Elektrisk deleøkonomi blomstrer i Gl. Rye

Delebilsordningen Byens Egen Bil i Gl. Rye er netop blevet udvidet med en elbil til glæde for medlemmerne og til gavn for miljøet.

Årvågne kunder i Dagli’Brugsen Gl. Rye har måske opdaget, at der er kommet en ny beboer på delebilens holdeplads. En lille elektrisk Skoda Citigo E iV holder nu til ved butikkens to ladestandere til elbiler. Den ”gamle” benzindrevne delebil er rykket om bag butikken, men er stadig i fuldt vigør.

”Vi har altid haft en målsætning om at gøre delebilen så fornuftig som muligt på alle parametre. Lige nu er den grønneste løsning at dele en elbil, så det er vi gået i gang med. Dens rækkevidde passer dog bedst til pendlerture og for at dække alle behov, har vi også fortsat vores nyere benzinbil,” siger Ole Jeppesen, som er initiativtager og administrator på Byens Egen Bil i Gl. Rye.

El-Skodaen er særdeles populær. Den er på farten så godt som hver dag.

”Den har været en succes fra starten. Det er jo voldsomt underholdende at køre elbil, og det opdager folk hurtigt,” siger Ole Jeppesen, der også driver Youtube-elbilskanalen, DriveGreen TV, sammen med kollegaen Jakob Brodersen.

 

Grøn tænkning er vejen frem – også på landet

Ordningen blev etableret i marts 2018 som en del af Gl. Rye Brugsforening. Siden starten har flere og flere husstande meldt sig til og skrevet sig på venteliste. Til sidst blev efterspørgslen så stor, at drømmen om en elektrisk familieforøgelse kunne realiseres.

”Vi er oppe på 14 husstande, og der står to på venteliste. Det er fantastisk. Hvis alt går vel, håber jeg, at vi på sigt kan skifte benzinbilen ud med en elbil med længere rækkevidde,” siger Ole Jeppesen og fortsætter:

”Ordningen er pt. i en fase, hvor vi prøver at finde balancen mellem økonomi og tilgængelighed. Det skal løbe rundt, men det skal også være relativt nemt at få en bil, når man skal bruge den. Derfor holder vi lidt igen med medlemstilgangen.”

Både Gl. Ryes delebilsordning og ladestanderne til elbiler er støttet velvilligt af COOP’s Aktivitetspulje. Ladestanderne – en på AC-lader på 11 kW samt en DC-lader på 24 kW, som drives af Sperto – har også modtaget massiv støtte fra Skanderborg Kommunes Landdistriktspulje.

 

Forfatter: Ole Jeppesen

Topfoto: Copyright Ole Jeppesen