Fremtiden for elbiler med CHAdeMO-stik i Danmark

Fremtidsudsigterne ser sløje ud for biler med CHAdeMO-stikket. FDELs politikudvalg opfordrer alligevel ladeoperatører til at bevare CHAdeMO-stikket indtil videre.

Før EU traf den endelige beslutning om at indføre CCS-ladestandarden som gældende standard, blev der importeret en del biler med CHAdeMO-stik, som stadig kører på de danske veje. Det er især ejere af Nissans meget populære LEAF og et par andre bilmærker, der går en fremtid i møde med stadig færre muligheder for at lade på offentlige hurtigladere. Dog har vi også lige set Lexus-mærket introducere deres elektriske RZ med CHAdeMO-stik til det danske marked. Det kunne jo tyde på en vis optimisme, men handler nok snarere om, at en bil er en hel del år undervejs fra den starter som en idé på tegnebrættet til den bliver udbudt som en vare på hylderne. 

Vi har de seneste år set ladestandere med CHAdeMO-stik nedtaget og nye operatørkæder som IONITY har valgt slet ikke at tilbyde stiktypen. Elbilforeningen har talt med Bilbasens markedsekspert, Jan Lang, om deres bud på fremtidsudsigterne for CHAdeMO-bilerne:

– Om CHAdeMO-stikket kan man helt generelt sige, at det er den teknologi, der kom først, men den er under afvikling. Kigger vi på hvad der er til salg på Bilbasen i øjeblikket, er der ikke mange CHAdeMO-biler i udbud. Seks stk. af årgang 2012. Udbuddet af Nissan LEAF toppede i 2019. Og ser vi isoleret på bilbestanden af biler med CHAdeMO-stik, er det også dalende. I 2021 blev der afmeldt 300 Nissan LEAF fra det danske motorregister. Det er en stigning på 170% i forhold til 2020. Disse biler er nu eksporteret til udlandet, siger markedseksperten.

– Der vil over tid blive færre udbudt og relevansen vil være nedadgående blandt andet på grund af for få offentlige CHAdeMO ladeudtag, fortsætter Jan Lang. Og det kommer til at gå meget hurtigt: I 2025 vil der kun være et meget lille antal tilbage, forudser han. 

Elbilforeningens politiksudvalg mener, at der er grund til at huske de ca. 2.700 Nissan LEAF, der stadig er indregistreret i Danmark. Hertil kommer et mindre antal andre biler med CHAdeMO-stik. 

– I Elbilforeningen mener vi, at det stadig er vigtigt at bevare adgang til offentlig opladning med CHAdeMO-stik, og vi opfordrer derfor ladeoperatørerne til at bevare CHAdeMO-stik indtil videre, fortæller Rasmus Foged fra FDELs politikudvalg og fortsætter: – Selvfølgelig skal dem, der gik foran i omstillingen blive ved med at kunne lade deres biler!

Foto: Copyright Elbilforeningen FDEL

Fra en EnBW-ladepark i Nordtyskland med 52 lynladere – en enkelt stander havde også både CHAdeMO og 43 KW AC Type 2 til de tidlige Renault ZOE.

Hvis udbuddet og understøttelsen af CHAdeMO-stik daler, vil jeg som LEAF-ejer ikke længere have de samme muligheder for at køre rundt i hele Danmark i elbil. Jeg vil blive begrænset til kørsel inden for en vis radius af min bopæl. Det er synd og ærgerligt, fordi selv de ældre udgaver er enormt stabile og driftsikre biler.

Maria Perry, 1-generation LEAF-ejer siden 2015