Det kan godt være at bilen og tøjet er sort, men Skorstensfejer Henrik Tejnø kører grønt

Som håndværker i København og andre større byer, kan man være ramt af de nye regler om miljøzoner, hvis man har kørt i dieselbil. Hos Skorstensfejervæsenet i København har man været forud for sin tid; de er allerede godt i gang med skiftet til elbiler.

– Det er en Nissan Evalia, e-NV200, jeg har. Den har en god størrelse til vores behov og er specielt indrettet til vores arbejdsopgaver. Den har en god komfort og kører godt. Den er slet ikke så gumpetung, som den første elbil jeg prøvede for mange år siden.

Henrik Tejnø er Mestersvend hos Skorstensfejervæsenet i København, 9. distrikt. Skorstensfejervæsenet er en selvejende institution med 13 ansatte. 11 svende, samt 2 mestre. Skorstensfejervæsenet administreres af Hovedstadens Beredskab. Udover Henriks elbil har de yderlige to og er i gang med at købe endnu to elbiler.

– Ja, folk ved ofte ikke, at det tager fire år at blive skorstensfejer, men der er mere til det end at kunne hive i en kost. Der er en hulens masse lovgivning, vi skal have styr på. Det er lang tid siden, at skorstensfejerne kørte rundt i København på en Long Johncykel med grejet over skulderen. Nu har vi fået mange flere opgaver, men stadig er vores rute ikke så lang. Derfor er den her elbil perfekt, da vi max kører 50–70 kilometer om dagen.

Skorstensfejervæsenet havde ikke lavet en kørselsanalyse inden investeringen. Det var ikke nødvendigt med de korte ruter der køres i distriktet.

– I firmaet fik jeg den første elbil. Jeg skulle gøre mig nogle erfaringer.  Efter arbejdsdagen tager jeg bilen med hjem til Hvidovre lige uden for København. 

De ansatte i Skorstensfejervæsenet i København, der nu kører elbil, har alle fået udleveret en ladebrik til offentlige standere fra ladeoperatøren E.ON, som firmaet har lavet en aftale med.

– Jeg har faktisk kun brugt min ladebrik en gang på de offentlige standere, det var der ikke noget problematisk ved. Bilens display viser, hvor den nærmeste ladestander er. Så det er nemt. Ellers tænker jeg ikke på opladning. Jeg sætter den jo bare i stikket, når jeg kommer hjem, og så er den parat næste morgen.

Skorstensfejernes arbejdsopgaver er forskellige i kommunerne

Henrik Tejnø havde også set TV-udsendelsen Spørg Borgen efter lanceringen af bilkommissionens første anbefalinger, hvor Pia Olsen Dyhr fra SF blev interviewet. Her var et indslag fra Næstved, hvor der er udbredt skepsis til elbiler. Til hvorvidt skorstensfejerne i Næstved ikke bare kunne skifte til elbiler havde Henrik Tejnø nogle tanker.

–  Ja, skorstensfejerne i Næstved har jo andre opgaver end vi her i København. De har jo et meget større opland og udfører nogle gange mureropgaver og skal have en kassetrailer med rundt til grej. Det med anhængertræk er jo nogle steder et problem. Men jeg vil mene, at Skorstensfejerne i Næstved sagtens kunne skifte en stor del af bilparken ud med elbiler. Det er jo ikke hver dag, de skal ud med en anhænger. Evalia’en kører jo over 200 km på en fuld opladning – med al teknik tændt. Så det burde fint kunne lade sig gøre med lidt planlægning.

I København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg blev der d. 1. juli 2020 indført miljøzoner med trinvis indfasning. Lovforslaget er en del af regeringens klima- og luftudspil. Helt overordnet vil det sige, at fra 1. juli 2020 må lastbiler og busser ikke være ældre end fra 2009 og varebiler må ikke være ældre end fra 2007, hvis de vil køre i miljøzonerne, medmindre de har partikelfilter monteret. Varebiler med partikelfilter vil samtidig undgå den årlige partikelfilterafgift.

– Der har jo i lang tid været snak om forurening i de større byer, og det er nok ikke de sidste steder, det bliver indført. Det kan godt ramme nogle håndværkere hårdt. Bøden ligger jo på 1.500 kr. for at køre ind i København uden partikelfilter, og ofte har håndværkere jo dieselbiler. Her er jeg nok et dårligt eksempel på, at det bare er nemt at skifte til en elbil, jeg har jo sådan et lille kørselsbehov på min rute. Men igen, du kører altså langt på en opladning, så håndværkerne kunne jo lave en kørselsanalyse. Jeg vil tro, at mange vil finde ud af, at de sagtens kan skifte.

Hos Skorstensfejervæsenet i København fortsætter man den trinvise overgang til elbiler og med Henrik Tejnøs erfaringer på jobbet, vil nye elbilsskorstensfejere have god viden at trække på.

Foto: C. Thomsen