“Min Touran bliver min sidste benzinbil!”

Elbilforeningen er taget til det ydre Frederiksberg for at gå en tur med seniorkonsulent Kim Østergaard for at se på lademuligheder i hans lokalområde. 

Kim Østergaard bor med sin familie, der tæller fire personer, på 4. sal i en i lejlighed med udsigt over et villakvarter uden tilhørende parkeringspladser. Alle familiemedlemmer benytter tog eller cykel, når de skal på arbejde forskellige steder i Københavnsområdet og børnene spadserede til en skole i lokalområdet, dengang de var mindre. Familien har egentlig kun behov for bil, når turen går til sommerhuset 80 km væk. Turen klares i øjeblikket i en leaset VW Touran.

Kim vil gerne skifte til elbil af klima- og miljøhensyn og deltager af samme grund sammen med resten af familien i plasticopsamling fra gaden og i naturen. Far og datteren, der er ved at tage kørekort, har derfor været ude at prøvekøre forskellige elbiler. Især har den nye Fiat 500 e gjort indtryk. Det var en meget bekvem oplevelse, var de begge enige om. 

Når Kim går tur med hunden, er han derfor begyndt at lægge mærke til, hvor der er ladepladser i nærområdet. Han har indtil videre fundet en helt ny koloni af otte parkeringspladser med ladestandere mindre end 200 m fra bopælen. Han skal dog krydse en trafikeret vej for at komme derover og ladepladserne er ofte i optaget, når han passerer. De næste standere skal han rejse ret langt gennem Frederiksberg for at komme til. Det ville ikke være en brugbar løsning i en travl hverdag, så Kim er også nødt til at overveje andre muligheder.

– Man kan jo køre 4-500 km på en opladning i VWs ID-modeller, kan jeg forstå. Hvis vi sætter en lader op i sommerhuset og lader der, ville jeg bruge 160 km på at køre frem og tilbage. Så har jeg stadig 2-300 km, til den skal genoplades. Med de nye batteristørrelser, der er kommet og som fortsat kommer, så tror jeg helt sikkert min næste bil bliver en elbil. Jeg skal heldigvis først skifte leasingbilen ud om to år. Til den tid er jeg sikker på, at der vil være flere almindelige ladere i nærheden, og jeg tror også, at jeg vil kunne finde en lynlader i relativ nærhed. Det går jo stærkt i øjeblikket med at få rejst ladestandere, kan jeg se i medierne. På Frederiksberg Rådhusplads har vi denne sommer netop fået den første lynladestation, så jeg er ret tryg ved udviklingen.

Kim har også prøvekørt en Kia Niro i plug-in hybrid-versionen. Den har en elektrisk rækkevidde på 10% af den fuldelektriske version, dvs. ca. 40 km.

– Plug-in hybrider vil jeg nu afholde mig fra. Det var ikke så meget grøn kørsel, jeg fik ud af Niro’en, for den slog lynhurtigt over på benzin. Det opfattede jeg mere som en falsk varebetegnelse. Og så ville jeg jo også både skulle tanke benzin og strøm og vil ikke kunne benytte lynladerne. Det giver slet ikke mening for mig.

Skiltning ved destinationsladerne på Mørk Hansens Vej. Frederiksberg Kommune har en meget ambitiøs ladestander-strategi, der tilsiger at ingen borgere skal have længere end 250 m til en lader.