Søg
Søg
Close this search box.
CES 2019 LAs Vegas

CES 2019 – Elektronikmesse i Las Vegas

CES, der står for Consumer Electronics Show, bliver afholdt kort efter nytår hvert år. Dette show er et af de største forbrugerelektronik-events overhovedet, og det er et godt sted at “tage temperaturen” på industrien.

I forbindelse med mit arbejde har jeg gennem flere år haft den fornøjelse at besøge den store forbrugerudstilling CES i Las Vegas.

Hvert år er der et  gennemgående tema som viser hvad industrien fokuserer på. For 12 år siden var det HD-ready for TV. Nogle år senere 3D. Buede skærme har også været et tema, der har været oppe og er faldet ned igen. Droner kom og gik, ligesom PCen som et mediecenter. I år var det “Hey, Google”, der var over alt. Googles home assistant gør det muligt for én at kommandere rundt med sit fuld-elektronificerede hjem uden at røre en finger.

Når man har gået rundt i de store haller i et par dage, har der normalt bundfældet sig en idé om hvad årets års tema er.

 

Miljø og ansvarlighed

Der er ingen tvivl om at Google, Samsung, LG og Microsoft råber meget højt op om deres assistenter. Der var dog en anden interessant strømning. Miljø og ansvarlighed var meget gennemtrængende, specielt hos bilmærkerne. Sidste år gav BMW ture i deres M3’er på den store forplads, hvor der fra morgen til aften blev lavet donuts i røg og damp. Der var et bjerg af dæk linet op som blev slidt ned i løbet af ugen, og over hele forpladsen var der en ukristelig larm af motorstøj og dækhvinen.

 

 

I år var BMWs stand afdæmpet, med grønne planter og fuglekvidder. Noget af en ændring i udtryk. Bevares, der blev stadig givet prøveture i M3’er, men det foregik stille og roligt uden nogen som helst larm og afbrændt gummi.

 

Selvkørende teknologier

Stort set alle udstillere havde en bil med i deres opstilling, og de rigtigt hippe havde en elbil på deres stand. Alle de forrige år har biler været noget som har været placeret i “bil og udstyr”-hallen, mest som blikfang til meget store musikanlæg og bling-bling (lys under bunden osv.). I år var bilerne rykket ud som hovedperson på rigtig mange stande.

For at nævne lidt i flæng: En helt ny afdeling af udstillingen, kun til selvkørende teknologier. Intel viste en Ford og en BMW frem med små integrerede kameraer. Nvidia, der normalt er kendt for high-end grafikkort til gaming, viste hvordan deres teknologi kan bruges til at lave selvkørende biler. Det er vist sådan nogle der sidder i Tesla.

Alliancer mellem tech-firmaer og bilproducenter blev fremhævet. Hvem skulle have troet at Continental nu laver selvkørende bilteknologi?
Bemærkelsesværdigt var der en Audi E-tron på Amazons stand. Her blev en af de lækreste elbiler på markedet linket sammen med Alexa stemmestyring.

 

Audi E-tron på Amazons stand

 

Kia, Hyundai, Audi og BMW havde valgt at sende deres budskaber gennem nogle biler – egentlig bare nogle plastikskaller – som man kunne sidde i og opleve med VR-briller på.

 

KIA plast-skal-bil

 

Hyundai Mobis concept @CES

 

Hovedbudskabet er at i fremtiden skal man underholdes og/eller lave arbejde i bilen. Som BMW udtrykker det: “Det bedste sted at være”. Elbilerne og de selvkørende biler er en selvfølge. Det sker. Nu er kampen gået ind om hvem der kan give den bedste oplevelse når man er i dette nye miljø.

 

LEAF 3.0

Det skal også nævnes at Nissan viste den nye LEAF 3 og 3+ på deres stand. Her blev LEAF 3 brugt til at drive deres kaffebar vha V2G interface.

Jeg talte med en Nissanrepræsentant om batteriteknologien i den nye 3+. Svaret var at batteriet er luftkølet, med den nedslående følgekommentar: Ligesom i den gamle version. Så det tyder på at Nissan har holdt fast i deres batterikoncept, dvs. uden aktiv køling.

 

Premiumbilerne

Mercedes viste deres EQC. Den var ekstremt lækker og meget, meget flot. Der er tale om Mercedes-samlekvalitet og -kabineoplevelse.

Det skal også nævnes at jeg ikke formåede af finde en Jaguar I-Pace.

 

Underholdning bliver vigtig i den selvkørende teknologi

Hvis man skal bruge CES som en retningsgiver, så bliver der brugt rigtig mange ressourcer på den oplevelse man skal have når man opholder sig i en bil. Infotainmentsystemet bliver rigtig vigtigt, når man skal underholdes i en selvkørende bil på lange ture.

I elbils-regi er opsummeringen:

  • Elbiler kommer, det er bare noget alle tager for givet.
  • Biler bliver selvkørende, faktum.
  • Det bliver underholdende at opholde sig i bilen.

Når man kommer rundt på CES, ved man aldrig hvem man møder. Fx sad jeg i en shuttlebus overfor en mand der havde et Glympse-skilt på (alle har et skilt med navn og firma på). Det viste sig at være deres Executive Vice President, som havde fået til opgave at finde ud af hvordan man kunne tjene penge på deres gratis service. Det var interessant at høre om et firma der havde eksisteret i 10 år uden en egentlig forretningsstrategi og hvad de havde sat igang får at få skabt indtjening.

Og så kan man naturligvis altid støde på Elvis i Las Vegas.

Elvis på Freemont Street