Ionity og Circle K på den røde løber i Nyborg

Officiel indvielse af Ionitys netværk i Danmark foregik på fremtidens servicestation

Circle K har en ambition om at være danskernes foretrukne destination for drivmidler og god, velsmagende mad. Fredag d. 8. februar var en festdag, hvor alle var inviteret indenfor i den nye butik i Nyborg efter den officielle indvielse af samarbejdet mellem Circle K og IONITY på forpladsen. Elbilforeningens pressetalsmand Martin Messer Thomsen og bestyrelsesmedlem Michael Wulff Nielsen deltog i indvielsen og glæder sig begge på elbilisternes vegne over det nye lynladenetværk med god belysning og kort vej til mad, drikke og toiletter. 

Fokus på råvarer og kvalitet

“Mange forbinder tankstationer med en tyk lugt af friture, svedne pølser og daggammel kaffe”, fortæller Tom Graven-Lauritzen fra Circle K Retail. “Men vi går nye veje for at imødekomme et stadig større ønske fra deres kunder om mad lavet på gode råvarer og med masser af smag. Ginger shots, cafe latte og smoothies suppleres nu af et nyt madkoncept med bl.a. lasagne, kylling i karry og pizzaer lavet på håndæltede bunde”.

Circle K indgår partnerskab med IONITY

Et af fremtidens drivmidler er el, og Circle K og IONITY er derfor gået sammen med det formål at realisere et europæisk netværk. IONITY er oprettet af BMW Group, Daimler, Ford og Volkswagen Group med Audi og Porsche. Ambitionen er at etablere et ladenetværk i 24 lande. Det muliggør langdistancerejser mellem ladestationer langs motorveje og større veje på tværs af Europa. Ladestationerne har en effekt på op til 350 kW, og de kan anvendes af nuværende som fremtidige køretøjer med CCS-udtag.

Circle K har lavet et samarbejde med IONITY på tværs af landegrænser. Det betyder, at netværket også kommer til at være i Norge, Sverige og de baltiske lande. I Danmark er der, udover stationen i Nyborg, åbnet Ionity-stationer i Aabenraa, Skanderborg og Nørager ved Hobro. I slutningen af februar åbner den sidste i Fredericia. “Circle K’s ambition er at være knudepunkt for folk på farten, uanset om de kører i elbiler, på benzin eller diesel eller noget helt andet,” udtaler Senior Fuel Director i Circle K, Steen Hansen.

Hos IONITY er der også stor tilfredshed med samarbejdet. ”Det er en glæde, at vi nu kan åbne et netværk af high power ladestandere til elbiler, som lægger grundlaget for langdistancekørsel med elbil i Danmark”, udtaler Jan Haugen Ihle, Regionsdirektør for Nordeuropa hos IONITY.

“Enhver ekstra lademulighed er en postiv ting for forbrugerne”, siger Michael Wulff Nielsen, FDEL, “og det er en avanceret stander, de har monteret her. Man har nemlig fremtidssikret standerne, så de kan levere op til 350 kW. For at overføre den mængde strøm er standerne udstyret med et væskekølet kabel. Der er dog endnu ingen biler, der kan modtage 350 kW”, tilføjer han.

“Nogle af de spørgsmål, vi ofte møder i Elbilforeningen, handler om, hvordan man lader og betaler i udlandet”, fortæller Martin Messer Thomsen, FDEL. “Det løser Ionity ved at lave et europæisk netværk, hvor det er den samme betalingsløsning over det hele. Forbrugeren vil ikke opleve en barriere”, siger han.

Vigtigt for elbilister med CHA-de-MO udtag

Få meter fra de nye standere finder man fortsat E.ONs hurtiglader med de velkendte tre stiktyper, CHA-de-MO, CCS og Type 2.

Læs også artiklen Udfases CHA-de-MO-stikket på de europæiske hurtigladere?

Fire nye lynladere i Nyborg

Der står nu fire lynladere klar til brug, men installationen er forberedt til i alt 12 ladere: “De to eksisterende øer med to standere på hver kan forlænges til den dobbelte længde ud mod vejen, og installationerne til en tredje ø ligger klar under belægningen”, fortæller Michael Poulsen, projektleder i Intego, der har stået for udførelsen af anlægget.

Jan Haugen Ihle, Ionity, viser hvordan man lader på den nye lynlader på tankstationen i Nyborg.
Jan Haugen Ihle, Ionity, viser hvordan man lader på den nye lynlader på tankstationen i Nyborg.

Læs hele Circle K’s pressemeddelelse her

Læs hele Ionity’s pressemeddelelse her