Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Køb af elbil - når ...
 
Notifications
Clear all

Køb af elbil - når man har solceller....

8 Indlæg
6 Users
0 Likes
17.3 K Antal kig
0
Topic starter

Hej

Jeg har overvejet at min næste bil skal være en elbil. Men har mange spørgsmål i den forbindelse…!

Jeg bor i eget hus og har mulighed for at få opsat en oplader derhjemme. Jeg vil forvente at 95% af mit behov for opladning vil kunne klares hjemmefra. Selvfølgelig afhængig af hvilken elbil, jeg vælger. Mit kørselsbehov er 22.000 km årligt. Med en elbil, der kører ca. 5 km/kW, så giver det et behov for ca. 4.400 kWh.

Desværre bliver jeg som så mange andre (endnu en gang) straffet for at ville følge skiftende regeringers opfordringer og tiltag til den grønne omstilling, da jeg har solceller. Anlægget er på 6 kW, og producerer ca. 5.500 kWh årligt. Heraf bruger jeg ca. 4.500 kWh til lys & varme mv. Anlægget er på de ”gamle regler” fra før november 2012.

Hvilke (realistiske) muligheder har jeg? Som jeg har forstået det, så er der følgende:

  • Ifølge FDM er bedste løsning et abonnement, der vil koste ca. 1.070 kr./md. Afhængigt af elpris, tilbagebetaling og bilens faktiske forbrug. Prisen er excl. opstarts- og installationsudgifter. Jeg kan dog ikke se om jeg kan/må vælge denne løsning, når jeg har solceller.
  • Oprettelse af et separat målepunkt, så jeg alligevel kan få afgiftsreduktion via ladeboks med serviceaftale. Ifølge FDMs beregner, så bliver prisen dog stort set den samme, ca. 1.100 kr. om måneden.
  • Montering af off-grid solceller med batteri. Jeg er dog i tvivl om det er en helårsanvendelig løsning. Bilen skal bruge ca. 400 kWh/måned. Med f eks et 5 kWh anlæg, så vil bilen kun kunne blive opladet med ”egen strøm” fra marts til september (7 måneder). I vintermånederne kan anlægget slet ikke producere nok. Hertil kommer udfordringen med at afbalancere produktion, solcelleanlæggets batterikapacitet og bilens behov, da hverken kørselsbehov eller produktion er proportionalt over tid.

Hvad er jeres bud? Skal jeg fortsat sværge til en benzinbil? 🙂 

This topic was modified 2 år siden by Lincoln
8 Answers
0

Selvfølgelig skal du af med din benzinbil. Her er mine input:

- FDM's bud med en abonnementsløsning på 1070 kr/md er vist med en aftale gennem Clever og de har ikke noget imod at du har solceller - jeg tror bare du skal opgive det når du tegner abonnementet. Prøv at ringe til dem og høre ad hvad det betyder.

- Er det en mulighed at udvide solcelleanlægget med flere paneler så du kan producere noget mere og evt koble et husbatteri på?

- Er det aktuelt at skifte varmekilde til en elbaseret varmekilde, som f.eks. varmepumpe eller jordvarme? Med elvarme får du reduceret afgift på forbrug over 4000 kWh - også selvom du har solceller og elbil. Jeg har selv jordvarme, solceller (9kw + 5kWh batteri) og elbil og lader stort set gratis i sommerhalvåret - men jeg prioriterer også at lade op når solcellerene producerer. Om vinteren kan jeg lade til reduceret elafgift og har intet abonnement på min ladestander (jeg fik dog anlægget installeret i foråret så jeg har ikke prøvet en vinter med solceller endnu). 

Jeg forstår ikke hvordan et separat målepunkt hjælper dig - skal det måle hvor meget strøm bilen trækker fra elnettet, så du kun får refusion for den og ikke for det solcellerne producerer?

0

Hej Lincoln

Du har solceller på den gamle nettomålerordning (Gruppe 6) og skal endelig holde fast i den og glemme alt om at ændre på den eller tilslutte batterier, så længe den løber (20 år fra opstart). Trods løbende forringelser består den største fordel ved Gruppe 6 stadig, nemlig årsnetto på elafgiften! Så vær glad for den 🙂

Du skriver noget om, at du også bruger el til varme? Hvis du har el (herunder varmepumpe) som primær varmekilde og får det registreret i BBR, så kan du få reduceret elvarmeafgift på alt forbrug over 4000kWh om året, og så skal du bare købe en god lader og lade fra din egen installation og glemme alt om ladeoperatører. Altså endnu en god grund til at skifte til varmepumpe ...

Hvis du betaler fuld elafgift, ja - så er du i den knibe, at den gode ordning for afgiftsfrit egetforbrug for solcellestrøm ikke lader sig kombinere med den også gode ordning for afgiftsrefusion for opladning af elbiler, jvf SKATs bindende svar: https://skat.dk/data.aspx?oid=2272853

Med et forbrug på ca 400kWh om måneden til elbilen og en nettomålerordning, hvor du allerede udnytter det meste af produktionen, så er der grundlag for at gå efter et ekstra målepunkt. Du skal gøre det helt klart over for netselskabet, at du IKKE ønsker at tilkøbe ekstra leveringsomfang, men alene ønsker en ekstra måler på det eksisterende leveringsomfang. På denne måde, burde du kunne nøjes med at betale for opsætning af en ekstra måler uden at skulle betale for flere Ampere. Vær opmærksom på, at netselskabet typisk tager 20-40 kr / måned i abonnement pr måler.

Du finder dit geografiske netselskab her: https://www.danskenergi.dk/vejledning/nettilslutning/find-netselskab

Du betaler også et abonnement til dit elhandelsselskab, men her kan du i modsætning til netselskabet, selv vælge. Der findes nogle elhandlere, der både kan give dig ladeboks, el, og refusion direkte på elregningen. Her er blot et eksempel - ikke en anbefaling:

https://www.energifyn.dk/privat/ladestandere/vaerd-at-vide-om-elbiler-og-opladning/refusion-af-elafgiften/

Mvh

Mads Aarup
civilingeniør
FDEL Bestyrelsen

0
Topic starter

Jeg var af uvisse årsager blevet banned fra forummet, og har ikke kunnet svare før….

Jeg kan (må) ikke udvide mit nuværende solcelleanlæg med flere paneler. Det var en del af kriterierne dengang; at anlægget max måtte være på 6 kW.

Mit oplyste forbrug på 4.500 kWh er incl. en luft-til-luft varmepumpe, der står for ca. 1.500 kWh af forbruget. Den sørger for en basal mindstetemperatur om vinteren (så jeg ikke vågner op med rim på dynen eller kommer hjem til et iskoldt hus) – resten af opvarmningen sker med brændeovn. Jeg kommer slet ikke i nærheden at kunne få reduceret elvarmeafgift, da mit forbrug på nuværende tidspunkt er: Produktion 5.500 kWh – Forbrug 4.500 kWh = minus 1.000 kWh/årligt...

Et separat målepunkt…. Jeg havde blot læst mig til at det kunne være en mulighed, såfremt man kom i klemme med reglerne om ingen afgiftsrefusion, når man havde solceller. Jeg er som sagt helt grøn på dette område 😊

Så bare én gang til for Prins Knud; Vil det være fint nok med abonnementsløsningen til ca. 1.070 kr./måneden (netto), eller vil jeg kunne spare (endnu) mere ved at få opsat en ekstra måler/målepunkt? Den overproduktion på ca. 1.000 afgiftsfrie kWh, jeg har nu; vil jeg kunne bruge den til noget ift. en abonnementsløsning? 

0

Hej igen

Du er ret tæt på at komme over de 4000 kWh årligt, fordi opgørelsen foregår ved alene at se på, hvor meget strøm, der løber IND gennem elmåleren. Det er helt ligegyldigt for ordningen, hvor meget der løber ud. Det er med andre ord ligegyldigt i forhold til reduceret elvarmeafgift, at al den strøm, du henter fra nettet, er hjemmelavet strøm, du tidligere har eksporteret. Det er fint for din elregning pga nettomålerordningen, men ligegyldigt for 4000kWh reglen for elvarme.

Du kan godt få reduceret elvarmeafgift, fordi en brændeovn ses ikke som en primær varmekilde, uanset hvor meget du fyrer. Din varmepumpe derimod er en primær varmekilde, uanset hvor lidt du bruger den. Din varmtvandsbeholder må også have en elvarmer? El er din primære varmekilde, uanset at du også måtte have brændeovn eller solvarme eller andre fluktuerende varmekilder. 

Hvis jeg var dig, ville jeg bruge varmepumpen lidt mere - særligt når strømmen ikke er for dyr, hvilket tit er tilfældet om natten i fyringssæsonen - og nyde komforten og den mindre forurening end ved brændefyring. Hvis du så også lader elbilen uden for de dyreste elpriser/tariffer, ja så får du den laveste energipris og laveste energiafgift helt uden at tænke på abonnementer af nogen art.

Mvh Mads

0

Jeg er enig med Mads. Få tilmeldt dig elvarmerefusion (hvis ikke du allerede er tilmeldt). Drop abonnementet og lad op uden dikkedarer.

Dette indlæg blev modereret 2 år siden af selsoe
0

Jeg har solceller og elvarme. Og med de 4000kWh er faktisk lidt sjovt, idet alt det du leverer/sælger til nettet fra din solcelle-energi bliver modregnet de 4000kWh. Dvs hvis du sender/sælger 1500 kWh til gridet først (og køber senere tilbage) får du allerede reduceret elafgift efter 4000-1500 kWh = 2500 kWh.
Se her: https://skat.dk/data.aspx?oid=2178862

Mvh Andreas

 

- Ellert/CityEL siden 2006
- 6 kWp Solar siden sept. 2012
- Nissan eNV200 Evalia, 2016
- Renault ZOE Q210 (Bj 2013), 2017-2019
- Tesla Model 3 LR RWD siden juni 2019
- go-eCharger ladeboks

0

What do you want to know?

0

I know most of you have never even driven an electric car before buying one. So you may find this prediction strange that 'electric vehicles will become common sooner than you think.

Del: