Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Notifications
Clear all

Brandsikkerhed, ladestandere i p-kælder under beboelsesejendom

   RSS

0
Topic starter

I vores andelsboligforening på Islands Brygge ønsker vi at etablere ladestandere på samtlige p-pladser i kælderen. Men først ønsker vi at få analyseret og beskrevet brandsikkerheden ved ladestandere (og elbiler) i kælderen. Brændende elbiler (brand i batteri) skal passere to 90-graders vinkler, hvis de skal trækkes ud af kælderen. Ejendommen er fra 2004. Spørgsmål: Kan bilen trækkes ud, og i givet fald hvordan? Og hvis den ikke kan trækkes ud, hvad er så risikoen for skader på kælderens loft, - der er seks etager med boliger direkte over kælderen?

3 Answers
0

For at få et rigtigt svar på det, skal I nok snakke med brandmyndighederne. Er kælderen godkendt til parkering er den vel også brandsikret og -godkendt. Men jeg kan ikke se at opsætning af ladere har noget med brandsikkerheden at gøre. Så vidt jeg ved er der ikke evidens for at elbiler der lader (på godkendt lader/elinstalation) har større risiko for at bryde i brand end elbiler der bare holder parkeret. Og der er vel ikke noget der hindrer elbiler i at parkere i kælderen uden at lade? Altså, bryder en parkeret elbil i brand er problemet vel det samme, ladere eller ej. For god ordens skyld, er der vist heller ikke evidens for at elbiler skulle være mere brandfarlige end fossilbiler.

0
Topic starter

Tak for indspil. Jeg opfatter ikke brandrisikoen på elbiler som værende større end på fossilbiler. Men går der først brand i en elbil, er den vanskeligere at slukke, og den kan brænde i lang tid (et døgn). Der udskilles ved branden forinsyre, som ætser brandfolkene dragter. Jeg er enig med dig i, at jeg skal snakke med beredskabet. Det har jeg gjort en gang, desværre uden at blive klogere. Kælderen er brandsikret, men efter de regler der var gældende ved opførelsen. Jeg vil prøve igen at kontakte beredskabet.

0

Det er værd at læse disse artikler fra den norske elbilforening, hvor de har et større statistik-grundlag samt erfaring fra et parkeringshus der brændte med en del elbiler i (branden var startet af en dieselbil):

https://elbil.no/ny-rapport-ikke-okt-brannrisiko-i-parkeringshus-ved-elbillading/
https://elbil.no/ett-ar-etter-p-hus-brannen-pa-sola-lufthavn-elbiler-brannsikkerhet-og-myteknusing-velkommen-til-webinar/

Pointer fra artiklerne der bør fremhæves:

- I praksis er risikoen for brand i elbiler 4-5x så lav som i fossilbiler.
- Det er ekstremt svært at antænde et elbilbatteri og kræver en fysisk påvirkning udefra.
- Selvom et helt parkeringshus brændte, deriblandt adskillige elbiler, var der ingen af elbilernes batterier der antændte.
- Ladning af elbiler (på godkendte installationer) øger ikke risikoen for brand.

Sidstnævnte punkt må vel være særlig relevant eftersom det er ifm. installation af ladere at I vælger at forholde jer til brandrisikoen.

Her er i øvrigt en rapport om brandrisiko ved elbiler fra den norske sikkerhedsstyrelse:
https://www.dsb.no/nyhetsarkiv/2017/hvor-brannfarlig-er-en-elbil/

Del: