FV19 – Interview nr. 7: Mette Abildgaard, Konservative

Elbilforeningen FDEL har indbudt repræsentanter fra alle Folketingets partier til at fremlægge deres politik på  elbilområdet i interviewform. Interviewene bringes i den orden, de er kommet i stand. Interview nr. 7 er med gruppeformand og politisk ordfører for Det Konservative Folkeparti, Mette Abildgaard.

Mette Abildgaard, hvordan indgår elbiler og andre lavemissionsbiler i De Konservatives klima-, miljø- og transportpolitik?

Transporten er én af de sektorer, hvor udledningerne bare stiger og stiger. Der er vi virkelig nødt til at sætte ind. Derfor spiller elbiler og lavemissionsbiler en meget stor rolle i den konservative idé og tanke om fremtidens transportsektor.

I De Konservatives skatteplan, som vi fremlagde sidste år, har vi afsat 4 milliarder kroner til billigere biler. De 2,9 milliarder skal øremærkes til at lette registreringsafgiften på grønne biler.

Hvordan ser I elbilernes rolle i nedbringelsen af klimapåvirkningen fra transporten – for eksempel sammenlignet med kollektiv transport – ?

Når vi ser på fremtidens transportsektor med konservative øjne, ser vi et blandet billede. Der skal være elbiler og andre lavemissionsbiler som individuel transport. Men vi skal også have en velfungerende kollektiv transport.

Vi skal også tænke delebilsinitiativer ind. Min mand og jeg har selv stor fornøjelse af GoMore og har ofte gæster med, når vi kører rundt i landet. Det hjælper også på trængslen.

Kan du sige noget om regeringens mål om udfasning af benzin- og dieselbiler og visionen om en million grønne biler på vejene i 2030?

Vi har fra De Konservatives side presset meget på for at få et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Vi  har også argumenteret offentligt for det, inden det blev regeringens politik. Det har vi gjort, fordi det er nødvendigt at sende et klart signal til markedet om, at det er den vej, vi skal gå.

Mange producenter er jo allerede godt på vej. Men det er vigtigt, at markedsaktørerne har tillid til, at vi mener det alvorligt, så at de også tør investere pengene i at udvikle den nye teknologi. For eksempel at udvikle flere elbiler med anhængertræk.

Hvad er jeres holdning til den nuværende afgiftssituation?

Vi er glade for, at det lykkedes at udskyde indfasningen af registreringsafgift på de grønne biler. Men vi er også godt klar over, at det er en kortsigtet løsning.

Jeg forestiller mig ikke, at vi indfører registreringsafgift på de grønne biler allerede om to år. Det tror jeg ikke, at markedet er klar til. Der er brug for at skabe ro og klarhed og give de danske bilkøbere ro og tryghed for, at de godt kan gå den vej. Jeg tror, at usikkerheden omkring afgifter har skadet elbilmarkedet meget de seneste år.

Det er klart, at efterhånden som vi nærmer os 2030, så vil der også komme afgifter på elbiler. Bilafgifterne giver mange milliarder i statskassen og er med til at finansiere vores velfærdssamfund. Jeg forestiller mig, at afgifterne vil stige frem mod 2030, så vi giver folk et incitament til at købe de grønne biler så tidligt som muligt.

Hvordan så I helst afgifterne på biler, kørsel og drivmidler sat sammen?

Der er ingen tvivl om, at der også fremadrettet må være en form for afgifter både ved køb af bilen og på kørsel.

Netop på kørslen bliver vi nødt til at have en politisk drøftelse af processtrømsordningen. Vi kan ikke holde til, at det pludselig bliver markant dyrere at køre elbil, fordi prisen på processtrøm stiger. Den lave pris pr. km er jo en af de ting, der gør det attraktivt at få en elbil i dag – ud over, at man tager et grønt, bevidst klimaansvar og får en bil, der larmer mindre og har højere komfort.

Det er en interessant pointe, at processtrømordningen kun gavner de elbilister, der har et abonnement hos bestemte udbydere. Jeg vil gerne være med til at se på, hvordan det kan optimeres, så vi undgår, at der er en skævhed for dem, der ikke ønsker at købe strømmen via en udbyder.

Hvilken rolle spiller I som lovgivere i at skabe rammerne for en miljø- og klimamæssigt bæredygtig transport i Danmark?

Vi har jo forpligtet os i EU til at reducere udledningen fra de ikke-kvotebelagte sektorer med 39 procent inden 2030, og her er transporten en vigtig del.

Men vi som landspolitikere spiller også en vigtig rolle i at udstikke kursen for, hvilken vej vi skal. Det er det, vi har gjort gennem 2030-målsætningerne.

Vi skal som lovgivere give danskerne en mulighed for at træffe de valg, de dybest sét gerne vil træffe, men hvor økonomien og usikkerheden i forhold til teknologiudviklingen kan stå i vejen.

Vi skal gøre det attraktivt at træffe de grønne valg. Derfor er vi også helt åbne for at diskutere alle de ideer, der kunne være for at fremme den grønne transport – for eksempel bedre parkeringsmuligheder, mulighed for at køre gratis over Storebælt osv.

Vi lovgivere spiller en meget vigtig rolle, og den må vi ikke svigte.

Hvad kører du selv i?

Jeg kører i en Peugeot 3008. Vi købte ny bil for et halvt år siden, da jeg ventede min lille pige. Vi kiggede også på plug-in-hybrider og rene elbiler. Men vi havde svært ved at finde en bil, vi havde råd til, og hvor der var plads til barnevognen. Så vi endte altså med ikke at vælge den grønne løsning. Og det var jo mega-ærgerligt, for vi havde jo viljen til det.

Er der andet, du har lyst at dele med Elbilforeningens medlemmer og følgere?

I Det Konservative Folkeparti fortsætter vi kampen for en grøn omstilling i transportsektoren. Det indbefatter i den grad elbiler. Internt i regeringen presser vi på for at sikre den grønne dagsorden og den grønne omstilling.