Kåring: Scandinavian Sports Car Of The Year – nu helt elektrisk!

Elbilforeningen var med til premieren, da de skandinaviske bilmagasiners juryer testede elektriske sportsbiler på Ring Knutstorp i Skåne. 

All in på elbiler

Blandt konkurrenterne til bane-eventet finder man i år kun elbiler trods det faktum, at der er en del sportsudgaver i både plug-in hybrider og brændstofbiler at vælge imellem. Chefredaktør på Bil Magasinet og arrangør Mikkel Thomsager fortæller i denne artikel om det skelsættende arrangement, da Elbilforeningens redaktion møder ham under testningen af 13 sportsudgaver fra 10 forskellige bilmærker.

Konkurrenterne til eSCOTY 2022

Audi RS e-tron GT

BMW i4 M50

BMW iX M60

Cupra Born Boost version

Ford Mustang Mach-e GT

Kia EV6 GT line

Mercedes-AMG EQE 43

Mercedes-AMG EQS 53

Porche Taycan

Polestar 2

Polestar 2 BST

Skoda Enyaq Coupé RS

VW ID.5 GTX

– Kåringen Sports Car Of The Year er i virkeligheden en begivenhed med 17 år på bagen, fortæller Mikkel. – På Bil Magasinet har vi alle årene undersøgt og sammenlignet de mest eksklusive bilnyheder fra Porsche og Lamborghini med GTI-versionerne af de almindelige benzinbiler, som for eksempel Golf GTI, Opel Corsa OPC, Hyundai i20 N og Renault Clio RS. Men tiderne har ændret sig. Nu er det elbilerne, der er i fokus. Vi har derfor taget konsekvensen og har kun elbiler med på banen i år og samtidig har vi skiftet navnet på prisen til eSCOTY. Bil Magasinet vil fortsat teste og skrive om benzinbiler en tid endnu, men til banearrangementet i år og fremover er det kun elbiler. Historierne vi skaber på banen i dag handler ikke om ladetider og rækkevidde. Det kan der fortsat være noget bøvl med, men i dag handler det om, hvor sjove og underholdende bilerne er at køre i!

Fokus på komfort er afløst af oplevelse

– Når først man som daglig bilist er kommet over i en elbil, ligger der helt klart noget komfort i stilheden, accelerationen og de adrætte og trinløse gearskift. Det giver bare en mere behagelig og ukompliceret kørsel, som mange sætter pris på, fortæller Mikkel Thomsager. 

– Men Bil Magasinets udgangspunkt har altid været og er fortsat den dynamiske køreglæde, altså hvordan bilen opfører sig, når man begynder at lege med den og udfordre den. Det har meget lidt med komfort at gøre. Det er mere en anskuelse af bilen ud fra en entusiastbetragtning. Vi vil have nogle interessante biler. Det har hidtil knebet for elbilerne, mener Mikkel, men nu er vi ved at være nået dertil, hvor der er nok elektriske modeller med et sportsligt islæt, så man kan begynde at lege med dem og måske ligefrem få en sjov køreoplevelse ved at køre dem.

Det, der er sjovt på banen, kan blive alvor i trafikken

– Sportsversioner har et mindre publikum end de traditionelle udstyrsvarianter. Det er her og i motorsporten at bilproducenterne virkelig kan excellere på bilens performance og vise deres tekniske formåen, forklarer Mikkel. Nogle af de performancedetaljer, man har set for år tilbage, har nu fundet vej til de almindelige biler i dag, og sådan går udviklingen. Det er en af grundene til, at det er sportsversionerne, vi vælger at beskæftige os med på Bil Magasinet. – For elbilerne specifikt gælder det, at man ikke kan få nogle under 200 hk.

– Der opstår jo en gang imellem uforudsete og farlige situationer i trafikken, typisk når det er glat eller vådt eller du har for meget fart på. For at være rustet til ekstreme situationer som disse er det godt at kende sit køretøj. Alle burde faktisk tage på bane for at presse deres bil en gang imellem, mener chefredaktøren.

Årets vinder – Porsche Taycan

Selvom de danske biljournalister i juryen tildeler bilerne point ud fra en subjektiv vurdering, er der alligevel et mønster i test-parametrene. 

– Vi kigger for eksempel på, om bilen følger med, når du styrer ind i et sving: Er der understyring eller overstyring? – dvs. drejer bilen lidt mindre eller lidt mere end du regner med, for så at fortsætte ligeud? Eller sker der en udskridning med baghjulene, så du pludselig kører baglæns? Hvor adræt er den, hvordan er dens accelerations- og bremseevne?

Hvordan bevæger bilen på vejen? Er den rolig eller hopper den? Har den hård eller blød affjedring og hvordan sidder man i sædet?

Vinderen i 2022 blev Porsche Taycan, fordi Porsche ikke bare er gode til at lave særdeles velkørende, underholdende sportsvogne, de er også dygtige til at administrere bilens elforbrug, så de fine præstationer ikke fortager sig i løbet af kort tid.

Næste år bliver endnu sjovere

Mikkel Thomsager vurderer at SCOTYs overgang til elbiler nok burde have været udsat til 2023: 

– I år har vi ikke fået de store, vilde, nye elbiler med 800-1500 hk med. De har simpelthen ikke været klar. Næste år håber vi på at se og prøve nyhederne fra Rimac, Lotus, Porsches Mission E, som vi har læst meget om, men som ikke er kommet på gaden endnu.

– På baggrund af erfaringerne fra dette første år kan vi konstatere, at mange elbiler også har udfordringer med at bevare præstationsniveauet, når de bliver presset. Elteknikken bliver simpelthen hurtig træt, når den udfordres. Nogle mere end andre. Også her har Bil Magasinet en mission om at undersøge og påpege elbilernes svagheder og udfordringer.