Velkommen til Elbilforeningens forum!

Går du rundt med et hav af spørgsmål om elbiler? Så er du kommet til det rette sted. Her i forummet kan du nemlig få svar på stort og småt om elbiler og opladning. I panelet sidder nogle af foreningens mest erfarne elbilister klar til at svare på dine spørgsmål.

Opret en profil eller brug din Facebook-profil til at logge ind med for at stille spørgsmål eller kommentere. Du behøver ikke at være logget ind for at læse indlæg.

Du behøver ikke at være medlem af foreningen for at bruge forummet.

Vil du hellere tale med nogen – eventuelt fra dit eget geografiske område? Så kan du tage kontakt til en af vores mange elbilambassadører.

Og der er meget mere hjælp at hente under menupunktet Overvejer du elbil?

Er rækkevidden læng...
 
Notifications
Clear all

Er rækkevidden længst på VW e-golf VII eller Nissan Tekna Leaf

3 Indlæg
2 Users
0 Likes
3,874 Antal kig
0
Topic starter

Jeg er ny i overvejelser om el-bil. Jeg vil gerne købe en lettere brugt el-bil og har 200 000 kr. afsat.

Jeg vil gerne have den bedste rækkevidde, og er pt i overvejelse om e-golf og Tekna Leaf. Men med hvilken kommer jeg længst? (Og er der i virkeligheden en anden model, jeg bør overveje for at forbedre rækkevidden?)

Jeg er interesseret i en bil i mellemstørrelse, så Skoda Citygo-e, VW e-up samt tilsvarende størrelse biler er ikke aktuelle for mig.

Jeg har 70 km på arbejde t/r, og kan tilrettelægge turen mest på motorvej, mest landevej eller mest små veje over landet. Så i dagligdagen bliver jeg ikke udfordret på rækkevidde.

5-6 gange om året kører jeg fra Østsjælland til Østjylland ca 250 km., hvilket medfører et ladestop, for de to biler.

-Er der nogle med erfaringer jf ovenstående, der kan gøre mig lidt klogere?

På forhånd tak. 😉

2 Answers
0

Nissan Leaf har længere rækkevidde af de to. e-Golf har ca 200 km fra ny og Nissan Leaf har ml 220 og 325 alt efter batteri. Jeg synes dog også du skal overveje Renault Zoe. Den har 315 km rækkevidde med det største batteri og er en virkelig fin bil. Den har også et mere moderne ladesystem end Nissan Leaf, som bruger ChaDeMo-standarden til lynladning, der er ved at blive faset ud.

0
Topic starter

Tak for svar. 🙂

Jeg forstår dog ikke helt - hvad så med alle de Nissan Leaf, der nu kører på vejene - Hvordan skal de så lades i fremtiden? 

selsoe 11/06/2021 11:59 am

De fleste (alle) elbiler har to ladesystemer. Et system der kører på vekselstrøm (AC) som er relativt langsomt og et system der kører på jævnstrøm (DC) som er hurtigt. I de fleste elbiler er dette hhv type 2 stik og CCS stik (type 2 er integreret i CCS-stikket). Nissan Leaf har dog Type 2 og ChaDeMo-stik. Type 2 stikket forsvinder ikke og de fleste hurtigladere har også et ChaDeMo-stik til hurtigladning, men i takt med at der kommer flere hurtig/lynladere kan jeg godt forestille mig at ikke alle får ChaDeMo, for Nissan Leaf er efterhånden den eneste bil på markedet med det stik. Worst case vil det dog formentlig være muligt at løse med en adapter.

 

Fordelen ved Renaut Zoe er, at den som en af de få biler på markedet kan lade med hele 22kW på type 2 stikket, mens de fleste andre biler kun kan lade med 11 kW. Dvs. du har også ret hurtig opladning på gadestandere og ikke kun på lynladere.

Del: