Hyundai KONA Electric – din første elbil?

Denne lille fotoanmeldelse er beregnet for dig, der tænker på, om det er tid at skifte til elbil. Hyundai KONA Electric er nemlig et meget godt bud på, hvad der kunne være din første elbil. Vi – dvs. sekretær Camilla som co-driver (Jeg skal ikke køre, for så vil jeg bare ha’ den!) og formand Anna ved rattet – tog en runde i det vestjyske for at prøve bilen lidt af.

Bilen fås med to batteristørrelser, 39 og 64 kWh, og to udstyrsniveauer. Vi prøvede topmodellen, en 64 kWh KONA Electric Premium.

KONA med det store batteri har en rækkevidde på over 400 km i bykørsel og på landevej. Så de fleste vil i det daglige kunne nøjes med at lade op en gang om ugen ved en hurtiglader. Bilen er dermed også egnet for jer, der ikke har mulighed for at lade hjemme – for eksempel, hvis I ikke har egen P-plads.

Prisen er slet ikke så afskrækkende – 275.000 til 350.000 kr., afhængigt af batteristørelse og udstyrsniveau.

 

 

KONA er en lille SUV, dvs. lidt høj i det og også egnet til kørsel uden for asfaltvej. Her med Ringkøbing Fjord i baggrunden.

 

 

Ruten gik fra Tang Biler i Ringkøbing til Holstebro over Ørnhøj (rute 11) med en kort afstikker til Hjortmose Vindmøllepark for at tage et par billeder. Herfra mod Herning ad motorvejen og retur til Velling ved Ringkøbing ad landevejen (rute 15).

 

 

KONA kører rigtig godt. Vi kunne være fortsat til Hamborg, hvis det ikke var fordi, vi ventede besøgende om aftenen.

Bilen accelererer superkvikt som alle elbiler, og den er stille. Den adaptive fartpilot, som hjælper til at holde den rigtige afstand til forankørende, bliver man afhængig af meget hurtigt, hvis man ikke er vant til den funktion fra før.

Man kan mærke, at det er en tung bil, og på en snoet bjergvej kender vi biler, der ville være sjovere at køre i, men den føles god og stabil, og vejbaneassistenten hjælper til på en meget behagelig måde.

Man sidder godt foran takket være de mange indstillingsmuligheder af sæder, rat m.m. Men pladsen på bagsædet er trang, og det samme gælder bagagerumspladsen. Hvis I er en stor familie, skal I nok se efter den beslægtede, men noget større (og dyrere) KIA e-Niro, der lander i løbet af foråret 2019.

De lokale forhandlere i hele landet har bilen til udlån, i hvert fald i hele første halvår af 2019, så alle skulle have mulighed for at få en prøvetur.

 

Fotos på farten

 

Nøglefri betjening. Alle de lamper, der blinker om kap – tænder man blot ved et tryk på en knap!

 

 

Overskueligt dashboard, hvor det er til at finde rundt i menuerne.

 

 

OK infotainment. Bakkameraet er ikke det bedste i regnvejr.

 

 

Ikke meget fancy her, men der er ratvarme og sædevarme, og Premium-versionen har sædekøling. Gearvalg foregår med fire knapper: Frem, tilbage, parkér og neutral.

Og ja, Elbilforeningen hjælper dig til at træffe det grønne valg!

 

 

Der er fint overblik fra førersædet. Der var kraftig sidevind på motorvejen, og selvom bilen vejer over 2100 kg, kunne det mærkes. Navigationssystemet har ikke lært om Holstebromotorvejen, der åbnede for 4 måneder siden.

Forbrug 17,9 kWh/100 km efter en blanding af landevej og motorvej ved 6-7 graders varme. Det giver en rækkevidde på omkring 350 km under disse forhold. Se alle tallene i Martin Messer Thomsens langturstest https://fdel.dk/hyundai-kona-electric-paa-langtur-i-danmark-vintertest/ .

 

 

Ladeporten sidder i fronten af bilen – smart, da mange ladepladser har standeren for enden af parkeringsbåsen. KONA kan lade med op til 80 kW, hvilket betyder, at du kan få 150-200 kilometers ekstra rækkevidde på en halv times kaffepause ved en af de nye ultraladere, som er ved at blive sat op rundt omkring langs motorvejsnettet – og 100-150 km ved en 50 kW hurtiglader, som der findes mange af over hele landet.

Ved en hjemmelader lader den med 3,7 kW, så det vil tage 17 timer at lade den op fra helt tom til helt fuld. Hvis du skal køre meget langt flere dage i træk, skal du altså forbi en hurtiglader.

 

 

Head-up display skulle være det nye sort. Deres udsendte lod sig ikke overbevise, men måske kommer det mere til sin ret i en mere kompleks trafiksituation 😉 Kun i Premium-versionen.

 

 

189 cm på bagsædet – nej, ikke på langtur. Tak til Carsten for at sidde model.

 

 

Fire kufferter og et hundebur? No way. Man skal pakke let i en KONA. Eller anskaffe sig en tagbox.

 

 

Deres udsendte efter veludført mission.

 

 

Tak til Hyundai Ringkøbing (også kendt som Tang Biler) for at låne os bilen i et døgn!