KIA e-Soul: Slut med rækkeviddeangst

FDEL var inviteret til Frankfurt for at prøvekøre Kias nyeste skud på elbil-stammen. Vi tilbragte nogle timer i selskab med 64 kWh e-Soul i de flotte områder omkring Frankfurt. Med en omtrentlig rækkevidde på 400 km oplevede vi ikke skyggen af rækkeviddeangst.

Den gamle Kia Soul EV som nu er udgået, var som elbil faktisk ganske vellykket, men i Danmark blev den aldrig den store succes. Den måtte på elbilmarkedet stå i skyggen af Nissan Leaf, som i en årrække sad tungt på det lille marked i Danmark i klassen omkring 300.000 kr.

Kia har, ret modigt, holdt fast i designsproget fra forgængeren, hvor man som tilskuer tvinges til at forholde sig til den, og Soul kan ikke beskyldes for at være anonym. Set i profil er forgængeren, e-Souls kasseformede silhuet stadig tydelig, men diskrete tilpasninger af bilens proportioner og detaljer giver bilen en mere selvsikker fremtoning. Med en længde på 4.195 mm er den nye e-Soul 55 mm længere end forgængeren, og den har en akselafstand på 2.600 mm (+30 mm) og et 15 mm længere overhæng foran. Nedenstående er billeder fra en prøvetur på dansk grund. Til venstre den ældre model.

En personlig bil

Den nye e-Soul fås i syv enkeltfarvede lakeringer og syv to-farvede kombinationer. Med et udvalg er farver der er større end det man normalt ser i klassen, er der rig mulighed for at gøre den personlig,
Kabinen er udstyret med Sound Mood Lighting (ekstraudstyr), som udsender et blødt lys fra dørpanelerne. Systemet omfatter desuden en 3D-mønstret beklædning på de øverste dørpaneler. Lyset pulserer i takt med musikken fra anlægget, og man kan vælge mellem otte farver og seks temaer til at oplyse kabinen. Det tilsammen med det store udvalg af lak-farver, signalerer “livsstils-bil”. Her er altså elbilen som også er et statement.

Rummeligt og fleksibelt bagagerum

Kia siger selv at e-Soul er en B-segment bil, dvs. en bil i samme klasse som VW Polo, Ford Fiesta osv. Man skal altså ikke forvente en stor bil. Jeg mener dog at den er i den store ende af skalaen, da den opleves meget større end f.eks. Polo’en. Bagagerummet er 315 liter. Meget regulært og anvendeligt. Når bagsædets ryglæn er nede er velvoksne 1339 liter til rådighed.

e-Soul bagagerum

Navigationsystemet imponerer

Kabinen har generelt fået et stort kvalitetsløft, og infotainment-systemet er et af de bedste jeg har prøvet. Navigationen er nem at betjene, fungerer glidende og menupunkter kan rykkes rundt som man ønsker. Skærmen på 10,25″ har et bredt format, og det giver plads til at navigationskortet vises tættest på føren, og længst væk er det informationer om batteri, forbrug mm. Stor ros til Kia for at smide så godt et system i e-Soul.

E-Souls force er rolig kørsel

Et par timer bag rattet af e-Soul afslører en bil der er sat op til at bringe sine passagerer frem til destinationen med høj komfort. Sæderne er bløde, og sædebunden bred, uden meget sidestøtte. I skarpe sving savner man lidt støtte, og selv om e-Soul kan køres overraskende friskt, og dens undervogn har en rigtig god balance, så er e-Souls force rolig kørsel… her er den til gengæld også rigtig god.

Den bedste investering får du med den store batteripakke

Vi havde kun mulighed for at prøve versionen med den store batteripakke (64 kWh), og den er ret beset også den eneste version man bør investere i. Selvom vi på nuværende tidspunkt ikke kender priserne, men vi gætter på at den lander på lidt under Kia e-Niro med samme batteripakke, så er vurderingen at besparelsen på at købe versionen med den lille batteripakke (39 kWh) forsvinder, når bilen skal sælges igen pga markant lavere gensalgsværdi.

64 kWh-batteripakken er kombineret med en elmotor med 204 hk (150 kW). Det forbedrer e-Soul’ens ydelse med 84 % i forhold til den udgående Soul EV (81,4 kW / 110 hk). E-Soul med den største batteripakke får en rækkevidde på op til 452 km på en enkelt opladning ved blandet kørsel i henhold til WLTP, med et energiforbruget på blot 157 Wh/km. Det svarer til en energieffektivitet Kia påstår er 24 % mere effektiv end batteripakken i den aktuelt mest solgte elbil i Europa (uden at de nævner hvilken bil det er, tør jeg godt gætte på at der hentydes til Nissan LEAF). Det maksimale drejningsmoment på 395 Nm får e-Soul med 64 kWh batteripakken fra 0-100 på 7,9 sek. Topfarten opgiver Kia til at være 167 km/t, men på en strækning tysk motorvej ved Frankfurt, fik vi med GPS målt topfarten til 173 km/t, så her har Kia været lidt konservative i deres oplysninger.

Støj niveauet i kabinen virker lavt, og selv ved motorvejsfart er vindstøjen afdæmpet. Det var relativt vindstille da vi prøvede bilen, og oplevelsen kan være en anden i blæsevejr.

En positiv nyhed, er at e-Soul fra start kommer med app support. Via en smartphone kan man tænde/slukke for klima-anlægget, styre opladningen samt se masser af andre informationer om bilen.

Ladetiden kan komme ned på 10 timer

Når e-Soul skal oplades via en alm. ladeboks, som mange typisk vælger at installere ved hjemmet, kan den oplades med en fase. Det betyder at den lader med 3,7 kW som udgangspunkt, da vi i Danmark ikke må trække mere end 16 ampere på en enkelt fase alene. En fuld opladning fra 0% til 100% vil derfor tage ca. 18 timer. Der tilbydes løsninger fra blandt andre ladeoperatøren Clever, der med en såkaldt fasefordeler giver mulighed for at lade e-Soul hurtigere op. Det fungerer sådan at to faser kombineres til en, og dermed kan lade med omkring 7 kW. Det giver næsten en halvering af ladetiden, til omkring 10 timer.

E-Soul har fået CCS-udtag

Har man behov for at lade på farten, har e-Soul CCS-udtag i fronten af bilen, som giver mulighed for at lade fra 0% til 80% på 42 minutter på en 100 kW-hurtiglader (eller større). På 50 kW-ladere, som vi stadig har flest af i Danmark, vil samme opladning tage ca. 1 time.

Læs også Husk også udbygning af infrastrukturen i provinsen.

Udfordringer i produktionskapaciteten

Efter nogle timer i selskab med den nye Kia e-Soul, kommer man i godt humør. På flere punkter viser Kia vejen, og hvis prisen lander rigtigt, bør den sælge godt. MEN, og det er desværre et alvorligt og stort MEN, Kia har kun meget få produktionspladser: Selvom Kia Danmark har bestilt 125 stk. hjem til 2019, regner de med at modtage langt færre. De samme gør sig gældende med e-Niro. Det er en skam, at Kia ikke har fundet en løsning på udfordringerne med produktionskapaciteten.

KIA e-SOUL – TEKNISKE SPECIFIKATIONER (EUROPA)

Karrosseri og undervogn

5-dørs, 5-personers komplet eldrevet urban crossover med en karrosserikonstruktion af
højstyrkestål og aluminium. En elmotor trækker forhjulene via en 1-trins gearkasse og drives
af en litium-ion polymer-batteripakke.

Motortype

Type Permanent magnetsynkronmotor med vekselstrøm
Spænding 356 V for 64 kWh
Maks. ydelse 204 hk (150 kW) @ 3.800-8.000 omdr./min. (lang rækkevidde)
136 hk (100 kW) @ 2.600-8.000 omdr./min. (standard)
Maks. drejningsmoment 395 Nm @ 0-3.600 omdr./min. (lang rækkevidde)
Maks. drejningsmoment 395 Nm @ 0-2.400 omdr./min. (standard)

Mål (mm)

Eksteriør

Længde 4.195 Bredde 1.800*
Højde 1.605 Akselafstand 2.600
Overhæng foran 865 Overhæng bagpå 730
Sporvidde forrest 1.565 Sporvidde bagest 1.575
Frihøjde 153
*uden sidespejle

Interiør

1. sæderække 2. sæderække
Lofthøjde 1.013 988
Benplads 1.044 927
Skulderplads 1.410 1.390
Bagagerumsvolumen (l, VDA)
Bag anden sæderække 315
Bag første sæderække 1.339

Vægtangivelser (kg)

Lang rækkevidde Standard
Egenvægt 1.682 1.593
Totalvægt 2.180 2.025

Præstationer og rækkevidde

Lang rækkevidde Standard
Tophastighed (km/h) 167 155
0-100 km/h (sek.) 7,9 9,9
Maks. rækkevidde* 452 km 276 km
Energiforbrug* 157 Wh/km 145 Wh/km
*Blandet kørsel i henhold til WLTP