Meteorolog og klimaformidler Jesper Theilgaard

Pluk de lavthængende frugter – elektrificér landtransporten

I FDELs lille serie af interviews løfter vi denne gang helikopteren lidt. Meteorolog og klimaformidler Jesper Theilgaard vil dele sine tanker med os om, hvordan klimapåvirkningen fra transportsektoren kan mindskes, og især om, hvordan vi danskere og vores politikere kan blive lidt klogere og mere handlingsparate, når det gælder om at nedbringe klimaaftrykket fra landtransporten.

Jesper Theilgaard er aktuel med en ny, forkortet udgave af filmen Climate Planet, som han har tilrettelagt i samarbejde med energiselskabet Ørsted. Filmen har premiere her i september på Thorvaldsens Plads i København – https://www.climateplanet.org/tourplan. Den uforkortede version skal blandt andet vises ved COP24 i Polen til december.

Vi fangede Jesper Theilgaard på en parkeringsplads, hvor han holdt en lille pause på vej fra en aftale til en anden.

Klimapåvirkning

Climate Planet på Århus Havn 2017.

 

Jesper, fortæl lidt om din virksomhed og hvad det er, der driver dig.

Jeg har jo stiftet Klimaformidling.dk – et firma, der har til formål at oplyse om klimaforandringer på et sprog, som de fleste kan forstå. Derudover vil jeg gerne bruge mit firma som en platform til at deltage i den offentlige debat. Jeg synes, at der er behov for en mere nuanceret debat, når det gælder klimaforandringer. Der er ofte en masse grøftegraveri, og jeg kune godt tænke mig, at der kom lidt mere substans i diskussionen – i medierne, men også fra politisk hold. Og det har jeg sat gang i, og det er foreløbig gået over al forventning. Behovet for denne type formidling er stort, overraskende stort.

Hvor stor en rolle spiller transporten i klimasammenhæng?

Transportens andel af vores klimapåvirkning er relativt stor, men det er også et område, hvor man ret enkelt kan gøre noget. De er jo let at se, at transporten er udfordret – der er masser af benzin- og dieselbiler på vejene og ikke ret mange elbiler, der er lastbiler, fly, tog osv. Det er meget lidt, der er elektrificeret i øjeblikket. Der er en masse lavthængende frugter. Teknologisk sét er det nemt – det koster nogle penge, men det er et område, hvor det er ret let at omstille vores samfund. Det er et godt sted at begynde.

Transporten bidrager på verdensplan, hvis jeg husker rigtigt, med omkring 14 procent af vores samlede udledninger, så der er virkelig noget at hente.

Hvordan ser du på den individuelle transport i den forbindelse, herunder elbilernes rolle?

Elbilerne er jo et fantastisk transportmiddel, der er bare den hage ved det, at rækkevidden er begrænset. For mit eget vedkommende skulle vi jo gerne op på en 400-500 kilometers rækkevidde, før en elbil kan klare min transport til og fra foredrag osv. i hele landet. Det er det lige nu kun Tesla, der kan, og de er for dyre for almindelige mennesker. Men hvis vi kan overvinde de udfordringer, vil det da være fantastisk.

Hvad kører du selv i?

Jeg kører i en dieselbil, en Peugeot 508. Og det er jo noget skidt. Jeg har været ude at se på elbiler, men jeg kører tit langt, når jeg skal ud til mine foredrag. Og det dér med at skulle holde ind en halv time for at lade, det er altså ikke lige noget, der trækker i mig. Men jeg kan jo blive nødt til det.

Du kunne jo blive en flot rollemodel som elbilist?

Ja. Jeg lægger jo heller ikke skjul på, at jeg har det skidt med at køre i en dieselbil.

Jeg deltog i en debat med Lars Christian Lilleholt (energi-, forsynings- og klimaminister, red.) ved det fynske folkemøde forleden, og jeg var lidt hård ved ham, for han havde jo sagt få dage før, at han syntes, at elbilerne skal op på 40 procent af den fulde afgift. Det er selvfølgelig mest de dyre biler, det går ud over, men det er jo stadig et dårligt signal.

Men jeg mangler noget ordentligt at køre i. Så hvis I i FDEL hører om nogle gode nye biler, som er på vej, og som kunne være noget for mig, så lad mig endelig høre om det!