Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Du kan få meget mere hjælp under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Vi har brug for en lille ekstra bil til at pendle i. Hvad passer til mig?  

   RSS

0

Hej el-venner

For at få arbejdslivet til at fungere, har vi brug for en lille ekstra bil til at pendle i. Jeg har 75 km hver vej, og jeg er ikke garanteret en ladeplads på mit arbejde. Den skal altså kunne køre 150km (også om vinteren). Jeg har ikke det store pladsbehov -plads til to personer er fint.

Hvilken lille el-bil skal jeg vælge?

Krav:

Jeg vil kunne lade med en almindelig 11 kW boks.

Jeg synes enormt mange af de små 1. generations el-biler kun lader med 1 fase, og med en ladetid på 10-20 timer er det i praksis umuligt at optimere ladningen ud fra el-prisen eller sammensætningen i nettet. Bilen skal bare altid sutte el, også når nettet er prop fyldt med kul.

Jeg har overvejet BMW i3 og Tesla M3, men er der andre der kan lade 11 kW?

 
 
 
 

Afhængigt af dit budget kan du også overveje en Peugeot e-208. Den har 340 km WLTP-rækkevidde, 11 kW AC-ladning og 100 kW DC-ladning.

 

Den billige løsning er den nye VW e-Up! med 260 km WLTP-rækkevidde, 7,2 kW AC-ladning og 40 kW DC-ladning.

 

Regn med, at din daglige pendlertur ikke bør være længere end 0,6 x WLTP-rækkevidden (tommelfingerregel). Dvs. du skal gå efter en elbil med en WLTP-rækkevidde på mindst 250 km. Så burde du være rimelig godt dækket ind.

3 Answers
0

Har er det vigtigt at vide om kørslen foregår på motorvej og med hvilken hastighed. Hvis man kører det meste på landevej ved 80 eller på motorvej ved 130 km/t er energiforbruget omtrent dobbelt så stort. 

Den mindste elbil der kan lade på 11kW er Renault ZOE, men her er den med 40kWh batteri lidt i underkanten ved ved motorvejskørsel om vinteren. BMW i3 kan det også og kan nok lige klarer det med det store batteri. 

KIA e-NIRO og Hyundai Kona kan også lade på 11kW i de seneste modeller. Du skal være opmærksom på at de lille batteri lader meget langsomt på hurtigladerne. Det betyder ikke noget hvis du kun skal pendle. Det lille batteri er også lige på kanten i dårligt/koldt vejr.

Tesla Model 3 Standard range er ikke så billig som de andre, men den kan klarer opgaven rigtig godt. Måske holder den også brugtvognsprisen bedre end de andre,  når du kører så mange km.

0

Jeg er  ny e-up ejer og bilen har en rækkevidde på 180-260 km. Foreløbig ser det ud til at den kan holde de 180 km med varme på. Hvis du forværrer hjemmefra mens den lader kan du spare lidt her undervejs.

Den lader hjemme på to faser med 7.4 Kw (Clever abb). Det tager fem timer at lade helt op. Det er ok til mit behov. Den kan også lade på hurtigladerne med DC (jævnstrøm). Her lader den fra fx 20% til 80% på en god halv time.

Ib

0

Afhængigt af dit budget kan du også overveje en Peugeot e-208/Opel Corsa-e. Den har 340 km WLTP-rækkevidde, 11 kW AC-ladning og 100 kW DC-ladning.

 

Den billige løsning er den nye VW e-Up!/Skoda CITIGOe/Seat Mii electric med 260 km WLTP-rækkevidde, 7,2 kW AC-ladning og 40 kW DC-ladning.

 

Regn med, at din daglige pendlertur ikke bør være længere end 0,6 x WLTP-rækkevidden (tommelfingerregel). Dvs. du skal gå efter en elbil med en WLTP-rækkevidde på mindst 250 km. Så burde du være rimelig godt dækket ind.

Del: