Lang vej før Danmark kan måle sig med Norge

Sådan siger én af dansk elbilismes pionerer, Tore Harritshøj, i en reaktion på Norges flotte 10 procentsmål for den samlede bilpark, som vi skrev om tidligere i år. 

Tore Harritshøj har fulgt og sat sine aftryk på det danske elbilmarked igennem mange år. Først som administrerende direktør for E.ON i Danmark – og nu som administrerende direktør for og med-grundlægger af den nystartede ladeoperatør Spirii, som vi tidligere har skrevet om. Elbilforeningen fik lejlighed til at tale med ham om Norges elbilsucces og om hans visioner for elbilismen i Danmark.

– Allerede i 2008 satte Norge et klart mål og en konkret handlingsplan for udbredelse af elbiler. Denne plan har de fulgt, og det har resulteret i, at Norge nu er førende elbilsland, vurderer Tore. – Det vil vi gerne ønske dem tillykke med. Til sammenligning har vi i Danmark haft politisk slingrekurs gennem de sidste ti år, og alt for længe har branchen måttet kæmpe med midlertidige målsætninger og rammevilkår. Vi har i Danmark manglet langsigtede ambitioner og en national handlingsplan, hvilket har medført et marked, der længe har været alt for usikkert for både bilproducenter, ladeoperatører og forbrugere at agere i. Derfor er Danmark ikke kun langt bagud i forhold til Norge, men også andre lande, vi normalt sammenligner os med på klimaområdet, anslår han.

– Hvis vi tager de positive briller på, så lader det til, at de danske politikere nu er vågnet op og kan samles om en fælles vision for Danmark som elbilnation, fortsætter Tore. – Nu kan vi begynde at nedbringe lokal luft- og støjforurening, vores CO2-udslip og på sigt også nedbringe antallet af biler generelt. På den måde vil vi kunne benytte vores lokale bymiljøer til leverum i stedet for logistik. De konkrete langsigtede tiltag mangler dog stadig. Derfor er der stadig lang vej, før Danmark vil kunne måle sig med Norge på dette område, erkender han.

Det grønne valg er billigere end det sorte

– Hvis vi skal op på siden af Norge, kræver det modige politiske beslutninger og langsigtede investeringer i den grønne transport – og vi skal i gang allerede i dag, opfordrer Tore. – En ambition om en fuld CO2-neutral transportsektor – eller bare de ambitiøse mål om 1 million elbiler på de danske veje – kræver, at den offentlige og private sektor spiller sammen, og at man fra politisk hold tør reformere måden, vi tænker transport på. Man kommer ikke udenom, at omstillingen kommer til at koste staten penge på kort sigt, anslår han. 

– Afgiftsstrukturen skal ændres, så det grønne valg er billigere end det sorte, og man bør med for eksempel indførelse af miljøzoner i byerne gøre det mindre attraktivt – og på sigt forbudt – at køre benzin- og dieselbiler i byerne. Herudover skal der laves en national plan for regulering af offentlige ladestandere, så vi sikrer, at offentlig opladning er tilgængelig for alle til rimelige strømpriser. Helt enkelt skal der drejes på de håndtag, der gør det mere enkelt, smart og attraktivt at køre i elbil frem for i fossilbil, mener han. 

– Elbilmodellerne i dag opfylder jo de fleste bilisters behov for rækkevidde og køreglæde, men alle services og praktiske forhold omkring det at køre og eje eller lease elbil bør samtidig gøres meget mere forbrugervenlige og fleksible. Alt fra krav omkring tilgængelighed (roaming), parkeringsforhold (dedikerede zoner og opladning), ret til opladning, miljøzoner, kørebaner, broafgifter m.m. bør tænkes ind, siger han.

 

SPIRII Adm dir Tore Harritshøj

Tore Harritshøj, adm dir Spirii. Foto: Thomas Nielsen

Hold afgifterne nede på elbiler, fjern tilslutningsbidraget og giv en økonomisk håndsrækning til dem, der går foran!

– Først og fremmest skal vi have udskiftet fossilbiler med elbiler, og puljen bør derfor blandt andet gå til at holde afgifter på elbiler nede, så længe prisen på elbiler stadig overstiger en tilsvarende benzinbil, foreslår Tore. – Vi kan samtidig fjerne tilslutningsbidraget, så det bliver mere attraktivt for private ladeoperatører at opsætte hurtig- og lynladere. Derudover skal det gøres nemmere og mere attraktivt for boligforeninger og virksomheder at tilbyde opladning til beboere, kunder, gæster og medarbejdere. I en periode skal staten give en økonomisk håndsrækning til de, der skal trække læsset selv og ikke umiddelbart ser en god forretning i at opsætte offentlige ladestandere i P-huse, på arbejdspladsen, ved supermarkedet eller til boligforeningens beboere, fortsætter han. 

Ladenetværket skal følge med

– Jeg tror, at markedet meget snart stabiliserer sig selv, og priserne på elbiler kommer på niveau, så alle kan være med. Men ladenetværket skal følge med, og det skal være tilgængeligt og åbent for alle, intelligent og ikke mindst enkelt og billigere at bruge for alle, ellers vil danskerne vente med at købe elbil, spår han.

Fotos: Fra Spirii