Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten

FV19 – Interview nr. 2: Søren Egge Rasmussen, Enhedslisten

Elbilforeningen FDEL har op til folketingsvalget indbudt repræsentanter fra alle Folketingets partier til at fremlægge deres politik på elbilområdet i interviewform. Interviewene bringes i den orden, de er kommet i stand. Interview nr. 2 i serien er med Enhedslistens klimaordfører Søren Egge Rasmussen.

Søren Egge Rasmussen, hvordan indgår elbiler og andre lavemissionsbiler i Enhedslistens klima-, miljø- og transportpolitik?

I Enhedslistens politik er det de rene elbiler, vi ønsker at fremme, ikke hybridbiler eller andre teknologier. Her i slutningen af januar fremlægger vi vores klimaplan, og i den indgår, at vi i 2030 kan være oppe på 1,3 millioner elbiler. Salg af nye benzin- og dieselbiler skal stoppe allerede i 2025.

Hvordan ser I elbilernes rolle i nedbringelsen af klimapåvirkningen fra transporten – for eksempel sammenlignet med kollektiv transport – ?

I vores plan indgår en omstilling af hele bilflåden frem mod 2030, så der bliver flere elbiler, men samtidig totalt set færre biler. Samtidig skal vi satse meget mere på kollektiv transport. Den skal forbedres, og den skal gøres 30 procent billigere.

Kommunerne skal have mulighed for at indrette miljøzoner, så der for eksempel kun må køre elbiler ind i et byområde. Og så skal vi satse meget mere på cykler, herunder elcykler.

Hvordan ser I på regeringens mål om udfasning af benzin- og dieselbiler og visionen om en million grønne biler på vejene i 2030?

Som sagt har vi i vores model et mål om 1,3 millioner elbiler på vejene i 2030. Hvis man ser på regeringens plan, så vil den jo frem til 2021 højst give omkring 1000 nye elbiler. Det viser, hvor umådeligt dårlig regeringen er til at håndtere klima- og miljøpolitikken. I vores plan er der regnet på det hele, så vi sikrer os, at det kan lade sig gøre.

Hvad er jeres holdning til den nuværende afgiftssituation?

Vi vil gerne fortsætte den nuværende afgiftsfritagelse for elbiler. Men med tiden er vi nødt til at lægge afgifter også på elbiler. Her går vi ind for at favorisere de mindre elbiler i forhold til de større.

Vi er meget imod den hér stop-and-go-politik, som gør, at man ikke kan se længere end et halvt til et helt år frem. Der er brug for stabile vilkår for at markedet kan udvikle sig.

I Enhedslisten er vi tilhængere af Klimarådets forslag om at give et tilskud til køb af elbil, styret med et maksimumsantal pr. år. Og vi vil også gerne øge det tilskud, man får ved at skrotte en dieselbil. Vi opererer altså med nogle incitamenter, der skal fremme overgangen til elbiler.

Og så skal vi have opladningen af elbiler gjort mere intelligent. Vi skal sørge for, at så meget som muligt af ladningen foregår hjemme og på tidspunkter, hvor der for eksempel er for meget vindmøllestrøm.

Hvordan så I helst afgifterne på biler, kørsel og drivmidler sat sammen?

Vi vil gerne i højere grad indføre afgifter på kørslen. Vi er opmærksomme på, at der er forskel på by og land, og vi opererer med en model, hvor man måske betaler 10 øre pr. kilometers kørsel i landområderne, mens man for motorvejskørsel, der er meget CO2-belastende, betaler 50 øre pr. km.

Den store udfordring er, at bilafgifterne bidrager med 50 milliarder kroner om året til statskassen. Det slipper vi ikke for at forholde os til, når vi taler bilafgifter. Det er nemmere med landbruget, her kan vi ændre reguleringen, uden at det får de samme negative effekter på samfundsøkonomien.

Vi har i Enhedslisten ikke noget mål om at afskaffe afgifterne på biler. Vi synes, at det er helt rimeligt, at bilerne betaler for at køre på de statslige og kommunale veje. I vores model ommøbleres afgifterne fuldstændig, så vi kommer hen mod et nul-emissionssamfund allerede i 2040.

Hvilken rolle spiller I som lovgivere i Danmark i at skabe rammerne for en miljø- og klimamæssigt bæredygtig transport i Danmark?

Hvad vi som politikere beslutter, har enorm betydning for trafikvalget. I Danmark har regeringen for nylig nedsat afgifterne på de dyrere biler, og det har betydet, at salget af de større og mere miljøbelastende biler er øget. I Norge har vi set, at når man har nogle politisk besluttede rammevilkår, der favoriserer elbiler, så reagerer forbrugerne på det og køber elbiler.

Hvad kører du selv i?

Jeg bor i Andelssamfundet Hjortshøj nord for Aarhus. Her har vi to delebiler, en dieselbil og en elbil. Så jeg har i mange år haft fornøjelse af at køre elbil. For nylig har vi købt en gammel dieselbil, da vi havde brug for en bil med anhængertræk til at transportere ting til vores sommerhus på Djursland. Den bruger jeg mindst muligt, måske en gang om ugen.

Og så cykler jeg og bruger offentlig transport. Jeg har en elcykel, som jeg er meget glad for, og som jeg bruger rigtig meget. Det er fint med elbiler, men elcykler skal vi huske at fremme, de er klima- og miljømæssigt meget mere fornuftige, og så øger de mobiliteten hos de ældre og hos folk, der ikke har råd til en bil.

Læs også interviewet med Carsten Bach, Liberal Alliance