Fra benzin til to gange el på under fem måneder

Allan og Pia købte to brugte elbiler på fem måneder og drømmer nu om at blive superspredere for grøn transport.

I et villakvarter i udkanten af Ringkøbing bor Allan og Pia og deres tre børn. For et år siden stod der en stor benzinbil i carporten. Nu er den erstattet af en VW e-Up! og en Tesla Model X. Hvordan gik det til? Elbilforeningen tog på besøg til en snak om elbilforelskelse og en drøm om at blive lokalsamfundets superspredere for den klimavenlige transport.

FDEL: Hvordan kom I på den tanke, at I skulle have en elbil?

Allan:  ”Jeg har en kollega, som har en elbil. En gang, vi var på kursus sammen, fik jeg lov at køre hjem i hans bil. Allerede dengang havde han nok en bagtanke om, at det var noget for os.”

Pia: ”Vi har længe ikke brudt os om det griseri, der ligger i at køre rundt i en diesel- eller benzinbil. Og jeg har været inspireret fra mit arbejde ved kommunen, hvor vi har flere elbiler. De var ret dejlige at køre i, og det føltes godt”.

Allan: ”Så havde vi sådan en møgvinter med masser af dårligt vejr og tre børn, der skulle til håndbold og gymnastik i hver sin hal. Dér opstod ligesom behovet for en ekstra bil. Og spørgsmålet var så, hvordan vi kunne få det og samtidig afsætte det mindste klimaaftryk? Min kollega havde fortalt en del om elbiler, og vi havde været inde at kigge på FDELs hjemmeside. Vi var ude og snakke med ham og hans kone og få en prøvetur. Da vi kørte hjem derfra, var vi sådan sét ikke i tvivl om, at det var den vej, vi skulle.”

Pia: ”Vores største bekymring var nok det med, hvor langt batteriet kunne holde, og hvad man egentlig kunne få af brugt elbil for de 100.000 kr., som vi havde afsat.”

FDEL: Og så faldt valget på en e-Up!?

Allan: ”Ja. Vi kendte benzinudgaven i forvejen og kom så via Elbilforeningen i kontakt med Philip, som har en ældre e-Up!. Vi havde titusind spørgsmål, som han svarede på allesammen. Da der så kom en e-Up! fra 2014 til salg til 75.000, var vi fyr og flamme. Så vi kørte til Gesten ved Vejen, og dér holdt den lille bil og var så fin!”

Pia: ”Vi var forelskede med det samme. Vi havde bare den helt rigtige mavefornemmelse!”

Allan: ”Der var 100 km hjem, det var i januar måned, og der var en stiv modvind fra nordvest. Batteriet er kun på 18 kWh, men den gamle ejer mente, at det nok skulle gå. Jeg havde en tyk jakke med, og så kørte vi ellers hjemad med 75 kilometer i timen og e-Up!’en indstillet på Eco+. Da vi kom hjem, var der 3 km tilbage på gæt-ometeret. Vi fik fores ilddåb som elbilister på den tur!”

Pia: ”Så sloges vi jo om at køre i e-Up!’en. Ingen af os gad at køre i den gamle VW Touran. En del ekstra ture i elbilen blev det også til – bare fordi vi ikke kunne lade være. Mange prøveture med naboerne er det også blevet til. Og børnene syntes, at det var så sejt, at vi gjorde noget for klimaet”.

FDEL: Hvornår skiftede I så den store bil?

Allan: ”Allerede i februar, da vi var på skiferie i Norge, var jeg i gang med at surfe på nettet efter elbiler. Processen var ligesom sat igang, vi skulle af med den anden også. Så dukkede Tesla Model X op som en mulighed, som vi ellers havde tænkt var helt uden for rækkevidde.”

Pia: ”Vi var jo vant til en stor bil, og børnene har været vant til at have hver sit hele sæde bagi. Anhængertræk ville vi også gerne have. Og vi havde jo fundet ud af, at en elbil også kan købes brugt. Det åbnede nogle helt andre muligheder.”

Allan: ”En fredag eftermiddag kunne jeg næsten ikke være i mig selv. Så skrev jeg til tre af FDELs elbilambassadører, som havde erfaring med Model X. En halv time efter ringede den første. Næste dag ringede den anden, og søndag kom der en mail fra den tredje. De var meget flinke til at sætte tid af, og vi fik virkelig god vejledning. Det var en kæmpe hjælp. 

Vil du også have kontakt med en elbilambassadør?

Vi fandt en forhandler ved Herning, der selv er passioneret elbilmand. Han havde solgt 20 Tesla Model X bare i år, også for andre forhandlere. Det er faktisk hans egen bil, vi endte med at købe. Vi hentede bilen den 5. juni, mindre end fem måneder efter, at vi fik e-Up!’en.”

FDEL: I har valgt én af de største og dyreste elbiler på markedet. I har købt den brugt, men alligevel: Hvordan er det at bruge så mange penge på en bil?

Allan: ”Vi plejer at sige, at e-Up!’en er den dyreste bil, vi nogensinde har købt! For det krævede pludselig en fuldstændig udskiftning af bilparken. Og vi har jo sprængt vores eget budget med nogle procent. Lige i starten syntes vi nok, at det var lidt vildt, men nu er vi ligesom faldet på plads i det og er rigtig glade for det.”

Pia: ”Vi tænkte nok lidt på, hvad folk ville sige. Men det var denneher, der bedst dækkede vores behov. Og reaktionerne har været rigtig positive.”

Allan: ”Der er mange, der kommer og er interesserede, og så skal de lige have en prøvetur… Der er endnu ikke nogen af naboerne eller i familien, der er skiftet til elbil, men det skal nok komme. Hvis vi kan blive superspredere, vil vi gerne det!”

 

Modtag nyheder fra Elbilforeningen

Foto: Anna Hilden