Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Opladning
 
Notifications
Clear all

[Løst] Opladning

3 Indlæg
3 Users
0 Likes
2,085 Antal kig
0
Topic starter

En smart eq har en onboard charger på 4,7 kw ,har denne lader betydning for hvor hurtigt man kan lade på en dc lader ude i byen ?

hvis man eks. Vis er tilsluttet en 22kw lader vil bilen så lade med mere end de 4,7 kw eller hvad ?

vh Anders

2 Answers
0

"onboard" laderen bliver brugt når du bruger en type 2 "AC-stikdåse" (ladebokse) og typisk med medbragt kabel. Enkelte ladestandere (både ude og hjemme) kan dog have fast Type 2 kabel. Men uanset om ladestanderen er til 11kW eller 22kW, så kan din bil kun lade med det din onboard lader er designet til (her 4,7kW jvf din oplysning).

DC-ladning forgår via CCS-stikket og her sidder laderen i ladestanderen og bestemmer dermed den maksimale ladeeffekt. (DC-ladestander har altid fast monteret CCS-kabel.) Og dog. Også her er det i sidste bilen der lægger en begrænsing (bla. pga batteri-køling og maks tilladt ladestrøm til batteri), som dog typisk ligger omkring 50kW i ældre elbiler med lille batteri og over 80kW på nyere elbiler med større batteri.

Har din Smart eq en CCS-tilslutning, jeg mener det er/var optionel tilkøb?

Mvh Andreas

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

Johnsen Topic starter 28/03/2021 3:32 pm

Hej Andreas 

det var angående en bil jeg påtænker at købe men jeg syndes at ladehastigheden er FOR langsom og du har helt ret det var /er muligt at tilkøbe en onboard charger på 22kw det er desværre ikke installeret i denne bil og det kan sikker ikke betale sig at eftermontere 

Det skal helst være en Smart da jeg pendler over Storebælt og fordi den er under 3 meter kan komme over til halv pris 😊

 

0

Du skal jo sammenholde den lave ladeeffekt med et tilsvarende lille batteri på kun 16,7 kWh. Dvs. du kan lade bilen op fra 0 - 100% på 4-5 timer. Det er vel sådanset rigeligt til at få et fuldt batteri på en arbejdsdag eller en nat.

Jeg ser at du ønsker at pendle over storebælt. Med en opgivet rækkevidde på godt 100km, håber jeg ikke du skal langt i hver ende af Storebæltsbroen, da den jo i sig selv vil tage ca. 35 km af rækkevidden (med en tur hver vej) og det selvfølgelig på motorvej. Det efterlader ikke mange km en kold vinterdag. Måske 60-70 km i alt vil jeg tro du vil kunne køre på motorvej. Se vurdering af faktisk rækkevidde her:

https://ev-database.org/car/1230/Smart-EQ-fortwo-coupe

Del: