:
Kan I hjælpe med at forklare os, hvordan man får adgang til EON's ladenetværk i Sverige?
På forhånd tak for hjælpen.

2 Answers
0

Det lyder da som I er kommet lidt skævt ind på mulighederne i Sverige - det må vi prøve at gøre noget ved.

Umiddelbart er elbilkørsel i Sverige nemt og forholdsvist godt dækket med ladere langs de store veje og hovedruterne - men som andre steder kan brugen af apps være forvirrende og uhensigtmæssig, desværre. 

Jeg kan kun være enig i at EON kommunikerer meget opdelt og dårligt mellem de forskellige lande hvor de arbejder, fx. Sverige, Norge, Danmark og Tyskland. 

For at downloade/installere den svenske EON Drive app, skal du skifte til svensk app store  - men ved ikke om det er besværet værd - da du så sandsynligvis ikke får opdateringer når du er skiftet tilbage til dansk app store. 

Jeg har tidligere brugt min svenske EON brik i Danmark til adhoc ladning - og det virker stadig fint  - men har faktisk ikke prøvet om den danske brik fungerer i Sverige, umiddelbart vil jeg tro at den burde virke - men har som sagt ikke verificeret det aktuelt. 

NB : Husk iøvrigt at et dansk jordstik  normalt ikke kan bruges i en svensk stikkontakt uden adapter - i det tilfælde at I vil AC "mormorlade" i Sverige

 

Jeg kan ikke genkende at svensk personnummer er obligatorisk ved registrering på http://eondrive.eon.se   -  hvis du angiver dansk telefonnummer og adresse kommer du direkte til registrering af tilknyttet kreditkort - som så skal verificeres via NETS. Personnummer feltet skal ikke udfyldes. 

Herefter overfører du selv beløb fra kreditkortet til din eondrive konto - der trækkes altså ikke direkte fra kreditkortet ved ladning. 

Du bestiller en ladebrik direkte i portalen og det tager desværre ret lang tid at få den tilsendt, som du skriver. 

 

En del EON ladestandere i Sverige er montereret med kreditkortlæsere , desværre har de tidligere haft et ry for at være lidt ustabile - men det skulle være blevet bedre.     

Alternativt kan du betale direkte med kreditkort ved ladestanderen via  https://drive.eon.se/  

 

Andre MSP udbydere (med app eller brik)  hvor der kan lades fra eondrive.eon.se hurtigladere er fx  Charge4go, Plugsurfing, Shell Recharge eller evt. Easypark app. 

 

Livet med elbil bliver lidt nemmere hvis man ikke begrænser sig til at lade hos en enkelt ladestander operatør : 

Hvis du prøver at se din rute fra Danmark til Linköbing i fx  appen ChargeFinder (eller websiden https://chargefinder.com   ) - vil du se en hel række lokationer med ladere fra forskellige operatører langs E4  

  • eondrive.eon.se  -  diskuteret ovenfor, udbredt men mange lokationer med kun en lader.  Udover eondrive.eon.se's  egen ladebrik kan der lades med app eller brik fra MSP'ere  fx Plugsurfing, Charge4Go eller Shell Recharge.   
  • mer   ( https://se.mer.eco/ - bemærk at der er forskel på MER i Sverige og Norge) -  udbredt, både lokationer med en lader og lokationer med flere ladere. brug egen App eller brikk -  kan være lidt dyr at anvende fra diverse MSP apps eller brikker.   
  • Poweredby.dk  -  Kreditkort, Clever & Eon -  enkelte gode centrale lokationer med flere ladere i Sverige. Meget fin lokation i Værnamo.   
  • Recharge ( https://rechargeinfra.com/en/)    -  også kendt som Fortum Charge and Drive SE. App og brik, ejer Plugsurfing - så plugsurfing app/brik fungerer her.  
  • Ionity -  her kan du bruge kreditkort via QR kode eller deres egen app.  Alternativt  PlugSurfing app/brik, Charge4go (app/brik), måske Eon.dk brik ?

 

Og i Sverige finder du også  hurtigladere fra Circle K  (kreditkort)  og OKQ8 (kreditkort), og enkelte andre lokale energinetværk.  

 

 

Mit helt konkrete råd her og nu på kort sigt ville være at bruge app fra Charge4Go, Shell Recharge eller få fat på en Plugsurfing brik - og bruge kreditkort hvor det er muligt (EON, Poweredby, Ionity).  

 

Dette indlæg blev modereret 2 år siden 16 times af Hans Peter Andersen
0
Topic starter

Jeg kan se at mit første svar ikke blev gemt, så jeg prøver igen.

Mange tak for den detaljerede forklaring, som var til stor gavn for os 😀 

Vi bestilte fysiske Eon (sverige) ladebrik/-kort og Charge4go kort. Begge var mere end 1 måned om at nå frem til vores adresse i Danmark, så vi fik dem ikke med på turen.

Vi så mange MER-ladestandere (50 kW), men de svenske bilister frarådede dem, da app’en ofte er ustabil.

Vi så endda en svensk bilist, som ikke kunne få CCS-stikket ud af sin bil fra en MER-lader, han bandede fælt og måtte trykke på nødstop knappen på ladestanderen, for at kunne køre videre. Herefter gik MER-ladestanderen i ”Fejl” og kunne ikke bruges mere den dag.

 

Vi mødte ingen standere/apps, der oplyste om prisen på strømmen, så det er virkelig køb i blinde.
Da vi senere fik regningerne kunne vi se, at DC-ladning er langt dyrere end AC-ladning pr. kWh.
Stor rækkevidde er derfor et god løsning til at undgå DC-ladere mest muligt.

Den eneste reelle løsning er, at DC-ladning bliver sammenligneligt med køb af fossilt brændstof (et Visakort skal kunne bruges til alle ladestandere i hele Europa, og prisen pr. kWh skal være synligt, inden købet starter)

Del: