Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Er elbil noget for ...
 
Notifications
Clear all

Er elbil noget for os?

3 Indlæg
3 Users
0 Likes
902 Antal kig
0
Topic starter

Hej allesammen

Min kæreste og jeg skriver her i håb om at få gode råd med på vejen til et muligt køb af en elbil (specifikt: Hyundai ioniq ev 38 el. Hyundai kona 64)

Vi har et kørselsbehov på cirka 90 km 3-4 gange i ugen + cirka 1 månedligt tur på 110 km + meget bykørsel + en årlig tur til Italien.

Vi bor i lejlighed inde på Amager, og har ikke mulighed for egen lader. 

i) Vil en Hyundai ioniq ev premium stille vores behov? Er ladetiden lang? Især DC ladning.

Vi synes personligt det er en meget attraktiv bil med god kørecomfort.

ii) Vil i sige at en elbil kunne være en mulig investering? Selvfølgelig et svært spørgsmål at svare på, men vi vil gerne høre jeres meninger.

Mvh de forvirrede som har brug for et skub ind i elbilslivet.

 

3 Answers
0

Med jeres daglige kørselsbehov vil begge biler være fine kandidater vil jeg sige. Jeg ville dog uden at tøve gå efter Kona da den har større batteri og hurtigere opladning. Mht turen til Italien kan det selvfølgelig lade sig gøre i begge biler hvis man har uanede mængder med tålmodighed, men det er mest realistisk i Kona vil jeg sige. Opladningshastigheden er dog måske lidt til den sløve side, så det kan være at ladestoppene bliver lidt lange.

Det svarer vist på det første spørgsmål. Mht det andet tror jeg næppe at det nogensinde bliver en god investering at købe en bil - med mindre man får fat i noget som en dag bliver en sjælden klassiker, men det har vist mest med held at gøre og har uanset hvad en meget lang horisont. Når det er sagt, er brugtpriser på elbiler i dag meget høje og overstiger i nogle tilfælde nyprisen. Det skal tilskrives forsyningsproblemer og må forventes at være et kortsigtet fænomen - og uanset hvad er det vist svært at spinde guld på.

0

Det vil være nødvendigt at bruge en hurtiglader en til to gange om ugen med det kørselsbehov som i beskriver , det er derfor vigtigt/hensigtsmæssigt at have adgang til en der ikke ligger for langt væk fra bolig eller arbejde.

Del: