Batteriskiftestationer gavner elbilsagen

Kommentar: Batteriskiftestationer gavner elbilsagen

Selv om batteriskiftestationer næppe er relevante for alle elbilister, vurderer Elbilforeningen FDEL, at Nios batteriskiftestationer kan give mening, navnlig hvis man skal rejse langt i elbil. Samtidig vil konceptet også med fordel kunne udrulles i de større byer, hvor det som elbilist kan være vanskeligt at finde en ledig lader.

Den 15. februar åbnede Danmarks eneste batteriskiftestation til elbiler i Slagelse, da det kinesiske bilmærke Nio, åbnede sin første ’Power Swap’. 

For et månedsabonnement kan man i form af Battery as a Service leje et batteri, som fx kan udskiftes til et større, hvis man har brug for at køre langt. 

Elbilforeningen bifalder konceptet med batteriskiftestationer, der kan bidrage til at fremme elbilsagen og gøre det endnu lettere at være elbilist. Konceptet med skiftestationer byder dog både på fordele og ulemper.

Ifølge forperson for Elbilforeningen politikudvalg, Morten H. Elmose, er det helt klart fleksibiliteten ved konceptet, der er dets største styrke. – Eftersom man ikke nødvendigvis kører så langt til dagligt men til gengæld har brug for lang rækkevidde, når man fx skal på bilferie gennem Europa, giver det mening at kunne tilpasse batteriets størrelse afhængig af behov. Så slipper man også for at køre rundt med et unødigt stort batteri til daglig. Et hurtigt batteriskift er en god ekstra bekvemmelighed, som muligvis kan bidrage til at få endnu flere bilister til at vælge en elbil – også hvis man tidligere har været betænkelig ved at køre elektrisk på grund af rækkevidde- og ladeangst.

Elbilforeningen ser imidlertid også nogle ulemper ved konceptet med batteriskiftestationer. Som det er nu, er man nødt til at køre i en elbil fra Nio – og have et abonnement på batteriet – hvis man skal benytte sig af muligheden for batteriskift. Det er ikke offentligt tilgængeligt på samme måde som fx Tesla superchargere, og der mangler en fælles standard for batteriskift. Så selv om Nio på sigt gerne vil kunne skifte batterierne på andre producenters biler, er der indtil videre ingen andre bilmærker, der har taget konceptet til sig.

En anden ulempe er, at man af skattemæssige årsager er nødt til at leje batteriet, hvorfor der med den ekstra bekvemmelighed og fleksibilitet også følger en ekstra udgift med. Og eftersom de fleste elbilister langt det meste af tiden i det daglige rigeligt kan klare sig med under 100 kilometers rækkevidde, og resten af tiden kan klare sig med hurtigladere på farten, er batteriskift næppe relevant for alle elbilister.

Da det er ti år siden, at Better Place gik konkurs med deres batteriskiftestationer, kan man overveje, om hurtige batteriskift overhovedet har en fremtid, og om anden gang er lykkens gang for batteriskiftestationer i Danmark.

Ifølge Morten H. Elmose er der nemlig sket rigtig meget, siden Better Place gik konkurs. – Elbilers rækkevidde er øget betragteligt, og ladehastigheden på hurtig- og lynladere er også gået i vejret – med reducerede ladetider til følge. Ifølge Danmarks Statistik bor op mod 70 % af alle danskere enten i hus eller rækkehus, hvorfor i størrelsesordenen 2 ud af 3 husstande potentielt har mulighed for at etablere deres egen ladeboks derhjemme. Sidst men ikke mindst vidste man for ti år siden ikke meget om batteriernes holdbarhed, hvilket gav anledning til bekymring. Det gør man nu, og bortset fra et forventeligt kapacitetstab, er der meget der tyder på, at batterierne holder ud over garantien på 8 år og måske endda længere end selve bilens levetid. Hvilket taler imod behovet for batteriskiftestationer.

Men da markedet for elbiler de seneste ti år er vokset gevaldigt, giver det stadig mening med batteriskiftestationer i Danmark – også selv om det ikke er lige relevant for alle elbilister. Især hvis der ikke kun etableres batteriskiftestationer langs motorvejene men også i de større byer, vurderer Elbilforeningen, at batteriskiftestationer kan have et stort potentiale.

Foto: Copyright Elbilforeningen.