Tesla vs. JAGUAR – smartness trumfer luksus

JAGUAR har bygget luksusbiler siden 1922 og er kendt for lækre biler i billedskønne design. De har netop lanceret deres første elbil, I-PACE. Hvordan opleves den, og hvilke forskelle er der mellem den og Tesla S? En halvkold novemberdag havde Elbilforeningen lejlighed til at teste JAGUAR I-PACE EV400 mod Tesla Model S 75D på en langtur på omtrent 750 km. Begge er helt nye biler med meget få km på tælleren. Og til nogenlunde samme pris: ca. 850.000 kr.

Vi startede på parkeringspladsen ved indkøbscenteret BIG i Herlev, lidt udenfor København, hvor vi fik de første indtryk af bilerne. Især Jaguaren, der er en helt ny bil på markedet, blev der kigget grundigt på.

 

Startstedet ved BIG indkøbscenter i Herlev

 

Fra indkøbscentret i Herlev gik turen over Slagelse, Kildebjerg, Vejle og Århus. På de forskellige holdesteder var der flere, der kom forbi og gerne ville hilse på og især se nærmere på den nye elbil fra Jaguar. Det var som altid spændende at tale med de fremmødte, der alle havde en lille bankende elbil i deres hjerte, uanset om de allerede var elbilejere eller ej.

På turen skiftede vi chauffør ved hvert stop, og vi skiftede bil ved hvert andet stop. Det gjorde, at vi alle fik lejlighed til at skifte mellem de to biler ofte og på den måde fik god mulighed for at opleve de to bilers styrker og svagheder.

 

Stop ved Slagelse Supercharger. Besøgende kigger på både Jaguar og Tesla

 

Oplevelse af kabinen

Jan:

Kabinen er meget lækker. Man sidder godt i de store lædersæder, og der er god plads på alle sæder. Bilen er udstyret med et meget stort glastag. Det giver en meget lys kabine. Faktisk er I-Pace den lækreste Jaguar, jeg har siddet i.

Lækker kabine i Jaguar I-Pace. Masser af læder og god siddekomfort

 

Tesla Model S er en ret lav bil. Specielt på bagsædet sidder man lavt, og der ikke er så meget plads i højden, samtidig med at bagsædet er ret fladt. Jaguar er rigtig gode til at bygge kabiner. I-Pace overgår Tesla Model S, når det kommer til materialer, kvalitet og siddekomfort.


Anders:

Jeg er enig med Jan. Ét punkt hvor Jaguaren er klart bedre en den Tesla, vi testede den imod, var komforten for høje personer på bagsædet. Der er bedre siddehøjde og benplads i Jaguaren. På forsædet fandt jeg ikke den store forskel komfortmæssigt, da begge biler har meget komfortable sæder med masser af indstillingsmuligheder. Rat kan justeres op/ned og ud/ind. I Tesla foregår det endda elektrisk, og positionen lagres med førerprofilen. Det er smart.
Tesla har tidligere været kritiseret for, at samle-kvaliteten ikke er på niveau med konkurrenternes, men vores lånebil var nu flot og lækker, og jeg fandt ikke noget, jeg kunne sætte en finger på, dog kan man godt mærke, at bilproducenten Jaguar på det punkt har meget mere erfaring, så “luksus-feelet” er endnu større i Jaguar I-Pace.

Jimmy:

Jaguaren er som en “almindelig bil”.  Det vil sige, at den ikke overrasker på nogen måde. Om det så er godt eller skidt, må være op til den enkelte at svare på. Men jeg følte mig nu godt tilpas, da jeg satte mig bag rattet. Man sidder ret højt oppe i Jaguaren – og det synes jeg er SUPER-lækkert! Der er et godt overblik ud over vejen.  Det er god plads i kabinen, og som noget nyt har I-Pace heads-up display. Det skal man lige vænne sig til. Der er mange muligheder for at indstille rat og sæde. Sæderne var komfortable – både for og bag – og der er god benplads! Der er flere USB-stik i bilen, hvor man f.eks. kan oplade sin mobil.

Man sidder også godt bag i Jaguar I-Pace, og et USB-stik er altid i nærheden

Michael:

Når man kommer ind i kabinen på Jaguaren, bliver man med det samme opmærksom på førersædet, det er nemlig rigtigt lækkert og meget komfortabelt. Den samme oplevelse får man, når man lægger hænderne på rattet, materialet er blødt og indbydende. Løfter man blikket op, får man øje på det store glastag (ekstraudstyr), som sørger for, at kabinen virker meget lys og åben.

Det første man lægger mærke til i Tesla Model S er den kæmpe skærm, der byder dig velkommen, idet du sætter dig i sædet! Det er her, alle funktioner bliver betjent fra. Kabinen er lækker, og som i Jaguaren er det læder. Her er ikke mange knapper og ting, der skal drejes på! Alt er holdt minimalistisk og er meget anderledes end i alle andre biler. Der er god plads på forsæderne, men på bagsædet er der knapt så meget plads – mest i højden mangler Tesla’en lidt cm i forhold til Jaguaren.

 

Køreoplevelsen

Jan:

Vi havde ikke planlagt at teste de sportslige køreegenskaber i de to biler, men ud fra almindelig kørsel er det min vurdering, at de begge kører rigtigt godt. De kører ret forskelligt, og det er derfor en god idé at teste begge biler, inden man beslutter sig.

En sjov ting i Jaguar: Man kan sætte kunstig lyd på bilen, så den brøler (inde i kabinen), når man giver bilen pedal. Man kan heldigvis også slukke for den igen. Begge biler kører rigtig godt og komfortabelt.

Anders:

Begge biler er super behagelige at køre i og har et højt komfortniveau. Man mærker, at Jaguar er en lidt højere bil, og selvom det ikke er mange cm, den er højere end en standardbil, så er det alligevel nok til at give et godt overblik i trafikken.
Vi fik ikke mulighed for at teste på en vej med mange sving, men mit indtryk er, at de begge kan klare frisk kørsel på snoede veje uden problemer.

Jimmy:

Det er lige netop her, de to biler adskiller sig virkelig meget, synes jeg! Her er jeg vild med Tesla’s AP 2.5 (kør-selv-funktion, red.), som gør, at bilen selv holder afstand og fart …og i det hele taget tager det kedelige ud af en langtur! Jeg er tosset med den feature og med den komfort, man kommer frem i. Her er Jaguaren bare lysår bagud … som mange andre biler! Der er rigeligt med kraft i begge biler, og de har begge træk på alle fire hjul!

Michael:

Jaguaren styrer præcist, og man er ikke i tvivl om, hvor man har speederen. Den har også en meget kraftig og behagelig regen-oplevelse, når man løfter sin højre fod.

Bilen har flere drive-modes, men umiddelbart lader de ikke til at ændre ret meget andet end speeder-respons og farven i instrumentbrættet. Det var på vores testtur ikke muligt at prøve ting som off-road eller indstillingen til kørsel i sne. På motorvejen opdager man ret hurtigt, at bilen har et lane-keep system, som forsøger at holde dig i din aktuelle bane. Det virker ikke ret godt og er meget forstyrrende, så det første, jeg gjorde, var at slå det fra.

Til gengæld kan man godt mærke, at Jaguar har taget deres erfaringer i kørekomfort med til I-Pacen. Man sidder dejlig komfortabelt og føler, at man har et rigtigt godt udsyn. De store dæk absorberer en del bump, uden at bilen føles hård. Køreoplevelsen vil jeg nok betegne som værende mere komfortabel end sportslig. Støjniveauet i kabinen er dejlig lavt, og vindstøjen føles meget afdæmpet. Det er også nemt at dosere mængden af bremse, når man vil sætte farten ned. Så alt i alt er det en god oplevelse at køre I-Pace.

 

Drivlinjen

Jan:

Jeg kan blot sige “Godkendt” for begge biler. De har så meget kraft, at det er overflødigt at vurdere, om den ene skulle være lidt kraftigere end den anden. Når man som jeg kommer fra en elbil med 120 hk, så opleves trækkraften fra begge biler som mere, end man vil kunne få brug for.

Anders:

Begge biler har et kæmpe kraftoverskud og kan accelerere fra stort set alle biler, man måtte møde i dansk trafik. Jeg lagde dog mærke til, at Tesla er lidt mere smidig og glidende i overgangen mellem at accelerere og regenerere strøm tilbage på batteriet, når man letter på speederen.

 

Elektronik og gadgets

Jan:

I-Pace har flere skærme, og det ser meget flot ud. Mange funktioner ligger i undermenuer, og det kræver en del tilvænning at finde det, man skal bruge. For eksempel skal man ind i en undermenu for at indstille regenereringen. Jeg synes ikke, at det er let at finde ud af.

Model S har nogle år på bagen og er på et helt andet niveau, når det kommer til elektronik. Den store skærm er meget let og intuitiv at betjene, og der er absolut ingen ventetid. Det er slående, når man sammenligner de to biler, at Tesla S er på et helt andet niveau med hensyn til let betjening, logisk opbygning og hurtighed. Jaguaren har mange funktioner, og alt virker rigtigt godt, efter hvad man forventer af en luksusbil, men når man sammenligner de to biler, virker det som om, at Tesla S er lysår forud.

I-Pacen har et system med Lane Assist. Det kan ikke selv styre, men kan hjælpe med at holde bilen inde for vejstriberne, da den laver lidt modstand i rattet, hvis man overskrider. Man kan tilkøbe et system, der kan mere.
Tesla S er udstyret med deres eget Autopilot-system. Det holder bilen fint indenfor striberne og styrer bilen selv. Når man skal skifte bane på motorvejen, slår man blot blinkeren til, og bilen skifter bane, når den har sikret sig, at der ikke er andre biler i vejen. Man skal dog selv holde øje med bilen og må ikke slippe rattet for længe, før den brokker sig. Det virker fint og giver bilen en høj sikkerhed.

Anders:

Med hensyn til elektronik og gadgets er der kæmpe forskel på dagens duellanter. Der er tre skærme i I-Pace – én bag rattet, én øverst i midterkonsollen og én nederst til kontrol af klima. Den øverste, som er hovedskærmen, er lille, og især ved navigation er kortet gnidret. Menusystemet er håbløst, og simple indstillinger kræver, at man roder rundt i en masse undermenuer og undermenuer til undermenuer. Det er en ommer, Jaguar! Det er utroligt, at det slet ikke er i nærheden af, hvad Tesla præsterede med introduktionen af Tesla Model S i 2012, for over 6 år siden.
Tesla er her i en liga for sig selv. Stor opretstående 17” touchskærm med integreret Google Maps, satellit-billeder af vejnettet og i et format, så det nemt kan aflæses. Ingen andre har endnu formået at komme tæt på Tesla på dette område.
Mht. førerassistent-systemer var Model S også foran I-Pace, da der ikke var tilkøbt det fulde system til den konkrete I-Pace-testbil. Vi fik derfor desværre ikke mulighed for at teste Jaguarens fulde assistent-system.

Michael:

Det første, jeg fik øje på i Jaguaren, var de tre skærme, som I andre også bemærkede. Derudover to drejeknapper til klimaet og en større samling af knapper overalt. Bilen har et digitalt display som instrumentbord, en centerskærm med navigation og en nedre skærm, hvorfra man blandt andet styrer klima og musik.

Her synes jeg, at Jaguaren skuffer. Opdateringshastigheden på de tre skærme er ekstremt langsom. Indikatoren fra energi-forbrug hakker frem og tilbage i instrument-displayet som et computerspil fra 1982 med fem billeder i sekundet. Det samme med centerskærmen, hvor tryk bliver registreret 2-3 sekunder efter, at man trykker. Det føles som en Nokia-telefon fra 1999. Softwaren er også rodet og giver ikke noget godt overblik. Det er efter min mening komplet uacceptabelt i 2018, og det er slet ikke acceptabelt i en bil til langt over 700.000 kr.

Til sammenligning føles centerskærmen i en Tesla som noget fra år 2030. Alt reagerer hurtigt, og det er let at finde rundt. Google Maps med integreret navigation spiller bare. Ruteplanlægning, som fortæller dig hvor du skal lade op, gør selv de længste ture til en ret overskuelig affære.

Jeg undrer mig over, at en erfaren bilproducente som Jaguar ikke har indhentet Teslas software efter snart 6 år. Jeg ville endda være tilfreds, hvis touchskærmen i Jaguaren så kunne matche Teslas software fra 2012, men det kan den på ingen måde.

 

Lydanlæg

Begge biler har rigtig gode stereoanlæg af høj klasse og kan i begge biler spille overraskende højt. I-Pace var udstyret med deres mellem-opgradering af anlægget med Meridian-system, og det spiller rigtig godt. Teslaen var udstyret med standard-anlægget, som måske er knapt så godt som det, der sidder i Jaguaren, men det er bestemt godkendt.

 

Lys

Der er LED-nærlys på begge biler, og det skinner med et meget kraftigt hvidt lys. Jaguar giver et meget fint fordelt lys, hvor lyset fra Tesla lyser i pletter.

 

Opladning

Jan:

Jaguar var udstyret med den nyeste software for at kunne lade hurtigt. Vi ville gerne have undersøgt ladehastighed ved Ionity-ladestanderen i Rødekro ved Aabenraa, men det lykkedes ikke at lade, da der var et kommunikationsproblem mellem bil og lader. Vi kontaktede Ionitys support, mens vi stod der, men de kunne ikke løse problemet. Vi har derfor kun testet ladeeffekt på 50 kW ved E.Ons og Clevers ladestandere. Og med en varm bil fungerer det rigtigt godt. Vi ladede fra ca. 30% til 88% med næsten 50 kW i gennemsnit. Det er, hvad ladestanderen max kan levere, så det er absolut godkendt. Med en kold bil og et batteri på ca. 70% oplevede jeg dog, at Jaguar kun ladede med ca. 30 kW fra start.

I-Pace kan ikke lade trefaset, og derfor vil den normalt lade med en effekt på max 3,7 kW, med mindre man investerer i en speciel lader, der anvender to faser til at give en effekt på 7,4 kW. Det anbefales, at investere i sådan en lader, hvis man har et stort kørselsbehov.

Kasper Hjorth:

Jeg afventer svar fra producenten Jaguar omkring 100 kW opladning. De er ved at undersøge med fabrikken, om det er softwaren i bilen, den er gal med. Fejlen kan også ligge i ladestanderen. Vi ved pt. ikke, om det er det ene eller det andet. Vi forventer, at I-Pace vil kunne lades med en effekt på omkring 100 kW.

 

CCS-stik i Jaguar I-Pace under opladning


Anders:

P.t. lider I-Pacen under, at der endnu ikke er et veludbygget ladenetværk, som kan udnytte bilens ladepotentiale fuldt ud. Dette var helt klart afgørende for, at det blev brugt en del ekstra tid ved ladestanderne på vores tur.
Tesla introducerede sit Supercharger-netværk i 2012, og det er i dag verdens suverænt bedste ladenetværk. Det er nemt at bruge og lader hurtigt Teslaer op til den videre tur.
Der er dog tegn på, at der udbygges voldsomt på forskellige ladenetværk, som bl.a. I-Pace vil kunne benytte, og som vil fordoble ladehastigheden i forhold til de eksisterende hurtigladere på max 50 kW. Tiden må vise, hvor godt det kommer til at virke.
Med hensyn til opladning hjemme er det en begynderfejl, at I-Pacen kun er udstyret med en lader, der kan lade på é fase. Tesla kan lade med 24 A på tre faser og kan altså lades op 6 gange så hurtigt. Tesla er ladet fuldt op på ca. 4½ time for at fylde 75 kWh-batteriet, hvor Jaguaren skal bruge op mod 30 timer for at fylde 90 kWh-batteriet. Der kan dog fås en ladeboks, som kan slå to faser sammen til én, således at Jaguaren kommer ned på en ladetid omkring de 16-18 timer. Der er stadig virkelig lang tid og ikke godt nok for en helt ny elbil.

 

Batteri og forbrug

I-Pace har angivet batteristørrelsen til 90 kWh, og det er vores vurdering, at der er ca. 86 kWh til rådighed. Ved motorvejskørsel, hvor vi fulgte hastighedsgrænsen, var forbruget omkring 30 kWh/100 km, hvilket er relativt højt. Det skal siges, at der var en del strækninger, hvor vi fulgte hastighedsgrænsen på 130 km/t. Alligevel: Jaguar har jo aldrig været kendt for at bygge økonomiske biler.

Panelet oplever det som bilens svageste led, at den har et højt strømforbrug og kun kan lade enfaset. Det kan begrænse anvendeligheden i dagligdagen, hvis man kører langt hver dag og meget på motorvej med 130 km/t. Hvis man kører 150 km dagligt eller mindre, vil det ikke være noget problem. Da  vil man sagtens kunne nå at lade til den rækkevidde over natten. Alternativt må man man investere i en 7,4 kW-lader.

Konklusioner

Begge biler er rigtig fine elbiler. Hvad man foretrækker, afhænger af, hvilke ting man lægger vægt på. Der er dog en del punkter, hvor Tesla kort og godt er smartere, især når der kigges på opladningen.
Kigger man efter en elbil i prisklassen 800.000+ kr., skal man prøve begge biler, inden valget træffes. Skal bilen bruges til ferie og lange ture, så kommer man dog ikke uden om at se nærmere på opladningsmulighederne, og her er Tesla pt. langt foran.

Tesla Model SJaguar I-Pace
Batteripakke75 kWh90 kWh
Ladetid til 80% på DC 50 kW90 minutter
Ladetid til 80% på DC 100 kW45 minutter
Ladetid på Teslas Supercharger (op til 120 kW)40 minutter
Ladetid hjemme 3,7 kW (enkelt fase)30 timer
Ladetid hjemme 7,4 kW
(to faser)
16-18 timer
Ladetid hjemme 24A, tre faser4,5 timer

Anmeldelsens testpiloter: Jimmy Lerche, Jan Ove Mülverstedt Johansen, Anders Pihl Thorup, Michael Wulff, Kasper Hjorth og Kasper Gosvig.

Bilerne var venligst udlånt af Tesla, København og LeasePlan.