Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Transport af cykler...
 
Notifications
Clear all

Transport af cykler på bilen

2 Indlæg
3 Users
0 Likes
3,378 Antal kig
0
Topic starter

Hej. Jeg overvejer at købe en hyundai kona electric, men jeg har brug for at kunne transportere cykler udenpå bilen. Jeg kan forstå, at anhængertræk ikke er muligt, men har du anden erfaring med transport af cykler på bilen. Tagstativ bliver for besværlig.

2 Answers
0
Tak for din henvendelse.
 
Først og fremmest vil jeg varmt anbefale Hyundai KONA Electric.
Denne bil med 64KWh batteri rammer et magisk sted med pris/rækkevidde/features.
 
Vi købte primært vores KONA for miljøets skyld - men fandt hurtigt ud af at den kører
bedre end nogen anden bil vi nogensinde har haft.
 
Hvis du da ikke har gjort det endnu bør du bestemt tage en prøvetur i en elbil.
 
Jeg har ikke selv transporteret cykler, men har følgende kommentarer..:
 
1. Der findes flere cykelstativer, som man spænder fast på bagklappen.
    Det er ikke specielt til KONA, men til alle mulige hatchback biler uden trækkrog.
    Man skal dog være opmærksom på, at KONA har en hækspoiler og derfor ikke
    er kompatible med alle typer cykelracks.
 
    Til biler MED hækspoiler kan du se løsninger på denne side..:
 
    Til biler UDEN hækspoiler kan du fx. vælge 'Buzzrack - Cykelstativ til bil uden anhængertræk'..:
 
    Du kan også selv søge på Google efter: “cykelholder til bagklap”.
 
2. En anden mulighed er at se på en KIA e-Niro istedet for KONA. Den kan fås med anhængertræk.
    Hyundai ejer KIA og e-Niro modellen har nøjagtig samme motor og batteri som KONA.
    e-Niro har en anelse større kabine - mulighed for trækkrog - og er en smule dyrere.
 
3. I Norge er det blevet tilladt at montere trækkrog på KONA Electric.
    Dog med ret lille kg-belastning, men mere end rigeligt til et cykel-rack.
    Når det er tilladt i Norge nu kan man forestille sig det snart kommer til Danmark.
 
4. At spænde cykler udenpå bilen giver mere vindmodstand og gør dermed bilen
    mindre effektiv - med kortere rækkevidde til følge. Det gælder naturligvis også biler
    med forbrændingsmotor, men der er det ofte hurtigere lige at fylde mere brændstof
    på under en langtur. Er turen under 300 km er dette lige meget.
 
Håber det besvarer dit spørgsmål.
 
Med venlig hilsen
Kenneth
0

Hej, det er korrekt at der er en udfordring med at få bilfabrikanterne til at godkende trækvægt på de fleste elbiler på markedet i foråret 2020, men alle må få monteret træk med 0 kg trækvægt; dvs. krogen kan anvendes til cykelholder eller bagageholder.

Så glæd du dig endeligt til din elbil :-).

 

vh. Erik

Del: