Nissan Evalia 2018

Anders Pihl Thorup  

Nissan har netop lanceret den efterhånden velkendte Evalia i en 40kWh udgave. Hvis man kender Nissan Evalia i forvejen, vil alt ved den nye model være genkendeligt, da den stort set er uændret i forhold til 24kWh modellen, som den erstatter. Dog med undtagelse af en vigtig ting, nemlig rækkevidden på en fuld opladning.


Teknisk set er den ”nye” Evalia magen til den gamle, dog har 40kWh batteriet, som man også finder i den nye Nissan Leaf, fundet vej til Nissans MPV model, som er bygget på samme platform. Det giver Evalia et stort og tiltrængt boost i rækkevidden på en opladning.

Vi kørte den en lang tur for at få et indtryk af den nye model.

Turen startede i København og gik over Fyn, ned gennem Jylland og over grænsen, ned til de mange grænsebutikker i den lille by Harrislee. Her blev bilen læsset godt op, og så gik turen retur ad samme rute.

Totalt blev der kørt ca. 780 km, og halvdelen af turen var med bagagerummet fyldt godt op. 

Nissan Evalia har 7 rigtige sæder, hvor der er plads til voksne på alle pladser, og med de to bagerste sæder slået op er bagagerummet enormt og bør kunne klare behovet for selv de mest pladshungrende børnefamilier. 

Topfarten, som Nissan opgiver til 123 km/t, blev afprøvet, og med den indbyggede fejlvisning kunne speedometeret klemmes op på 134 km/t, hvilket passer meget godt med Nissans egne opgivelser.

Fra 2. sæderække har man en rigtig godt udsyn og kan sagtens følge med i, hvad der sker forude, takket være den store forrude og den generelt gode plads i kabinen. 

Der er flyborde på bagsiden af fører- og passagersæde, og fordelt i bilen finder man ikke mindre end 10 kopholdere. 

I fronten bag ladeklappen finder man to stik. Et ChaDeMo-stik til hurtigladning med op til 50kW og et type 1-stik til alm. ladning. Evalia kan gennem type 1-stikket modtage op til 6,6 kW, hvis der er mulighed for at lade med 32A på 1 fase. Dette er dog ikke tilladt i Danmark, så herhjemme må vi nøjes med 3,3 kW med 16A på 1 fase.

I FDEL har vi tidligere testet den nye Nissan Leaf, der har samme 40kWh batteri, og oplevet, at den havde udfordringer med at modtage fuld effekt fra hurtigladerne, hvis batteriet er varmt. Evalia har dog, modsat Leaf, en aktiv køling af batteriet, så vi havde store forhåbninger til, at vi ikke ville opleve samme udfordringer med Evalia.

Den første hurtigladning foregik ved E.On-laderen i Nyborg efter ca. 170km kørsel med en hastighed på 110km/t. Her kom ladeeffekten kun op på 28kW, hvor vi forventede en ladehastighed omkring 45kW. Vi debatterede årsagen, men da bilen ikke indikerer, at batteriet skulle være varmt, ringede vi til E.On for at få dem til at fejlsøge på ladestanderen. E.Ons kundeservice kunne dog ikke finde nogen fejl ved laderen. Efter lidt over 1 times ladning fortsatte vi turen, og næste stop blev i Aabenraa, igen ved en E.On-lader. 

Turen til Aabenraa blev kørt i et mere adstadigt tempo på ca. 100 km/t. Da vi satte bilen til at lade, kunne vi nu kun lade med 20kW. Dette var altså værre end første ladning. Batteriets temperatur var iflg. bilens display krøbet op lige under det område, hvor der står “Hot”.

Vi satte os for at tjekke, at bilens batterikølesystem virkede som det skulle, og med kyndig hjælp fra nogle af FDELs Nissan Evalia-eksperter fik vi bekræftet, at kølesystemet virkede helt som det skulle, men simpelthen ikke kunne følge med.

Det er naturligvis skuffende, at Nissan ikke har dimensioneret kølesystemet, så man kan undgå, at ladehastigheden nedsættes så drastisk.

21,36 kWh på lidt over en time er langt under, hvad man bør forvente af en moderne elbil.

Turen fortsatte fra Aabenraa og ned til grænsebutikkerne, hvor nogle af Evalias gode  kvaliteter kom frem.

Indkøbsvognen kunne  trilles næsten helt ind i bilen. To hårdtarbejdende FDEL-testkørere kommer med flere varer, så Evalias lasteevne rigtig kan testes.

Det er hårdt arbejde, men en nødvendighed for at teste bilen grundigt. Selv med 18 rammer drikkevarer, to kasser vin og diverse ekstra indkøb er der stadig oceaner af plads i Evalias bagagerum. 

Der blev ladet på type 1-stikket to gange af 1 times varighed, mens grænsebutikkerne blev besøgt, og det viste sig efterfølgende at være rigtig godt, da bilens batteri-kølesystem er aktivt også ved langsom opladning og derfor hjælper til at køle det varme batteri ned.

Efter indkøbene gik turen hjemad, og ved meget økonomisk kørsel med ca. 90 km/t bag en lastbil rakte batteriet hele vejen til Kildebjerg syd på Fyn, hvor Helge Odgaard, som også er medlem af FDEL, mødte os og fik en snak om Nissan Evalia og meget andet.

Ladningen på Kildebjerg var dagens positive overraskelse: Pga. den meget økonomiske kørestil, og at batteriet var blevet afkølet under de langsomme opladninger, mens vi handlede,var batteriet nu blevet kølet så godt ned, at vi havde en ladehastighed på 39kW, hvilket må siges at være tæt på det maksimale, man vil kunne forvente.

Den sidste del af turen blev klaret med en enkelt kort opladning på 15 min. i Greve, hvor ladehastigheden igen var reduceret til ca. 20kW.



Overblik:

 

Vurdering af FDEL 1 – 10:

 

FDEL giver Evalia karakteren 5.

 

Dette skyldes, at Evalia ikke har fået de moderne assistentsystemer, som man forventer af en moderne bil. F.eks fås der ikke nødbremse-assistent, blindvinkel-advarsel, vognbaneassistent osv.
Derudover er Evalia designmæssigt gammel at se på, og den har stadig interiøret fra Leaf, der blev lanceret for 8 år siden. Der er dog nu kommet bedre sæder i.
Sidst, men ikke mindst er der ikke sørget for, at den kan bruges til lange ture, da kølingen af batteriet ikke er tilstrækkelig.


På plus-siden tæller, at Nissan kan levere den eneste 7 personers-elbil på markedet, der koster under 1 million, og at den som stor-familiebil vil kunne opfylde mange familiers behov.