FDEL skød myter om elbiler ned på weekendens klimafolkemøde i Middelfart

I et stopfyldt telt aflivede Mads Aarup fra Elbilforeningen sammen med tre øvrige herrer fra hhv E.ON, Dansk Energi og FDM i fællesskab tre klassiske myter om elbiler: De er for dyre, de har for kort rækkevidde og elnettet kan ikke klare de mange nye opladere. Kun myten om at der er for få ladere lod sig ikke aflive af panelet.

Jørgen S. Christensen forsknings- og teknologidirektør i brancheforeningen Dansk Energi spåede blandt andet, at al strøm vil være grøn strøm i 2025-2026. Tiden for fossile brændsler vil være fortid. Men han kom også med en opfordring til at danskerne skal tage medansvar for nettet ved at lade smartere og undgå at lade bilen sidst på dagen, mens alle danskere laver mad på samme tid.

Mads Aarup fra FDEL kommenterede på myten om at rækkevidden er for kort med en kommentaren at batteriteknologien vil løse den udfordring og så kunne han oplyse at 1 million-mile battery næsten allerede er på markedet.

Torben Kudsk fra FDM var enig og nævnte at 40% af bilsalget i august var ’grønne’ biler – heraf at næsten halvdelen var rene elbiler. Det mere end antyder at forbrugerne har taget den grønne bil til sig og at mange kan leve med den rækkevidde elbilerne kommer med nu.

Myten om at der er for få opladere kan ikke helt aflives af flere grunde; en af de største årsager er, at der faktisk ikke er nok offentlige ladere i de tyndt befolkede områder af Danmark. Her drøftede debattørerne en række forskellige løsninger, som bl.a. involverer (bedre) finansiering via offentlige myndigheder. Derudover var holdningen at udlejerne af ferieboliger bør investere i lademuligheder som en del af boligforbedringen. 

David Marc Gurewitsch, key account manager i energiselskabet E.ON var enig i, at der er for få ladere, men måtte også indrømme at selskabet ikke ruller ud for hvad som helst, i betydningen at det nu er opgaver i stor skala, de går efter.

Afslutningsvis blev der tid til spørgsmål og kommentarer fra publikum. En tilhører udtrykte sin mening, sådan her:

”At bruge en bil, der vejer et ton, til at transportere et menneske, der vejer 70 kg – dét er dumt”. Hertil svarede Mads Aarup: ”Den bedste bil er ingen bil – men skal man have en bil, må det da være en elbil”. 

En anden begejstret tilhører konkluderede: ”Jeg har sparet 15.000 kroner, siden jeg købte min elbil”

FDELs Mads Aarup, der ifølge eget udsagn er ’en omvandrende mytedræber’, udtrykte efter debatten stor tilfredshed med arrangementet, og understregede at FDEL trods den fine udvikling i salget af elbiler stadig har en del arbejde foran sig – primært med at flytte købsadfærden væk fra plug-in hybridbiler.

Topfoto: Copyright Claus Fisker/Klimafolkemødet