Mixed Feelings – Nissan Evalia 2018

Nissan Evalia 2018 er indbegrebet af “mixed feelings” for mig…

Lad mig forklare.

Det er ingen hemmelighed: Jeg elsker store biler.
Er man først kommet undervejs med kone og 4 børn er der ingen vej tilbage. Børnecontainere ser lige pludseligt helt vild fede ud.

Ingen adskillelse af barnevogne og man kan gå ind i kabinen for at spænde afkommet fast. Det er vildt praktisk i dagligdagen. Evalia her to skydedøre og tophængslet bagklap. Det bliver ikke bedre. Man kan altid komme sikkert ind og det er vildt fedt at være skærmet for regn når man pakker bæstet.

Selv om Evalia er til den lille side, sammenlignet med model X, så er den det nærmeste man kommer en børnefamiliefars våde drøm om et praktisk køretøj i elbilverdenen.

Vi har selv kørt VW Caravelle fra 1998 til 2016, den lange model selvfølgelig. Der er bare intet der slår 9 sæder og  mere end 2m3 bagagerum (med alle sæder i brug). 7 kan gå an, men er til den lille side når man først har fået de 4 barn.

VW Caravelle 9 personer, den perfekte familiebil.

 

Evalia er en elbil der altid har interesseret mig, men er faldet på det håbløst lille batteri der var i den første generation (24 kWh).
Endelig kunne jeg se frem til den nye version med 40 kWh i batteriet.

Den yngste (nu 18 år) og jeg var ude at prøve den og var egentlig positive. Vi elsker begge at stige op i en bil og have det store overblik fra den ophøjede kørestilling.
Den er let at køre (som stort set alle elbiler er). Der er lidt mere larm end i andre elbiler og den er skrabet for al luxus, men ellers er den meget reel og
godmodig. Der er ikke noget med at køre smart eller accelerere voldsomt, men det gør man heller ikke i den slags biler. Her er det “bonus pater familias” der passer godt på sit afkom og ikke Carl Smart der skal ud og vise sig.

Nissan Evalia 2018 7 sæder.

 

Men så rammes man af realiteterne.

Jeg undrer mig. Nissan laver den, efter min mening, fedeste LEAF 2.0 hvorefter man bestemmer at den eneste anstændige børnecontainer på markedet skal have absolut INTET af alle de geniale tiltag der havnede i LEAF 2.0. Og de to biler er ovenikøbet bygget på samme platform.

Ladestik type 1 og ingen aktiv afkøling af batteriet! (Standardstiktypen for hurtigladning i Europa vil blive CCS, hvori type 2 stikket indgår, red.)
Hvor det dog ærgrer mig!
Jeg ville da aldrig drømme om at bruge mine penge på noget der ikke er bedre fremtidssikret!!!

Der er nu rigtig god plads i den, siger den anden hjernehalvdel til mig.
Den er rar at køre.
Hele familien kan være der.
Den er praktisk i hverdagen.
Husk sidste gang du hentede juletræ, eller var i Ikea.

Jeg ville egentlig rigtig gerne købe den. Virkelig. Men, come on. 330.000 kr for en helt ny bil med 6 år gammel teknologi uden ordentlig batterikøling. Det går bare ikke.
Giv os lidt at de sikkerhedsfeatures som en anstændig familiefar ønsker sig for sit afkom, og lav for en gang skyld en ordentlig batterikøling, så kan vi tale om det.
Det ville være en bil jeg ville købe. Og mange andre ville jeg tro.

Kom nu Nissan. I kan godt! Når I tager jer sammen, står jeg parat med mine penge for jeg savner min børnecontainer.