“83,3 procent af medlemmerne finder det nemt eller meget nemt at lade”

Medlemsundersøgelsen 2018

Elbilforeningen bliver ofte spurgt: ”Hvor lang tid ta’r det at oplade en elbil?” Folk bliver overrasket, når de får at vide, at der ikke findes et entydigt svar. Det afhænger af batteristørrelsen, det indbyggede ladeudstyr i bilen og hvilken type privat eller offentlig ladestander der benyttes. I denne artikel har vi på baggrund af egne erfaringer og elbilproducenternes officielle data samlet de vigtigste oplysninger omkring opladningen af elbiler.

 

“Jeg ved ikke hvor lang tid det tager at lade derhjemme, for jeg laver jo noget andet imens”

 

Opladning hjemme

Med et smil på læben kan erfarne elbilister finde på at sige: ”Det tager et minut at oplade min elbil – 30 sekunder om aftenen og 30 sekunder om morgenen”. Dette udsagn hænger sammen med den kendsgerning, at de fleste elbilister i Danmark har en fast installeret ladeboks hjemme, og at den er deres primære ”tankstation”. For mange er det også den billigste og mest afslappende måde at oplade sin elbil på. Hvor hurtigt man kan oplade sin elbil hjemme, afhænger både af biltypen og af el-installationerne. I den forbindelse bliver der ofte valgt en effekt på enten 3,7 kW eller 11 kW, men der findes også ladebokse, som gør det muligt at oplade elbilen hjemme med en effekt på 22 kW. Hvis man er på besøg, i sommerhuset eller et andet sted, hvor der kun er en almindelig stikkontakt med jord, kan man benytte en lille transportabel ladeboks en såkaldt mormorlader. Mormorladeren sikrer at strømtilførslen fra stikkontakten til bilen foregår korrekt og ikke umiddelbart overbelaster husets el-installation.

ADVARSEL! Man skal være forsigtig, når man bruger en mormorlader. Sikkerhedsstyrelsen ”fraråder, at man oplader elbiler med opladerkabler via en normal 230 V- boligkontakt”, fordi installationerne ikke er dimensioneret til langvarige høje belastninger, og der er risiko for overophedning. I gamle og defekte elinstallationer kan der opstå brandfare. Derfor bør man ikke oplade sin elbil med en strømstyrke, der overstiger 10A (2,3 kW). Man skal også passe på ikke at belaste elinstallationerne i alt for lang tid, i mange tilfælde er den maximale belastning kun tilladt i et begrænset tidsrum, fx højst 3 timer. Sikkerhedsstyrelsen anbefaler fast installerede ladebokse og egnede industristik.

Industristik er beregnet til langvarig belastning og til brug i forbindelse med disse findes tranportable ladebokse med effekt op til 22kW. Tesla leverer sammen med bilen en ladeboks der kan lade med indtil 11 kW fra industristik.

 

Tabel 1: Sammenhængen mellem effekt og opladningstid.

AC betyder vekselstrøm.

TilslutningskontaktAlmindelig stikkontakt med jord (Mormorlader)CEE 1 fase 16A
Fast installation
(blΌ industristik)
CEE 3fase 16A
Fast installation
(rød industristik)
CEE 3fase 32A
Fast installation
(rød industristik)
Spænding230V230V3 x 230V3 x 230V
Strømstyrke10A16A3 x 16A3 x 32A
Antal faser1 fase AC1 fase AC3 faser AC3 faser AC
Effekt2,3 kW3,7 kW11 kW22 kW
Ladehastighed i km/h5 Ð 10 km/hca. 20 km/hca. 50 km/hca. 100 km/h
Ladetid ved 22 kWh batteri10 Ð 15 timer6 Ð 8 timer2 - 3 timer1 Ð 1.5 timer
Ladetid ved 85 kWh batteri (Tesla S)ca. 30 timerca. 20 timerca. 7 timerca. 3,5 timer

 

 

 

Offentlige ladestandere

Efterhånden er der blevet etableret et ret tæt net af offentlige ladestandere ikke kun i Danmark, men også i andre lande. Problemet er, at man ikke bare kan køre til en stander og oplade bilen, da man ikke kan betale med et almindeligt kreditkort. Derfor skal man være oprettet som bruger hos hver eneste elbiloperatør for at få lov til at købe strøm hos dem.

Det betyder, at man skal have et ladekort, som kan sætte opladningsprocessen i gang. FDEL arbejder på i fremtiden at gøre muligt også at betale med almindeligt kreditkort.

Der findes mange offentlige ladestandere med effekt på 11 kW og 22 kW (i Danmark mere end 1000 stk.) hvor der kan parkeres i forbindelse med shopping, spisning, møder, arbejde samt evt. overnatning.

I praksis betyder det, at man skal planlægge sin tur i elbilen, inden man forlader hjemmet. Man skal vide, hvor mange kilometer man skal køre, hvor ladestanderne ligger og hvilken effekt de kan levere.

Selv om en ladestander ifølge en App er ledig, er det ikke sikkert, at parkeringspladsen foran ladestanderen er ledig. Hvis man er et fremmed sted, kan det være svært at få øje på ladestanderen, især, hvis den er placeret i et fleretagers parkeringshus eller på en propfyldt P-plads ved et indkøbscenter.

Selv ved Teslas Superladere kan der være kødannelser. Derfor bør man altid have en plan B.

 

 

Hurtigladere

For at gøre det muligt for den gruppe elbilister, der ikke er i besiddelse af en Tesla S, at køre på tværs af landet uden timelange ladepauser, har elbiloperatørerne opsat en række hurtigladere ( i Danmark mere end 100 stk.). Som regel er de placeret på rastepladserne langs motorvejene, ved siden af udvalgte tankstationer, indkøbscentre og supermarkeder.

Med en hurtiglader kan man oplade sin elbil med en effekt på 43 kW AC eller 50 kW DC og indenfor ca. 30 minutter lade svarende til omkring 100 km kørsel.

Tesla har sit eget Superlader-netværk, hvor man kan oplade Tesla Model S med en effekt på op til 120 kW DC svarende til ca. 200 km kørsel for 30 minutters ladning.

Hurtigladere minder lidt om ”almindelige tankstationer”, fordi de har fastmonterede kabler med stik, der passer til tre forskellige tilslutningskontakter. Ved hurtigladerne kan man oplade de fleste elbilers batterier op til 80% på mindre end ca. 20 minutter.

Når man begynder at køre lange ture i en elbil, hvis rækkevide om sommeren er på ca. 150 km, vænner man sig hurtigt, at der efter ca. 100 km er en mulighed for at strække benene og få noget at spise. Tiden flyver af sted.

Med mindre man skal skynde sig til et møde, nå en færgeafgang eller lignende, kan man blive fristet til at blive lidt længere end de ca. 20 minutter, som det tager at oplade batteriet op til 80%.

Derfor er det blevet aktuelt at tale om god lade-skik. FDEL opfordrer alle elbilister at udvise hensyn og fjerne deres biler fra parkeringspladsen foran ladestanderen, når batteriet er opladet. Så ”trængende” elbiler kan komme til og fortsætte deres tur.

 

 

Tilslutningskontakter

Tabel 2: Oversigt over de forskellige tilslutningskontakter, der bruges til hurtigladning.

AC betyder vekselstrøm. DC betyder jævnstrøm.

 Type 2CHAdeMOCCS ComboTesla Type 2
Spænding3 x 230Vmax. 500Vmax. 500Vca. 400V
Strømstyrkemax 63Amax. 125Amax. 500Aca. 300A
Fase3 fase ACDCDCDC
Effektmax. 43kWmax. 50kWmax. 50kW *max. 120 kW

*Nuværende ladestandere max 50kW

Vigtigt at huske: Ikke alle bilmodeller kan hurtiglades. Fx kan Renault Fluence Z.E ikke hurtiglades.

 

 

Kompatibilitet

BilmodellerTilslutningskontakter
Tesla Sa) Superlader via speciel Type 2
b) CHAdeMo via en adapter
c) 11 kW/22 kW via Type 2
Renault ZOE model Q210Type 2, 3 faser, 63A, max. 43 kW
Renault ZOE model R240Type 2, 3 faser, 63A, max. 22 kW
Renault KangooType 2, 1 fase, 16A
Renault Fluence Z.EType 1, 1 fase, 16A
BMWi3Type 2, 1 fase, 32A (max 16A hos private i DK)
CCS-Combo
VW e-UpType 2, 1 fase, 16A
CCS-Combo som ekstra udstyr
VW e-GolfType 2, 1 fase, 16 A
CCS-Combo som ekstra udstyr
Nissan Leaf
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
Nissan e-NV 200
Nissan Evalia
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
KIA Soul EVType 1, 1 fase, 32A (max 16A hos private i DK)
CHAdeMO
Mitsubishi i-MiEV
Citroen C-Zero
Peugeot iOn
Type 1, 1 fase, 16A
CHAdeMO
Smart For Two e-DriveType 2, 3 faser, 32A
Mercedes B-Klasse ElectricType 2, 1 fase, 16A

Sidst opdateret maj 2016