Thomas Danielsen Venstre

FV19 – Interview nr. 4: Thomas Danielsen, klimaordfører, Venstre

Elbilforeningen FDEL har indbudt repræsentanter fra alle Folketingets partier til at fremlægge deres politik på  elbilområdet i interviewform. Interviewene bringes i den orden, de er kommet i stand. Fjerde interview er med Venstres klimaordfører Thomas Danielsen. Han er også formand for Folketingets klima- og energiudvalg.

Thomas Danielsen, hvordan indgår elbiler og andre lavemissionsbiler i Venstres klima-, miljø- og transportpolitik?

Vi har meget på hjerte inden for grøn transport. Og her spiller elbiler en meget stor rolle. Vi ønsker et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 og stop for salg af nye plug-in-hybrider i 2035. Det er et af de vigtigste punkter i regeringens klima- og luftudspil fra efteråret.

Og så har I en vision om en million grønne biler på vejene i 2030?

Ja, og den vision er ikke grebet ud af den blå luft. Vi mener bestemt, at en million grønne biler i 2030 er realistisk. Det ligger højere end de 800.000, som Socialdemokratiet har foreslået og regnet sig frem til, men vi tager også væsentligt flere initiativer på området, end Socialdemokratiet foreslår. Men det kommer i sidste ende til at afhænge af, hvor ambitiøse vores kolleger herinde på Christiansborg er.

Hvilke initiativer taler vi om her?

Vi har jo indgået aftale om at holde registreringsafgifterne i ro de næste to år, og folk kan derfor med tryghed købe en elbil.

Sideløbende nedsætter vi en kommission, som i løbet af de to år skal komme med forslag til, hvordan afgiftsstrukturen skal se ud hen imod 2030 for at sikre finansieringen af den grønnere transport.

Mit eget personlige bud er, at afgiften på grønne biler starter meget lavt, og så stiger den hen imod tidspunktet for stop for salg af nye benzin- og dieselbiler. Jeg ser det ikke som realistisk, at man varigt har en meget lav afgift på grønne biler.

I har også lagt op til andre virkemidler end den reducerede registreringsafgift?

Ja, vi vil blandt andet gerne se på beskatningen af de grønne firmabiler. Vi har også foreslået en pulje på 80 millioner kr. til hurtigladere langs det statslige og kommunale vejnet.

Herudover vil vi gerne give kommunerne bedre mulighed for at give de grønne biler nogle fordele, f.eks. rabat på parkering og kørsel i busbaner. Kommunerne skal også for eksempel kunne garantere en vognmandstilladelse, hvis vognmanden køber en elbil, og lave prioriterede taxaholdepladser for eltaxaer.

Endelig vil vi indføre en forhøjet skrotningspræmie på dieselbiler fra før 2006.

Vil der være nogle delmål i 2023, 2025, 2027 osv.?

Vi har ikke nogen ambitioner om bindende delmål inden 2030, og det er ikke vores forventning, at folk inden for de næste par år køber en masse elbiler. Men vi forventer, at den bagstopper, der er i form af et stop for salg af benzin- og dieselbiler, vil resultere i, at salget af elbiler vil ekspandere kraftigt, når vi nærmer os 2030. Alene teknologiudviklingen vil gøre, at vi vil se en meget kraftig vækst af de grønne biler.

Hvordan så Venstre helst afgifterne på biler, kørsel og drivmidler sat sammen?

Vi vil gerne have afgiften ned på bilerne i takt med at de bliver grønnere og grønnere. Det giver familierne friheden til at bosætte sig, hvor de vil, også uden at det giver øget miljøbelastning. Folk pendler længere og længere, og det bliver vi nødt til at give rum for, hvis vi skal sikre et Danmark i balance.

Roadpricing er ikke Venstres kop te, fordi det ville bidrage til at tvangsflytte folk til de større byer og vækstcentrene. Vi har tvært imod belønnet folk i landdistrikterne med et øget landdistrikts-befordringsfradrag.

Hvordan ser I elbilernes rolle i nedbringelsen af klimapåvirkningen fra transporten – for eksempel sammenlignet med kollektiv transport – ?

Der sker jo en hel masse inden for personbefordring i disse år. Helt almindelige personbiler bliver til kollektiv transport via samkørselsordningsordninger osv. Den kollektive infrastruktur er blevet væsentligt forbedret igennem de seneste år, fordi du fra den mindste flække kan komme hvorhen du vil, og med langt flere afgange, takket være samkørselsordningerne.

Den kollektive transport bliver også elektrificeret. Vi er ikke firstmovers på elektrificering af tog i Danmark, men det kommer. Vi vil også se elbusser vinde frem. Den kollektive transport kommer i højere grad til at køre på hjul og bliver efterhånden også selvkørende. Elektricitet kommer til at være hovedenergikilden til både offentlig og privat personbefordring.

Hvilken rolle spiller I som lovgivere i at skabe rammerne for en miljø- og klimamæssigt bæredygtig transport i Danmark?

Vi spiller en vigtig rolle. Danmark er first-mover inden for grøn omstilling. Vi har ingen bilproducenter herhjemme, men via EU presser vi på for skærpede krav til producenterne i forhold til salg af grønne biler.

Hvad kører du selv i?

Jeg har en Volvo S80 på diesel. Vi har altid kørt i Volvo, fordi det er en sikker bil, der kører langt på literen. Volvo har jo besluttet at stoppe produktionen af benzin- og dieselbiler, og jeg glæder mig til, at jeg får mulighed for at vælge en grønnere løsning.

Er der andet, du har lyst at dele med Elbilforeningens medlemmer og følgere?

Ja, at det er positivt, at at elbilers popularitet vinder frem ikke bare i de store byer, men i hele landet.  For eksempel opstod Dansk Elbilfestival i Struer, og det synes jeg er dejligt at se.