Elbilforeningen tjekker udviklingen for opladning i vandkanten

Efterårsferien er forbi og mange danskere har været ude at opleve nyt. Men hvordan står det egentlig til med opladningsmulighederne i det offentlige eller semi-offentlige rum, når vi er langt hjemmefra? Det satte Elbilforeningens udsendte sig for at undersøge. Nedslagspunkterne denne gang var Middelfart, Ribe og Sønderborg i Syddanmark.

Vi havde planlagt en ferietur med overnatninger i Ribe og Sønderborg. Når man er på ferie, kører man ofte ture rundt i lokalområdet med udgangspunkt fra et hotel eller feriehus, så man kommer ikke nødvendigvis forbi hurtigladere langs de store trafikårer. Vi besluttede os derfor for at undersøge mulighederne for opladning i lokalområderne, hvor vi overnattede.

Første ophold på turen blev til eftermiddagskaffe på Comwell-hotellet Kongebrogaarden til en skøn udsigt midt mellem de to lillebæltsbroer i Middelfart. Hotellet havde en enkelt væghængt destinationslader. Det virkede til at være i underkanten af behovet, hvis man skal dømme ud fra de mange opladelige biler der holdt parkeret på hotellets parkeringsplads. Middelfart og omegn er dog generelt velforsynet med offentligt tilgængelige destinationsladere på udflugtsmål, ved overnatningssteder og ved shoppingområder. Der findes tre semi- og hurtigladestationer i eller omkring byen. Og der er for nyligt annonceret flere lynladestationer fra forskellige operatører langs motorvejen på Fyn.

Lidt vest for Ribe finder man en station med seks helt nye destinationsladere placeret ved Vadehavscentrets parkeringsplads. Det er fra samme parkeringsplads Mandø-traktorbussen afgår.

Vi overnattede på Lustrup Farmhouse lidt syd for Ribe – i en lækker ferielejlighed i en ombygget staldbygning med udsigt til sort sol over mark og eng. Her var endnu ikke etableret destinationsopladning, men det er kun et spørgsmål om tid, fortalte værten Janni Weis Fenn, der har lagt mærke til forandringerne i turisternes biler. På Farmhouse finder man seks ferielejligheder. To ud af seks af gæstebilerne var elektriske, mens vi boede der. 

I løbet af vores ophold i Ribe fik vi primært dækket vores ladebehov med hurtigladerne på parkeringspladserne ved Føtex og Lidl i centrum. Sidstnævnte er gratis.

Mellem Ribe og Sønderborg gjorde vi et kort stop for at nyde udsigten fra Marsk Tårnet ved Skærbæk. På parkeringspladsen ved den nye turistattraktion findes fire destinationsladere. Har man behov for lidt flere km på bilens batteri end turen op og ned i tårnet tager, kan man forlænget opholdet med et måltid mad fra restauranten, en is fra isbaren eller udfordre resten af rejseselskabet med et spil mini-golf i det nye anlæg. En enkelt semi- eller hurtiglader tilføjet på denne attraktion ville gøre gavn.

Sønderborg på Als er til sammenligning med de øvrige stop på turen et lademekka. Vi talte omtrent 60 destinationsladere og fire hurtigladere.

Hotel Sønderborg Strand, som vi boede på, havde to destinationsladere og det dækkede fint gæsternes behov ifølge den receptionist-medarbejder vi talte med. De oplever at elbilisterne generelt er flinke til at flytte bilen, når bilen er færdig med at lade.

Opladerne, vi mødte på ruten, bliver serviceret af så forskellige operatører som OK, Monta, Spirii, Sperto, E.ON, Clever og Lidl. Hvis man benytter apps, der viser al opladning på tværs af mærker, så begynder udbuddet at se fornuftigt ud og det bliver heldigvis bedre dag for dag.

Læs også: Find ladestationer

Topfoto: Sort sol over Ribe – Copyright Elbilforeningen FDEL

Alle udgifter i forbindelse med turen er afholdt af de udsendte.