Kø ved ladende elbiler i Holstebro

Husk også udbygning af infrastrukturen i provinsen

Denne weekend havde testpanelet fornøjelsen af at have den nye Kia Soul EV med 64 kWh batteri på meet and greet-tur rundt i Danmark. Sommer-rækkevidden vil være på omtrent 400 km på motorvej og 500 km på landevej. FDEL spår de nye elektriske mellemklasse SUV’er et godt salg. Derfor skal vi huske at udbygge infrastrukturen i provinsen.

Hvor er det fedt at opleve en familiebil med lang rækkevidde. Så meget vigtigere er det, at ladeinfrastrukturen opleves jævnt fordelt.

Søndag i Holstebro var et godt eksempel på, hvad man som elbilist kan komme til at opleve, hvis vi i Danmark ikke udbygger ladeinfrastrukturen uden for motorvejsnettet. Mens vi lige nu er vidner til, at den ene ultra-hurtige ladestation efter den anden skyder op langs motorvejs-H’et, så ser udbygningen ud til at stå stille mange andre steder i landet.

 

Nærmeste hurtiglader er 35 km væk

Der er en enkelt hurtiglader i Holstebro. Ser vi på et landkort over hurtigladernes placering i området omkring Holstebro, finder vi stationer i Ringkøbing, Viborg og Herning. De er alle minimum 35 km væk.

Da vi ankom, holdt der to elbiler og ladede allerede. Den ene var en Tesla model X med 100 kWh batteri. Den ladede DC med adapter på CHA-de-MO-stikket. Den anden var en Hyundai Ioniq Electric. Den ladede AC på type 2-stikket. Model X havde ladet i 10 minutter og var nået til 29%. Restladetiden til 90% og ventetiden for os var så ca. halvanden time.

Ioniq-ejeren forlod hurtigt laderen, men havde hun skullet hurtiglade efter Model X, så havde vi som nummer tre i køen udsigt til to timer i venteposition. Dertil kunne vi lægge ca. en time til opladning af Soul’en.

Den oplevelse illustrerede, hvor vigtigt det er med flere hurtiglademuligheder i de byer, som ikke ligger tæt på motorvejs-H’et.

 

 

Nu havde hverken Ioniq eller Soul brug for hurtigladning for at nå i mål. Det reelle problem var i dette tilfælde til at overse. Men med alle de elbiler, der i nær fremtid bliver leveret til Danmark og særligt til vores nabolande, vil behovet for udbygning uden for motorvejsnettet stige kraftigt.

Foreningen vil anbefale, at Danmark reserverer en pulje til ladeinfrastruktur, der sikrer, at man kan fortsætte udrulningen af hurtigladere i hele landet.

Læs anmeldelsen her: Prøvet: Kia e-Soul – 400 km. Det er slut med rækkeviddeangst.