“83,3 procent af medlemmerne finder det nemt eller meget nemt at lade”

Medlemsundersøgelsen 2018

Elbilforeningen bliver ofte spurgt: ”Hvor lang tid ta’r det at oplade en elbil?” Folk bliver overrasket, når de får at vide, at der ikke findes et entydigt svar. Det afhænger af batteristørrelsen, det indbyggede ladeudstyr i bilen og hvilken type privat eller offentlig ladestander, der benyttes. I denne artikel har vi på baggrund af egne erfaringer og elbilproducenternes officielle data samlet de vigtigste oplysninger om opladningen af elbiler.

“Jeg ved ikke hvor lang tid det tager at lade derhjemme, for jeg laver jo noget andet imens”

 

Opladning hjemme

Med et smil på læben kan erfarne elbilister finde på at sige: ”Det tager 20 sekunder at oplade min elbil – 10 sekunder om aftenen og 10 sekunder om morgenen”. Dette udsagn hænger sammen med den kendsgerning, at de fleste elbilister i Danmark har en fast installeret ladeboks hjemme, og at den er deres primære ”tankstation”. For mange er det også den billigste og mest afslappende måde at oplade sin elbil på. Hvor hurtigt man kan oplade sin elbil hjemme afhænger både af biltypen og af el-installationernes effekt, der ofte er enten 3,7 kW eller 11 kW. Der findes også ladebokse, som gør det muligt at oplade elbilen hjemme med en effekt på 22 kW. Hvis man er på besøg i sommerhuset eller et andet sted, hvor der kun er en almindelig stikkontakt med jord, kan man benytte en lille transportabel ladeboks – en såkaldt mormorlader. Mormorladeren sikrer at strømtilførslen fra stikkontakten til bilen foregår korrekt, men garanterer ikke mod overbelastning af husets el-installation.

ADVARSEL! Man skal være forsigtig, når man bruger en mormorlader. Sikkerhedsstyrelsen ”fraråder, at man oplader elbiler med opladerkabler via en normal 230 Volt boligkontakt”, fordi installationerne ikke er dimensioneret til langvarige høje belastninger, og der er risiko for overophedning. I gamle og defekte elinstallationer kan der opstå brand. Derfor bør man ikke oplade sin elbil med en strømstyrke, der overstiger 8A (2 kW). Man skal også passe på ikke at belaste elinstallationerne i alt for lang tid, i mange tilfælde er den maximale belastning kun tilladt i et begrænset tidsrum, for eksempel højst tre timer. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler fast installerede ladebokse og egnede industristik.

De runde røde og blå CEE stik, også kaldet industristik til henholdsvis tre og en fase, er beregnet til langvarig belastning og til brug i forbindelse med disse findes transportable ladebokse med effekt op til 22kW. Tesla leverer ladebokse, der kan lade med 3,7 kW blå CEE stik til Model 3 eller 11 kW røde CEE stik til Model S og X.

 

Tabel 1: Sammenhængen mellem effekt og opladningstid.

AC betyder vekselstrøm.

 Stikkontakt og
mormorlader
CEE 1 fase 16A
Fast installation
(blΌ industristik)
CEE 3fase 16A
Fast installation
(rød industristik)
CEE 3fase 32A
Fast installation
(rød industristik)
Spænding230V230V3 x 230V3 x 230V
Strømstyrke10A16A3 x 16A3 x 32A
Antal faser1 fase AC1 fase AC3 faser AC3 faser AC
Effekt2,3 kW3,7 kW11 kW22 kW
Ladehastighed i km/h5 - 10 km/hca. 20 km/hca. 60 km/hca. 120 km/h
Ladetid ved 22 kWh batteri10 - 15 timer6 - 8 timer2 - 3 timer1 - 1,5 timer
Ladetid ved 85 kWh batterica. 30 timerca. 20 timerca. 7 timerca. 3,5 timer

 

Opladning på offentlige ladestandere

Efterhånden er der blevet etableret et ret tæt net af offentlige ladestandere ikke kun i Danmark, men også i andre lande. Problemet er, at man ikke bare kan køre til en stander og oplade bilen, da man ikke kan betale med et almindeligt kreditkort. Derfor skal man være oprettet som bruger hos hver eneste ladeoperatør for at få lov til at købe strøm hos dem.

Det betyder, at man skal have et ladekort, som kan sætte opladningsprocessen i gang. FDEL arbejder på i fremtiden at muliggøre betaling med almindeligt betalingskort.

Der findes mange offentlige ladestandere med effekt på 11 kW og 22 kW (i Danmark er der mere end 1000 stk), hvor der kan parkeres i forbindelse med shopping, spisning, møder, arbejde eller overnatning.

 

 

Hurtigladere

For at gøre det muligt at køre i elbil på tværs af landet, har flere ladeoperatører opsat næsten 200 hurtigladere og ca ti ultra hurtige ladestationer (ca 20 hvis vi inkluderer Teslas Superchargere). Som regel er de placeret på rastepladserne langs motorvejene, ved siden af udvalgte tankstationer, indkøbscentre og supermarkeder.

Med en hurtiglader kan man oplade sin elbil med en effekt på 43 kW AC eller 50 kW DC og indenfor ca. 30 minutter lade svarende til mindst 100 km kørsel.

Tesla har sit eget Superlader-netværk, hvor man kan oplade Teslaer med en effekt på 120-145 kW og snart over 250 kW DC svarende til ca. 200 km kørsel for 10 minutters ladning. Andre ladeopartører opstiller egne lynladere (UFC = Ultra Fast Chargers) med op til 350 kW til tilsvarende hurtig opladning af alle moderne elbiler.

Lynladere og hurtigladere minder lidt om ”almindelige tankstationer”, fordi de har fastmonterede kabler med stik, der passer til tre forskellige tilslutningskontakter. Ved hurtigladerne kan man oplade de fleste elbilers batterier op til 80% på mindre end ca. 20 minutter.

Når man begynder at køre lange ture i en elbil, vænner man sig hurtigt til at holde de anbefalede pauser hveranden, -tredje time, mens elbilen oplader.

FDEL opfordrer alle elbilister til at udvise hensyn og fjerne deres biler fra parkeringspladsen foran ladestanderen, når batteriet er opladet, så ”trængende” elbiler kan komme til og fortsætte deres tur.

Tilslutningskontakter

Tabel 2: Oversigt over de forskellige tilslutningskontakter, der bruges til hurtigladning.

AC betyder vekselstrøm. DC betyder jævnstrøm.

 Type 2CHAdeMOCCS ComboTesla Type 2
Spænding3 x 230Vmax. 500Vmax. 1000Vca. 400V
Strømstyrkemax 63Amax. 125Amax. 500Aca. 500A
Fase3 fase ACDCDCDC
Effektmax. 43 kWmax. 50 kWmax. 350 kW *max. 200 kW

*Nuværende hurtigladere max 50 kW, lynladere op til 150 kW eller 350 kW.

Vigtigt at huske: Ikke alle bilmodeller kan hurtiglades. For eksempel kan Renault Fluence og ældre Zoe-modeller ikke hurtiglades.

Kompatibilitet

BilmodellerTilslutningskontakter
Tesla Model S og Xa) Superlader DC via speciel Type 2
b) CHAdeMO og CCS vha adapter
c) 11 / 17 / 22 kW via Type 2
Tesla Model 3DC lynladning med CCS
AC 11 kW AC Type 2
Renault ZOE model Q210Type 2, 3 faser, 63A, max. 43 kW
Renault ZOE model R240Type 2, 3 faser, 63A, max. 22 kW
Renault KangooType 2, 1 fase, 16A
Renault Fluence Z.EType 1, 1 fase, 16A
Hyundai Ioniq 28/38 kWhType 2, 1 fase 32A,
CCS-Combo
Hyundai Kona 39/64 kWhType 2, 1 fase 32A,
CCS-Combo
BMW i3Type 2, 1 fase 32A eller 3 fase 16A
CCS-Combo
VW e-UpType 2, 1 fase, 16A
CCS-Combo som ekstra udstyr
VW e-GolfType 2, 1 fase, 16 A
CCS-Combo som ekstra udstyr
Nissan Leaf
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
Nissan Leaf 2.0Type 2, 1 fase 16A, CHAdeMO
Nissan e-NV 200
Nissan Evalia
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
KIA e-Niro 39/64 kWhType 2, 1 fase 32A,
CCS-Combo
KIA Soul EV 27/30 kWhType 1, 1 fase, 32A
CHAdeMO
KIA Soul EV 39/64 kWhType 2, 1 fase 32A, CCS Combo
Mitsubishi i-MiEV
Citroen C-Zero
Peugeot iOn
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
Smart For Two e-DriveType 2, 3 faser, 32A
Mercedes B-Klasse ElectricType 2, 1 fase, 16A

Sidst opdateret juni 2019 af Mads Aarup