Peter Tanev: “Plug-in hybriden vandt. For nu.”

Elbilforeningen har mødt vejrvært og beboer i Københavns Østerbro-bydel, Peter Tanev, til en gåtur i lokalområdet en lun sommeraften og en ærlig samtale om at få enderne til at mødes når praktik, vilkår og viljen til at tage ansvar for egen CO2-udledning skal gå op i en højere enhed.

Holdning og praktik går ikke altid hånd i hånd

Det startede egentlig med, at Peter Tanev, der er uddannet klimatolog og har arbejdet som vejrvært og foredragsholder med fokus på klima i mange år, godt var klar over, at han ikke kunne blive ved med at køre i store fossilbiler, hvis der skal være vægt bag de ord og holdninger, der kommer til udtryk i hans foredrag. I november 2020 lånte han derfor forsøgsvis via et leasingselskab en fuldelektrisk Audi e-tron med lovet 300 km rækkevidde på batteriet for lige at prøve det af. 

– Jeg har 160-170 km fra mit hjem på Østerbro til mit arbejde i Odense. Følger man trafikken og hastighedsskiltene kører man på strækningen enten 110 eller 130. Det betød, at der var ca. 100 km rækkevidde tilbage, når jeg nåede frem. Nogle gange kunne jeg nå at lade på arbejdet – nogle gange ikke. Ofte måtte jeg alligevel sent om aftenen ind og tanke en smule på IONITY i Nyborg. Når jeg så ankom til Østerbro omkring midnat, så havde jeg strøm nok til mellem 70 og 110 km. Men med store udfordringer med overhovedet at finde en ledig parkeringsplads og endnu større udfordringer med at finde en ledig ladeplads, så var der sjældent strøm nok til at nå helt i mål næste dag. Den fuldelektriske e-tron blev til sidst skiftet ud med en lejet Kia Sorento plug-in hybrid.

Ren elbil giver for mange bekymringer

– Jeg er godt klar over, at jeg bare kunne være stået en halv time tidligere op for at køre hen til en lynlader for at få det til at lykkes med Audien, men hvad så hvis der var kø ved lynladeren? Så kunne jeg jo bare stå tre kvarter tidligere op for også at indbygge tid til det tilfælde. Og sådan kunne jeg blive ved. Der er en masse ubekendte, der følger med at vælge en elbil. Det giver bekymringer, som sætter sig i en. I løbet af den måned jeg havde e-tron til låns, var jeg flere gange nødt til at hente fossilbilen ind til assistance for at få enderne til at mødes. Det var for stressende og gav simpelthen ikke mening.

Vi har med vilje lagt tidspunktet for interviewet til kl 20 på en hverdagsaften, så jeg – intervieweren – selv kan prøve at ankomme i bil til bydelen, hvor de fleste beboere har stillet bilen fra sig indtil næste dags aktiviteter begynder. Og der er rigtig nok ikke mange pladser til de sidst ankomne. Advaret af Peter er jeg taget afsted i god tid og har masser af strøm på batteriet. Ledige ladepladser er der nemlig ingen af, men flere blokke væk fra det aftalte mødested finder jeg omsider en parkeringsplads, netop som en anden bil forlader den. 

 

Bedre P-regler og flere ladere ønskes

På spadsereturen fra mødestedet i nærheden af Peters hjem passerer vi flere tværgader, inden vi når ladepladsen med Peters bil på Kastelsvej. Vi er nu 400 meter fra hans hjem. Lidt langt hvis man har både indkøb og børn med sig. Der er flere klynger af ladere i gaden. På den ene side af gaden dominerer én operatør. På den anden side dominerer en anden. Skiltningen fortæller, at der er et antal ladepladser, men ikke at de er forbeholdt ladende elbiler. Og parkering her er uden tidsbegrænsning. Fire ud af seks biler har stikket i mens vi observerer pladserne. De to øvrige stik udnyttes slet ikke.

Kias app har sendt Peter en besked kort inden vi mødes: Sorentoens lille batteri er efter et par timer ved laderen fuldt opladet. 

– Nu burde jeg i princippet frakoble og finde en parkeringsplads i stedet for en ladeplads, men der er bare ikke noget sted at flytte bilen hen. Det kunne være rart med flere ladere også gerne lynladere i byen og mulighed for at booke en tid til opladning. Og så nogle parkeringspladser i nærheden af laderne, der var reserveret til elbiler (der ikke lader). Det ville da være et kærkomment signal at sende fra kommunen til de borgere, der kører i fossilbiler.

I stedet står plug-in hybriden natten over ved laderen og forhindrer andre strøm-trængende bilister i at benytte laderen. Det er på ingen måde ulovligt, som det er nu, men det er et stort problem, at den begrænsede ladeinfrastruktur dermed bliver udnyttet dårlig på grund af mangel på parkeringspladser.

Ærgerligt at statsstøtte plug-in hybrider 

Peter Tanev er ærgerlig over de 4 mia. kr., der gives i afgiftslettelser til de forbigående plug-in hybrider. Konkret betyder afgiftslettelsen dog for hans privatøkonomi en månedlig leje på kr 7.000 inkl. forsikringer og km, hvilket er billigere end at leje en ren fossilbil på samme vilkår.

– Jeg foretrækker at cykle eller køre på min elscooter, når jeg bare skal ind på TV2 Teglholmen for at arbejde. Når jeg bruger Sorentoen, kører jeg gennemsnitligt 30 km/l benzin. Stort set al min kørsel i byen køres på el. Når turen går til sommerhuset i Nordsjælland, eller arbejdspladsen er i Odense, er det kun de første 50 km, der køres på el. At vælge plug-in hybriden frem for den elektriske bil har været et nødvendigt onde for at undgå ladestress. Jeg har prøvet at undersøge hvor langt mit personlige ansvar kan gå ved at prøve forskellige drivlinjer. Plug-in hybriden er det jeg privat kan bidrage med til den grønne transportomstilling under de nuværende betingelser. 

P-skiltet ved en klynge af ladere på Kastelsvej på Østerbro i København.

Ladeforholdene må forbedres

Peter Tanevs kørselsbehov ligger i den høje ende i forhold til gennemsnittet, som ligger på ca. 40 km. pr. dag for danskerne. I Elbilforeningen er vi glade for at Peter åbenhjertigt har ladet sig interviewe om sine udfordringer med elbil i byen, og de kompromisser han har indgået. Skal flere byboere med stort kørselsbehov vælge den rene elbil til, må ladeforholdene forbedres væsentligt. Først og fremmest gennem etablering af flere ladestandere, og det vil også være fornuftigt at reservere parkeringspladser til elbiler, så det er lettere at flytte sin bil væk fra ladepladserne, når man er færdig med at lade, som Peter Tanev foreslår. Det ville også hjælpe, hvis der var ladere nok ved Peters arbejdsplads, så han kunne være sikker på at kunne lade om, mens han var på arbejde.

Politikudvalget, Elbilforeningen

Fotos: Copyright Elbilforeningen FDEL