Andreas_Steenberg, Radikale Venstre

FV19 – Interview nr. 3: Andreas Steenberg, Det Radikale Venstre

Elbilforeningen FDEL har indbudt repræsentanter fra alle Folketingets partier til at fremlægge deres politik på  elbilområdet i interviewform. Interviewene bringes i den orden, de er kommet i stand. Tredje interview er med Det Radikale Venstres transportordfører Andreas Steenberg.

Andreas Steenberg, hvordan indgår elbiler og andre lavemissionsbiler i Det Radikale Venstres klima-, miljø- og transportpolitik?

Det er helt centralt for os i Det Radikale Venstre, at vi får nedbragt CO2-udslippet. Der er to områder, hvor det halter. Det er transporten og landbruget. Derfor er det en mærkesag for os, at vi får flere elbiler.

Vi skal have den samme omstilling af transporten, som vi har gennemført på elområdet, hvor elproduktion baseret på kul snart er ved at være udfaset til fordel for vedvarende energi.

Hvordan ser I elbilernes rolle i nedbringelsen af klimapåvirkningen fra transporten – for eksempel sammenlignet med kollektiv transport – ?

Elbilerne er helt afgørende. Mange steder i Danmark er offentlig transport for dyrt og urentabelt, her kommer folk også i fremtiden til at køre bil. Derfor skal vi have bilerne til at blive mindre CO2-belastende.

Vi i De Radikale går ikke ind for at forbyde bestemte transportformer, som for eksempel privatbiler. Vi går ind for, at alle transportformer skal være mere klimavenlige.

Hvordan ser I på regeringens mål om udfasning af benzin- og dieselbiler og visionen om en million grønne biler på vejene i 2030?

Det er en fremragende vision, som vi selv har haft længe. Vi skal så bare også have modet til at lave de omlægninger, der skal til for at nå det.

Da vi forhandlede elbilaftalen her før jul, 2018, kom regeringen med et udspil, der vil sikre 1000 nye elbiler. Og det er jo alt for lidt, når vi gerne vil nå en million. Så man skal have modet til at lave en meget omfattende omlægning af afgifterne, og man skal have viljen til at sætte nogle penge af til det.

Her så vi jo desværre, at regeringen ikke ville afsætte særlig mange penge, fordi Dansk Folkeparti ikke vil bruge penge på at gøre noget ved klimaet.  Vi har brug for en ny regering, der er uafhængig af Dansk Folkepartis politik, og som vil begynde at investere i klimaområdet igen.

Hvad er jeres holdning til den nuværende afgiftssituation?

Den nuværende situation er uholdbar. Den fremmer ikke elbiler tilstrækkeligt.

Både bilimportører og bilkøbere skal kunne satse på elbiler. Derfor skal vi have en fast ordning, som fremmer klimavenlige biler, og som man kan regne med i en årrække.

Regeringen tør ikke lave permanente afgiftsordninger af frygt for, at det manglende provenu løber løbsk. Men det giver usikkerhed for køberne – de ved ikke, hvad brugtvognsprisen bliver, og de ved ikke, om de pludselig får et skattesmæk på strømmen, fordi processtrømsordningen ophører. Vi skal have fundet et fast system, som køberne og branchen kan regne med.

Hvordan så I helst afgifterne på biler, kørsel og drivmidler sat sammen?

Vi skal lave en omfattende reform af vores bilafgifter, så vi fremmer de biler, der forurener mindre – i stedet for det, som regeringen har gjort, og desværre med støtte fra Socialdemokratiet, nemlig at gøre benzin- og dieselbilerne billigere.

De Radikale ønsker en teknisk afgift, som ikke er baseret på bilens pris, men ud fra, hvor meget den forurener, og hvor sikker den er. De klimavenlige biler er dyrere at producere og dyrere at købe, og derfor har vi ikke set det store gennembrud for klimavenlige biler i Danmark – endnu, i hvert fald.

Og så vil vi gerne påbegynde nogle storskalaforsøg med roadpricing, så vi efterhånden kan få en betaling, der afhænger af, hvor meget og på hvilke tidspunkter man bruger bilen.

Hvilken rolle spiller I som lovgivere i Danmark i at skabe rammerne for en miljø- og klimamæssigt bæredygtig transport i Danmark?

Vi spiller en kæmperolle. Danmark har siden 70’erne skabt et unikt system, hvor vi har reduceret vores CO2-udslip, samtidig med, at vi har haft vækst og opbygget et velfærdssamfund og også et meget lige samfund.

Vi er en showcase for andre lande, og jeg er stolt over alt det, Danmark har opnået, når det gælder vedvarende energi og energibesparelser.

Det næste store erhvervseventyr inden for det grønne område bliver samtænkning af systemer, for eksempel mellem transportsektoren og elsektoren. Her kunne Danmark gå foran og udvikle de metoder og teknologier, som resten af verden kan lære af.

Hvad kører du selv i?

Vi kører i en benzinbil, desværre. Jeg kører mange og lange ture, fordi jeg er valgt i Vestjylland. Jeg er én af dem, der venter på, at der kommer en elbil, som kan køre lige så langt som en Tesla, men uden at koste lige så meget.

Er der andet, du har lyst at dele med Elbilforeningens medlemmer og følgere?

Fortsæt kampen! Det er fedt, at I er der og er med til at drive udviklingen.

Det er jo interessant i denne tid med Brexit, Trump og Putin, at det eneste, verden har kunnet blive enige om, er at gøre noget ved klimaet og lave FNs verdensmål. Så det er bare at fortsætte kampen! Det har vi i hvert fald tænkt os at gøre.