Tryk på spørgsmålet for at se svaret.

Hvad koster det at eje en elbil?

Det er billigt at køre i elbil, da udgifterne til strøm er lave. Da elbilen er meget simpel mekanisk set, er den som regel også billig i service og reparationer.

Udbuddet af elbiler inkluderer både dyre biler og biler, der er tæt på prisen for tilsvarende benzin- og dieselbiler, for eksempel Nissan Leaf og Hyundai Ioniq.

Hvor lang tid tager det at lade en elbil?

Der er flere muligheder for opladning, og det foregår med forskellig hastighed. Som eksempel er der for hver mulighed angivet hvor hurtigt Hyundai Ioniq (el) kan lade angivet i et gennemsnitligt antal kilometer per minut (udregnet efter et gennemsnit med 7 km per kWh).

Mormorlader: Dette er et ladekabel, der følger med bilen, og det kan bruges i en almindelig stikkontakt. Hvis man har en elbil med et mindre batteri, kan den lades fra 0-100% i løbet af en nat.

Hyundai Ioniq: Cirka 0,2 km per minut.

Ladeboks eller mindre ladestander: Hvis man har mulighed for at installere en ladeboks derhjemme eller kan parkere ved en almindelig ladestander, så kan man lade med en effekt mellem 3,7 kW og 11 kW, hvilket afhænger af bilens ”interne oplader”. Den interne oplader er som regel dimensioneret, så bilen kan oplades 0-100% på under 10 timer.

Hyundai Ioniq: Cirka 0,4 km per minut (lader kun med 3,7 kW).

Hurtiglader: Når man kører langt og får behov for at lade, kan man stoppe ved en såkaldt hurtiglader, der kan lade med en effekt på cirka 50 kW. Det er dog ikke alle elbiler, der kan hurtiglades, og det er forskelligt, i hvor høj grad bilerne kan udnytte de 50 kW. Mange elbiler med mellemstort batteri kan lade fra 0-80% på cirka 30-40 minutter.

Hyundai Ioniq: Cirka 5,3 km per minut.

Ultralader: Ultraladere kan levere en effekt mellem 100 kW og 350 kW. Det er dog ikke alle elbiler, der kan lade med så høje effekter.

Hyundai Ioniq: Cirka 8,2 km per minut (denne bil udnytter cirka 70 kW ved ultraladning).

Hvor langt kører en elbil på en opladning?

Dette tal kaldes elbilens rækkevidde og opgøres efter forskellige standarder. Den gældende EU-standard for opgøelse af rækkevidde hedder WLTP.

Bemærk dog at rækkevidden reduceres ved høj hastighed og i koldt vejr. Elbiler angiver altid den resterende rækkevidde i instrumentbrættet, og det hjælper føreren med at vurdere, om man skal stoppe ved en oplader på ruten.

Nye elbiler i mellemklassen, for eksempel Hyundai, Kia Nissan og Renault, kører typisk 200-400 km på landevej på en opladning (kortere på motorvej). Tesla kører noget længere. Lidt ældre biler kører typisk 150-200 km på en opladning. En brugt, lidt ældre elbil kan være et godt og økonomisk fordelagtigt alternativ til at købe en ny, især hvis den skal være “bil nummer to”, eller man ikke kører så langt hver dag.

Er det nødvendigt med et abonnement hos fx Clever eller EON?

Nej. Man kan godt lade hjemme uden abonnement, og det er også muligt at afregne udeladning efter forbrug. Se for eksempel:

Hvordan oplader man en elbil og hvad koster det?

Hvordan finder jeg ud af, om elbil er noget for mig?

Det kan være en god ide at kontakte en elbilsejer, der kan fortælle om livet med elbil. Elbilsforeningen FDEL formidler gerne kontakt gennem ordningen Elbilambassadør

Derudover kan man leje en elbil eller prøve en delebilsordning. Man skal dog være opmærksom på, at de forskellige elbilsmodeller har meget forskellige egenskaber med hensyn til for eksempel rækkevidde og hurtigladning, så det er ikke sikkert, at testbilen passer til ens behov.

Nogle forhandlere tilbyder også, at man kan låne en elbil nogle dage.

Hvilke miljømæssige fordele er der ved elbiler?

Først og fremmest er elbilen en klar gevinst for det lokale miljø, idet den ikke har udstødning og larmer mindre.

Elbilen har også væsentligt lavere CO2 udledning per kørt kilometer end benzin- og dieselbiler. Under produktion af elbilens batteri bruges der en del energi, hvis klimaaftryk er afhængig af den strøm, der anvendes under produktionen. Elbilen bliver derfor først klimavenlig, når den har kørt et vist antal kilometer – men denne balance forbedres år efter år, idet både den lokale strømproduktion og batteriproduktionen løbende forbedres.

I Danmark er elbiler en meget vigtig brik i den grønne omstilling. Dette skyldes, at Danmark har mange vindmøller og derfor i blæsevejr har meget lave strømpriser, der presser indtjeningen på vindstrøm. I kraftigt blæsevejr er der en overkapacitet af vindstrøm, der bevirker, at vindmøller lukkes ned, når vi hverken kan bruge eller eksportere strømmen. En øget omlægning fra fossile brændsler til strøm vil i det hele taget sikre, at vindstrøm forbliver rentabelt selv med endnu mere vindkraft i Danmark.

Elbiler er netop en mulighed for at omlægge fra fossile brændsler til strøm. Mange elbilsejere programmerer endda deres biler til at lade om natten, hvor strømforbruget er lavest og strømmen ofte er både billigst og har lavest CO2 belastning.

 

Kilde: Klimarådets baggrundsnotat ”Hvor klimavenlige er elbiler sammenlignet med benzin- og dieselbiler?” Et samlet billede over bilernes CO2-udledning

Er elbiler også gode for miljøet selvom strømmen bliver produceret på kul?

Ja, dette skyldes, at elbiler udnytter energien meget effektivt.

Kilde: https://electrek.co/2017/11/01/electric-cars-dirty-electricicty-coal-emission-cleaner-study/

I Danmark har vi dog et meget grønt strømmiks, så elbilen er en stor fordel både for lokalmiljø og klimaet.

Bemærk at ekstra elbiler ikke blot bevirker, at der skrues mere op for de fossile brændsler på kraftværkerne: Danmark har så meget vindstrøm, at vi til tider ikke kan bruge strømmen og stopper møllerne. I de kommende år får Danmark endnu mere vindstrøm, da flere nye havvindmølleparker er under opførelse.

Jeg har ikke mulighed for at lade hjemme - hvor skal jeg så lade?

Man kan lade ved offentlige ladestandere, for eksempel parkeringspladser. Find en ladestader via https://plugshare.com

Man kan også lade på hurtigladere, for eksempel mens man køber ind. Endelig er mange firmaer lydhøre for at opsætte lademuligheder, så man kan lade når man er på arbejde.

Det er altså muligt at lade sin elbil uden egen ladeplads, men det kræver lidt mere omtanke.

En mindre elbil passer fint til mit daglige kørselsbehov, men om sommeren kører jeg sydpå i 3 uger med min store campingvogn. Hvilke muligheder har jeg?

Der er i øjeblikket ikke ret mange elbiler, der har mulighed for at trække en campingvogn. Man kan overveje at leje en bil til sommerferien.
Man kan derudover fint køre på længere ferieture i de elbiler, som enten har lang rækkevidde og/eller tillader flere hurtigladninger på en dag.

Jeg kører ofte med en mindre trailer - kan elbiler det?

Nogle få elbiler er godkendt til at trække en trailer og andre kan få ”cykeltræk”. I løbet af de næste par år må man forvente at træk bliver prioriteret højere hos producenterne, så flere elbiler godkendes til træk.

Er køreoplevelsen i en elbil lige så god som i en konventionel bil?

Bedre. Der er ingen vibrationer og støj fra motoren. Bilen kører glidende – helt uden gearskift. Motoren leverer fuld trækkraft med det samme, og accelerationen er forrygende.

Det er virkelig en fornøjelse at starte uden en lyd og kunne føre en ubesværet samtale i bilen.

Om vinteren har man mulighed for at opvarmning og optøning af bilen og kabinen før man tager afsted.

Intet slår at prøve en elbil – så kom afsted til en forhandler og få en prøvetur.

Er det dyrere at købe en elbil end en konventionel bil?

Ja, elbiler er stadig lidt dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler – men måske ikke så meget, som du tror. De ekstra omkostninger bliver opvejet at mindre driftsomkostninger.

Desuden har elbiler normalt et meget højt udstyrsniveau.

Eksempler på prisvenlige elbiler findes for eksempel hos Hyundai elbiler, Nissan elbiler, VW elbiler og Renault elbiler.

Kræver elbiler meget service?

Nej, der er væsentlig færre komponenter der slides – og der er for eksempel ingen motorolie. Selv bremserne slides mindre, da elbilen kan bremse ved at lade strøm tilbage på batteriet. De fysiske bremser bruges derfor meget mindre.

Kan jeg lade min elbil via en almindelige stikkontakt?

Ja, men som permanent løsning er det bedre at få lavet en industrikontakt eller en ladeboks. Læs også om Mormorkablet

Er der lande, hvor elbiler er mere udbredt end i Danmark?

Ja, der er for eksempel rigtigt mange elbiler i Norge. Holland er også godt med.

Hvordan er værditabet på en elbil i forhold til en konventionel bil?

Lige nu føler de fleste, at værditabet på en benzin- eller dieselbil er nogenlunde forudsigeligt, hvor elbiler er mere ukendt territorium. Der er dog stor bekymring om brugtpris-udviklingen for dieselbiler i Tyskland, hvor der er indført miljøzoner med restriktioner for visse dieselbiler.

Omvendt er der stigende efterspørgsel på elbiler og lang ventetid på flere modeller. Mange brugte elbiler fra Danmark bliver eksporteret til Norge på grund af endnu længere ventelister i Norge.

Det kan være svært at forudsige hvordan et marked udvikler sig for eksempel 4 – 5 år frem i tiden, men der tegner sig et billede af, at forurenende biler har tiden imod sig.

Hvilke muligheder findes der for at oplade hvis jeg fx skal køre fra den ene ende af landet til den anden?

Der er mange ladestandere. Hvis man begiver sig på langfart er det mest interessante hurtigladestationerne. Man kan få et godt samlet overblik over ladestationer på:

https://www.plugshare.com/

Er der mulighed for at oplade på færger (fx Rødby - Puttgarden)?

Ved nogle færger kan man bestille plads til opladning når man bestiller billetter. Der kan også være opstillet ladere, som man kan bruge, mens man venter på at komme ombord på færgen.

Hvad sker der hvis bilen løber tør for strøm? Kan man så hverken betjene fx elruder eller tænde havariblink?

Der er altid en vis reserve i batteriet, så det altid er muligt at betjene elruder og havariblink.

Det er ikke mange elbilejere, som har prøvet at løbe tør. Bilen hjælper med at estimere den resterende rækkevidde, så man kan vurdere, hvornår det er passende at lade.

Når jeg tænker på elbiler, ser jeg den lille Ellert fra 70' erne for mig. Der er forhåbentlig sket en udvikling siden da?

Elbiler er i dag en rigtig bil – og helt overlegne i for eksempel komfort og acceleration. Efter at have haft en elbil, har de færreste lyst til at gå tilbage til de traditionelle biler igen.

Hvor mange producenter laver egentlig elbiler? Er det kun Tesla, eller er der andre?

Der er efterhånden en del producenter, der har elbiler i sortimentet, for eksempel: Nissan, Renault, Hyundai, Kia, VW, BMW, Audi, Jaguar og Tesla.

Jeg har hørt, at der er væsentlig flere elbiler pr. indbygger i Norge end i Danmark. Er det rigtigt, og hvis ja, hvorfor?

Der er væsentligt flere elbiler per indbygger i Norge. Her har politikerne bevidst skabt fordele for elbiler, som har gjort det meget attraktivt at anskaffe en sådan.

I Danmark har der været skiftende ordninger for afgifter, og samtidig har man sænket afgifterne for de traditionelle biler.

På trods af dette er der stigende interesse for elbilen i Danmark.

Elbil og hybridbil - er det ikke bare to ord for det samme?

Nej, der skelnes mellem tre typer:

  • En elbil kører kun på el.
  • En plugin-hybrid (eller ladbar hybrid)har både en elmotor, et batteri og en benzinmotor. Den kan lades fra en stikkontakt eller ladestander. Dens batteri er mindre end elbilens, så den kan for eksempel køre 50 km på el.
  • En almindelig hybridbil (uden plugin) har også en elmotor, et mindre batteri og en benzinmotor, men den kan kun lades ved at opsamle strøm, når bilen bremser. Den kan derfor kun køre meget kort på el.

I en plugin-hybridbil behøver man ikke planlægge opladning på farten, og man kan køre relativt miljøvenligt, hvis man kan køre de fleste kilometer som korte distancer på el. En plugin-hybridbil har dog ikke alle elbilens fordele. De fleste modeller kan for eksempel ikke hurtiglades, og benzinmotoren starter måske blot ved brug af varme i kabinen eller ved høj fart. Samtidig er der (som i en almindelig bil med forbrændingsmotor) en hel del mekaniske dele, der kan gå i stykker.

En almindelig hybridbil (uden plugin) kan man tænke på som en benzinbil med forbedret brændstoføkonomi, da den blot minimerer den tabte energi ved opbremsning.

Jeg vil gerne køre elbil, og jeg vil gerne lade hjemme. Hvordan får jeg lettest monteret det nødvendige ladeudstyr?

Det letteste er at tegne et abonnement hos en ladeoperatør, for eksempel Clever eller E.On. Hvis man køber en bil fra ny, er der ofte inkluderet et tilbud på installation af ladeboks og/elller strøm.

Hvis man køber en brugt elbil, så tag eventuelt en snak med sælger om mulighederne.

Elbilsforeningen FDEL kan også vejlede omkring valg af løsning.

“Af alle de biler jeg har haft siden 1983 er elbilen den sjoveste, mest komfortable og mest økonomiske. What’s not to like?”

Carten L. Skov