Merkur Klimafond opstiller ladestandere ved etageejendomme i byområder

Elbilforeningen ser frem til, at Merkur Klimafond i foråret påbegynder opstilling af ladestandere i byområder ved boligbyggerier. En helt ny tilgang til opladning, som til dels er tilvejebragt af Vejdirektoratets infrastrukturpulje.

Merkur Andelskasse er med deres bæredygtige profil med til at sætte skub i den grønne udvikling. I mange år har de haft fokus på klima og miljø i deres virksomhedsmodel. Andelskassen finansierer blandt andet vedvarende energi, økologisk landbrug og andre virksomheder med fokus på cirkulær økonomi. Banken har desuden klimalån til energibesparende tiltag i hjemmet og elbillån med lav rente på varehylderne. Nu tager Merkur endnu et grønt skridt og indgår samarbejde med ladeoperatøren Spirii om opstilling af ladestandere i boligkvarterer med etagebyggeri i byområder, hvor der er mangel på ladere og hvor udviklingen ikke sker af sig selv.

Der er for langt mellem ladestandere i byerne

Merkur ønsker at bidrage til Regeringens mål om 1 million el- og pluginhybridbiler i 2030 og dermed gøre det nemmere at skifte fra fossile biler over i mere miljørigtige biler, skriver administrerende direktør i Merkur Andelskasse, Charlotte Skovgaard, i en pressemeddelelse udsendt for nylig. De opstiller derfor ladestandere i områder med meget etagebyggeri. Strømmen kommer fra danske vindmøller og udbydes til en lav kilowatttimepris uden krav om medlemskab.

“Elbilister, som bor i boligbyggeri i byerne, skal have adgang til at lade deres elbil tæt på boligen og til en rimelig pris. Der er mangel på lademuligheder nær boligforeninger, derfor glæder det Elbilforeningen, at der kommer nye aktører på banen med fokus på pris og tilgængelighed”, udtaler Anna Hilden, forperson for Elbilforeningen.

Det er Merkurs klimafond, som ejer og står for finansieringen af ladestanderne, mens ladeoperatøren Spirii kommer til at stå for drift og vedligeholdelse af standerne.

De første ladestandere med Merkurs lyserøde logo bliver opstillet i løbet af foråret i København og på Frederiksberg på 20 forskellige lokationer. Til en begyndelse er der godkendt standere til 117 ladende biler. Merkur planlægger at udvide projektet til Aarhus og Aalborg snarest muligt.

Merkur lægger i pressemeddelelsen vægt på billig opladning og adgang uden abonnement for at imødegå de meget svingende opladningspriser på lademarkedet og udfordringen med forskellige abonnementsordninger til varierende priser.

Prisen for at lade på Merkurs ladestandere bliver ca. 3 kr. pr. kilowatttime i år – for Merkurs kunder ligger prisen på 2,35 kr. pr. kilowatttime.

 

Topfoto: Copyright Merkur, billede fra Merkurs pressemeddelelse; interaktivt kort over kommende ladeadresser